Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Snyggt, vackert mönster.

    Tanken är att idag kör jag med räka till bottenmetet. Imorgon blir det abborre samt sill som agn. Återkommer med rapporter . Är det en Celtic-halsduk? Tummen upp i så fall!
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
      använde du hela sill eller sillbiter vid bottenmetet? Jag skulle rekommendera sillbiter. Jag brukar låta gå 4-5 sekunder från när jag känner det är napp tills jag gör mothugg (jag fiskar bara med ett spö och därför håller jag i det). Men det är tidsfråga då har du din första. Jag bommade mig själv på mina första lakpass förre året
      Körde sillstrimlor. Använda två mindre trekrokar per tackel. Funderar på att köpa cirkelkrok istället och köra bolttackel. Har du testat det?
      Bloggen | Portfolio

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
        Körde sillstrimlor. Använda två mindre trekrokar per tackel. Funderar på att köpa cirkelkrok istället och köra bolttackel. Har du testat det?
        Nope, jag kör med vanlig karpkrok. Men jag tycker det låter som en bra idé

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
          Snyggt, vackert mönster.

          Tanken är att idag kör jag med räka till bottenmetet. Imorgon blir det abborre samt sill som agn. Återkommer med rapporter . Är det en Celtic-halsduk? Tummen upp i så fall!
          Ju mer det luktar desto bättre
          Japp, jag är en galen celtic fan Dessutom är jag inte renblodig dansk - på mammas linje är vi danmarks-skotter sedan fem generationer tillbaks (John Darling var den sista "fullblods skotte") Därför är jag så jäkla envis och tjurig Mina förfäder sex generationer (Andrew & Isobelle Darling) tillbaks utvandrade från Skottland sex generationer tillbaks (1816) till königsberg tillsammans med sina första tre barn (Robert, Margareth och min direkta förfäder John),och via släktingar övertog de en gård i Jylland (1819) för sedan att köpa upp den största och viktigaste gården i central jylland som sedan John övertog och där de slutligen hade de sju drängar och pigor på sin gård (två av de var svenska) samt en privat anställd lärarinna som hemskolade barnen.

          Min mormors far var dock den som bröt med rikedomen då han förälskade sig i en fattig tjej som han efter mycket motstånd från sin familj (hon var inte tillräckligt fin) gifte sig med när hon var gravid för tredje gången (vilka skandaler) men de fick aldrig del av darling familjens förmögenhet och levde urfattigt och var tvungen flytta till en by (vilholt) där alla som bodde där var fattig folk och var tvingat sälja ägg från egen hönsgård för att få mat på bordet. Mycket respekt för gammal morfar som välde min gammal mormor på bekostnad av rikedom Men ändå intressant och spännande med mina skotska förfäder. Min förfader sju generationer tillbaka grundande saltverket i Prestonpans (precis utanför edinbourg) som först stängdes 1990 och man har bevarat ruinerna av det som en lokal sevärdhet (gratis friluftsmuseum). Ironin är att jag var celtic fan och galet förälskat i skottland länge innan jag upptäckte allt det där Anden förnekar sig tydligen aldrig Klart att jag är stolt över mitt arv Jag har även klanförbindelser (via Isobelle's gren av familjen) till "stuarts" (kungfamiljen) men ironin är ju att jag är republikan hahahaha Så gick det till att jag i slutänden blev en vanlig dansk arbetarklass-gosse Det blev OT nu men så är det när tankarna åker iväg mot mitt andra hemland

          Kommentera


          • #85
            Haha, från lake till släktträd
            Bloggen | Portfolio

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
              Haha, från lake till släktträd
              Jo men jag är skitbra på att hålla en röd tråd åtminstone

              Kommentera


              • #87
                Bara lite bilder från idag. Kompisen fick sju och jag fem. De ville absolut inte ha min strömmingfilé idag medan min kompis hade ingen problem med hans ofileade strömming - de tog på alla delar från skallen, till vanliga biter Sedan byte jag till abborre-biter när han hade fem och jag hade NOLL. Sedan sade det tjubang och jag fick fem och resterande tiden fick han två Vill man fiske lake ska man vara i norrland Fy fasan det finns mycket

                Click image for larger version

Name:	DSCN1016.jpg
Views:	1
Size:	733,4 KB
ID:	1775974Click image for larger version

Name:	DSCN1020.jpg
Views:	1
Size:	737,8 KB
ID:	1775975Click image for larger version

Name:	DSCN1021.jpg
Views:	1
Size:	912,7 KB
ID:	1775976Click image for larger version

Name:	DSCN1022.jpg
Views:	1
Size:	321,4 KB
ID:	1775977Click image for larger version

Name:	DSCN1024.jpg
Views:	1
Size:	1,12 MB
ID:	1775978Click image for larger version

Name:	DSCN1026.jpg
Views:	1
Size:	484,2 KB
ID:	1775979Click image for larger version

Name:	DSCN1034.jpg
Views:	1
Size:	988,5 KB
ID:	1775980Click image for larger version

Name:	DSCN1036.jpg
Views:	1
Size:	1 013,4 KB
ID:	1775981Click image for larger version

Name:	DSCN1038.jpg
Views:	1
Size:	987,2 KB
ID:	1775982

                Kommentera


                • #88
                  Annars är jag en av de lakefiskare i den ån som tar minst. Jag pimplar inte lake då jag inte har tillräckligt stort borr så jag har en månad år per jag fiskar på dem. Jag själv har fångat 19 stycken samlat - just det - det utplånar ju beståndet...............Särskild i ett vattendrag som är känd för just att ha ett alldeles för stort lakebestånd!

                  Moddade lite i tråden. Även i den ovanför Mvh: Quivertip/Moderator
                  Senast ändrad av Quivertip; 2014-11-29, 11:44.

                  Kommentera


                  • #89
                    janjoh: Skulle du vilja beskriva lite hur er fantastiska plats ser ut. Är älven bred? Hur strömt är det? Vet du något om djupet?

                    Kan kort säga att gårdagens pass gick helt åt helvete. Det värsta är att det var för att jag helt enkelt hade glömt mina päronsänken och lämnade draglådan hemma för att slippa kånka på den. Nåja, nya tag idag. Kan omöjligt gå sämre.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
                      janjoh: Skulle du vilja beskriva lite hur er fantastiska plats ser ut. Är älven bred? Hur strömt är det? Vet du något om djupet?

                      Kan kort säga att gårdagens pass gick helt åt helvete. Det värsta är att det var för att jag helt enkelt hade glömt mina päronsänken och lämnade draglådan hemma för att slippa kånka på den. Nåja, nya tag idag. Kan omöjligt gå sämre.
                      Vi fiskar i en liten år. Den är inte mer än 25-30 meter bred vill jag tro. Medel-strömt skulle jag säga (vilket ännu är en anledning att med de klimatförändringar vi genomgår inte alls vill pimpla lake) och ca. 2 meter djup kanske. Har inte exakt koll på djupet där då jag aldrig har flötmetat (och lodat djupet) där (åker endast dit för laken) men jag tror det är omkring 2 meter. De brukar ju leka i strömsatta sund (eller åar) med hård botten.

                      Hahahaha det lät lite galet det där Fiskade du ändå? Önskar dig ett skitfiske ikväll Tyvärr finns det risk att det var sista vändan igår då nu börjar det bli kallare. Vi får ett par dagar med -4 på dagen och -6 på natten och i och för sig ska det bli en två-tre dagar med plusgrader så det finns en liten chans men efter det tror jag det är körd för denna gången. Även om det kanske inte skulle räcka för att bilda fast is, då kan det vara en massa iflack som kommer drivande med strömmen och då ån är så small kan flaken komma tät. Men hoppas att det kommer gå på fredag eller lördag
                      Senast ändrad av janjoh; 2014-11-28, 10:04.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                      125 svar
                      15 422 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg blåvitt88  
                      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                      14 svar
                      1 560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av ovlof, 2023-10-05, 07:49
                      16 svar
                      781 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg stefan1
                      av stefan1
                       
                      Startad av Henke E, 2023-10-16, 19:04
                      4 svar
                      258 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      13 svar
                      443 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn
                       
                      Arbetar...
                      X