Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter lake under höst/tidig vinter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
    Nu kan jag ju av egen erfarenhet inte säga hur det känns när lake nappar men jag har spänd lina, stängd bygel och håller pekfingret mot linan. Har vid bottenmete alltid upplevt att jag känt tydligt då fisken tagit betet (braxen, berggylta, gädda och ål) och därmed kunnat göra mothugg så att fisken inte hinner svälja bete och krok.
    Jag kör enbart med cirkelkrok och det är ytterst sällan nån sitter illa då, även om det är ett spö lite längre bort. Jag ismetar alltså Laken, typ 7-10 spön ute.. Så cirkelkrok rekommenderas!

Kommentera

Har gått i tankar på att byta till det. Har du någon särskild att rekommendera? Kör med Kamasan K58 Bait Holder 2/0 i nuläget, alltså "vanliga" krokar.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Blir ju lite off-topic men jag undrar vilka metoder du menar?
        Flötmete/trotting eller kanske vertikalfiske?
        Jo lite men det ska vi väl kunna leva med Syftar på båtpimpel/vertikal.

Riktigt kul att läsa att andra faktiskt fått fisk på fruset, medans jag aldrig haft minsta pet trots infrysning enligt konstens alla regler. Som sagt, laken är en helt otroligt mystisk filur.

Kommentera

Ursprungligen postat av piwe Visa inlägg
          Jo lite men det ska vi väl kunna leva med Syftar på båtpimpel/vertikal.

Riktigt kul att läsa att andra faktiskt fått fisk på fruset, medans jag aldrig haft minsta pet trots infrysning enligt konstens alla regler. Som sagt, laken är en helt otroligt mystisk filur.
          En anledning att vi gillar den så mycket. Tror den lätt kunna bli min favoritfisk Inte bara som mat (den smakar fantastiskt - stekte lakfilé i smör, salt, peppar och lite citronsaft på, sedan lade jag det i en bakplåt och hällde på grädde och inget annat (gräddan absorbera mycket smak) och ställde in i ugnen tills det var klart och serverade med hemgjord potatismos - kungligt måltid) utan själva fisken, beteendet, lakfisket i sig osv. Jag är efter att ha fått mina första helt såld till bottenmete efter lake Burbot on my brain big time Pch att den är den där lite översedda underdog passar mig så perfekt för det är mig i ett nötskal Och ännu mer översett i mitt hemland, Danmark där den nästan är bortglömd fast den finns

Även hur jäkla tuff den är, är beundransvärd - i min hemstad (Silkeborg) finns det ett sötvattenakvarium (som heter Aqua och det existerade alltså länge innan den fruktansvärd wanna-be musikgrupp) där alla arter - både fisk som däggdjur - som finns i Gudenån's (danska: Gudenåen's) vattensystem och det är designat så det liknar deras naturliga miljö. Det finns såklart lake där och de fick en Lake in, tror det var 2013 eller så var det 2012 som var fångat i en yrkesfiskares nät (i min hemstad finns inte yrkesfiske utan det är i en sel ca. 3 mil söder om silkeborg i en liten stad som heter skanderborg, och selen heter Skanderborg Sø, och det är riktad efter gös. Men en fiskhandlare tog även laken för han vet ju att det är en mycket god matfisk och man har ätit mycket lake tidigare i Danmark (min pappa var praktiskt taget växt upp på abborre, ål och lake om de inte slaktade en gris som min farfar som var ivrig fiskare fångade) så han ville ha den. Den låg på kyldisken i två dagar och den blev inte köpt av någon. Han ville då slänga den men när han rörde vid den, rörde fisken på sig. Han provar igen och den rör sig än en gång. Han bestämde sig då att om den verkligen fortfarande lever då ska den få lov att leva och han fyllde sitt badkar med vatten och han lade laken där i och den började simma omkring på en gång. Han kontaktade då aqua ferksvandscenter (som sötvattenakvariumet heter) som kom och hämtade den. Den lever fortfarande och finns nu i en av deras akvarium Man kan säga att det bästa skulle vara om den hade blivit återutsatt till selen men när man är osäker på att den skulle klara sig var det ett bättre alternativ att kontakta dem, men deras akvarium liknar ett riktigt sjö/å-system så det är praktiskt taget som en återutsättning till friheten Tycker det är helt unikt att de är så tuffa. Det saknas bara att de är lika svåra att ta ihjäl som en ål. men det att den kunna klara sig så länge utanför sin livsmiljö, på land, är helt enastående och gör att laken som art förtjänar ännu mer respekt tycker jag
          Senast ändrad av janjoh; 2014-11-15, 07:27.

Kommentera

Ännu en tripp idag (på G)

Kommentera

Klockren historia Janne !
              Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Klockren historia Janne !
                Mvh. HenkeW
                Det är det Riktig solskenshistoria

Anyways Lakefisket igår hur gick det? Jag bottenmetade med små biter av abborre som jag hade sprayat med crab xl och ganska snabbt fick jag en lake i mellanstorleken, medan min vän fiskade med strömmingsbiter. Tappade också en som verkade tung. Förutom det fick jag bottennapp och fick rigga om vid hjälp av panna och ficklampa och ett par lintrassel som dock fint kunna retas ut .

Min vän som jag fiskade med drog ifrån hade snabbt fått tre stycken varav två relativt stora över kilot. Sedan fick jag lov att dra upp två fiskar på hans spö som var ganska hyfsade medan han drog upp ytterligare en enkelt. Då isen kan komma när det ska vara tog vi rätt på all fisken som vi fångade (samlat sju stycken och vi har alltså fått 12 fisk på 2 turer och från första turen blev allt fisk (5) uppätet av min familj på en enda dag inklusive rom och lever!!!!!!!!!!!!!!) fast det kan finnas chans att vi kan hinna med en sista tur i helgen då det nu verkar så att det inte blir kallare än -4 på morgonen en enkelt dag innan lördag Men annars bor jag ju i norrland och då vet man aldrig när vintern kommer på riktigt Jag pimplar inte lake - delvis pga 125 mm borr men även att om jag skulle pimpla lake skulle det inte vara i älven eller den ån då jag är milt sagt skiträdd att gå ut på isen i strömmande vatten. Kanske i en av fjärdarna men som sagt - större borr behövs eller tillsammans med en frälst lakpimplare med rätt borr. Dvs jag fiskar egentligen bara lake en månad ca. per år och därför att jag per tur tar upp lite mer utjämnar sig mer än rikligt i längden, och det kan inte heller jämföras med dem som fyller säcken (alltså tar upp 20-30 stycken) per tur. Dock är ån också lite speciell då det finns så otroliga mängder av Lake att det inte är sant. Det roliga är att vid den största av lakarna som vi fångade (min vän som drog upp den) då hittade jag längst inne i magsäcken en av mina abborrebiter som den hade taget efter att jag hade bytt till ny och färskare agn, innan min väns bit av strömming blev lakens slutdestination - oj vad jag blev grön i huvudet när jag såg den abborre-bit i magsäcken på den och min vän skrattade som bara det (det gjorde jag också på sätt och vis men men vi är ju fiskare så ni förstår hur det är ) Minsann om jag inte vid en fisk till (som då var i mellanklassen) hittar en till av mina abborrebiter som den hade taget innan den ville fylla magsäcken med en bit strömming Jo då - tur att det finns brodersolidaritet så jag kunde få dra upp två extra på hans spö istället för den enda som ville nappa på min krok

Med andra ord, ännu en riktig härlig och rolig fiskekväll och jag blir allt mer frälst när det gäller laken som art, mat och själva fisket. Riktigt härligt senhöst/vinter-fiske och speciellt med mörkret som jag dock är van med då jag har metat ål i Danmark (Silkeborg Langsø som selen (tillhörande gudenåen) heter ), härlig fight för att vara så kallt vatten (kämpar hårdare än en köldstel abborre eller gädda (iallafall i förhållande till storleken) som vantrivs vid så kallt vatten. Ett fantastiskt sätt att även förlänga fiskesäsongen Och det mysiga med bottenmete med deadbaits - aj aj aj, jag känner fiskesuget och glädjen nu när jag beskriver det för er

Kommentera

Ditt sätt att berätta säger ganska väl att du gillar't janjoh . Härlig läsning! Blir tyvärr inget lakemete för min del i helgen. Var ute ett pass igår på dagen med min morbror och bror och körde efter gädda och abborre. Det blev en liten abborre som fick följa med och bli kommande lakebete.
                  http://enamatorfiskare.blogspot.se
                  Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
                    Ditt sätt att berätta säger ganska väl att du gillar't janjoh . Härlig läsning! Blir tyvärr inget lakemete för min del i helgen. Var ute ett pass igår på dagen med min morbror och bror och körde efter gädda och abborre. Det blev en liten abborre som fick följa med och bli kommande lakebete.
                    abborre funkar ju fint, bara några små biter och på kroken med dem Dock så var dte ju strömming som ägde men å andra när man såg några av vännens fångst och vad de hade i magsäcken då hittade man ju även en del av mitt bete så frågan är ju egentligen vad som funkar bäst Ser även fram emot att höra om nästa pass Men fy fan - om det inte var för jobbet imorgon hade jag varit på plats vid ån just nu Är så sugen på mer

Kommentera

Janjoh är du sagofarbror till vardags? Tycker du är grym på att berätta iaf Härligt med lyckat fiske med.

Måste säga att den här tråden har faktiskt tänt den forne lakmetaren i mig igen samt gjort mig riktigt sugen
                      på att lägga ett pass.

Blev därför ett pass denna afton, vilket gav nytt PB på 3904.

Som så många gånger förr så nappade laken ganska omgående efter jag kastat om med nytt fräscht bete.
                      Då jag har börjat meta karp så använde jag mina hangers med en lysstav påtejpad, funkade klockrent och gav tydlig nappindikation.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                      14 svar
                      1 567 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu