Hallå gott folk! Var ute på ett litet jerkpass igår efter jobbet, ni vet, mest för att komma igång nu innan det brakar loss på riktigt. Fisket var trögt, men vädret var underbart. Strax efter sjutiden ser jag hur det börjat vaka något så in i helvete en bit ut i sjön, strax utanför en stadig djupkant. Jag tar mig dit för att inspektera, jag har aldrig sett något liknande. Det var brax, stor brax, som hoppade i vattnet. Det var inte några stycken, utan fruktansvärt många. Skådespelet fortsatte i en styv timme, sedan gjorde aktörerna sin sortir.
Någon här som skulle kunna förklara vad det höll på med? Jag vet att braxen leker under våren och en bit in på försommaren, men det är främst i grundare vikar, här höll de låda strax över 5 meters djup (!?) Att det skulle vara gäddor som jagar känns inte så troligt, eftersom det vakade överallt samtidigt. Mer troligt att det var stim grov abborre som jagade? Som sagt har ingen aning, men fräsigt var det!
Någon här som skulle kunna förklara vad det höll på med? Jag vet att braxen leker under våren och en bit in på försommaren, men det är främst i grundare vikar, här höll de låda strax över 5 meters djup (!?) Att det skulle vara gäddor som jagar känns inte så troligt, eftersom det vakade överallt samtidigt. Mer troligt att det var stim grov abborre som jagade? Som sagt har ingen aning, men fräsigt var det!
Kommentera