Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
    Trodde Laken va rödlistad.
    Det kan vara men det gäller främst från sundsvall och söderut. Därefter finns det många vatten här i norrland där det finns ett rejält bestånd och vissa vatten för mycket Lake. Laken i "mitt" vatten blir inte större än max 2 - 2,5 kg - för hård konkurrens om födan i förhållande till lakbeståndet. Du kan fylla säcken i januari om man är så hänsynslös. I vissa vatten gör man det samlade beståndet att ta upp några matfiskar bland annat "mitt vatten". Samma sak gäller även kustgäddan som det finns varning för. Häruppe verkar det snarare så att beståndet bara ökar på! I vissa fall borde rödlistningen gälla regionalt kunde man tänka. Fast hur det skulle administreras är svårt att veta och skulle säkert inte gå. Men hur som helst - häruppe är det inte nödvändigtvis det samma som längre söderut när det gäller beståndet av vissa arter.
    Senast ändrad av janjoh; 2014-11-22, 17:53.

    Kommentera


    • #62
      Fiskar ni något i dagsljus när det är isfritt?

      Vi har lake här hemma i Mjörn och jag har funderat länge på att göra en satsning. De flesta kör på kvällen/natten under Dec-Jan och efter det på isen. Själv är jag varken intresserad av ismete eller sugen på att nattfiska, så jag funderar på att utforska dagsfisket. De äter väl även på dagen misstänker jag.. eller går att lura till hugg i alla fall. Går de upp grundare på kvällen eller står de på samma nivå dygnet runt? Någon av er som fiskar lake med ekolod?
      Bloggen | Portfolio

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
        Trodde Laken va rödlistad.
        Laken är rödlistad under kategorin "Nära hotad" (NT Near threatened) en av de svagare status kategorierna. Rödlistan innebär dock ingenting annat än en status för en art nationellt. Det är skillnad på rödlistning och fredning, en fridlyst art får man inte fiska men en rödlistad får du fånga och äta upp med god aptit.

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          Fiskar ni något i dagsljus när det är isfritt?

          Vi har lake här hemma i Mjörn och jag har funderat länge på att göra en satsning. De flesta kör på kvällen/natten under Dec-Jan och efter det på isen. Själv är jag varken intresserad av ismete eller sugen på att nattfiska, så jag funderar på att utforska dagsfisket. De äter väl även på dagen misstänker jag.. eller går att lura till hugg i alla fall. Går de upp grundare på kvällen eller står de på samma nivå dygnet runt? Någon av er som fiskar lake med ekolod?
          Jag vet att någon har lurat upp en lake vid dagsljus och själv vet jag idag efter att ha fångat mina första att jag har haft på en lake vid dagsljus (sättet de tar ett bete är unikt) men det är väl sällan. Du ska inte fiska lake på natten alls - det är myt! Bästa fisket är från skymningen och de nästa 3-4 timmar framåt. Vi har här i Umeå skymning omkring 15.00 nu förtiden och bästa tiden jag har upplevd är mellan 17.00 - 19.00 (till exempel fick vi på fredagen de fyra första lakar på 15 minuter!!!!!!) varefter det avtar men du kan fortfarande få på en fisk då och då men napp-frekvensen är mycket lägre. Det senaste jag har fiskat till var 21.35 då jag landade förregårs sista lake varpå vi packade våra grejor och for hem Så även om det är mörkt är det alltså natt utan sen eftermiddag/kväll Man ska inte plåga sig vinternätterna och knappt få någon fisk alls Der enda du ska bry dig om är skymningen och de nästa 4 timmar framåt

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Haze Visa inlägg
            Laken är rödlistad under kategorin "Nära hotad" (NT Near threatened) en av de svagare status kategorierna. Rödlistan innebär dock ingenting annat än en status för en art nationellt. Det är skillnad på rödlistning och fredning, en fridlyst art får man inte fiska men en rödlistad får du fånga och äta upp med god aptit.
            Precis Och det kan vara skillnader regionalt som i norrland där det finns gott om lake och vissa ställen extrema mängder, eller kustgäddan som inte lider någon nöd häruppe medan det i stockholms skärgård har sjunkit (iallafall de stora gäddorna) osv Eller siken som ett år hamnade på listan vilket för oss i norra norrland var förvånande då vi badar i sik ungefär (sade den geografisk felplacerade sörlänningen )

            Kommentera


            • #66
              Tacksam för den infon! då slipper jag stanna uppe hela natten. Sjön jag fiskar i har ett maxdjup på drygt 50 meter. Vet inte i vilket vatten du fiskar i, men på vilket djup tror du de står så här års? Går de upp till 15-20 meter tro, eller är det bara tätt inpå leken?
              Bloggen | Portfolio

              Kommentera


              • #67
                Jag skulle sätta mig i ett åmynningsområde i Mjörn och meta i åfåran eller vid någon djupkant i närheten. Börja vid tretiden och sluta 21:30 Då har du täckt den heta perioden.

                Kommentera


                • #68
                  Ja det är min tanke också. Dock tänker jag köra från båt. Antingen med bottombouncer tackel eller jigg med sill. Förmodligen båda..

                  Hur är det med tackel som rör sig sakta, säg 0.3 knop?
                  Bloggen | Portfolio

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                    Ja det är min tanke också. Dock tänker jag köra från båt. Antingen med bottombouncer tackel eller jigg med sill. Förmodligen båda..

                    Hur är det med tackel som rör sig sakta, säg 0.3 knop?
                    borde väl funka då det går alldeles utmärkt att vertikalfiska även lake från drivande båt....

                    Senast ändrad av byggarn; 2014-11-23, 12:23.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • #70
                      Undrar hur det skulle funka med I-pilot och norsagnad fireball ?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
                      125 svar
                      15 422 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg blåvitt88  
                      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                      14 svar
                      1 560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av ovlof, 2023-10-05, 07:49
                      16 svar
                      781 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg stefan1
                      av stefan1
                       
                      Startad av Henke E, 2023-10-16, 19:04
                      4 svar
                      258 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      13 svar
                      443 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn
                       
                      Arbetar...
                      X