Nors i insjö. Hur får jag den på kroken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nors i insjö. Hur får jag den på kroken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nors i insjö. Hur får jag den på kroken?

Fick just nys om att det ska finnas Nors i en av de sjöar jag fiskar(från båt)i relativt ofta. Sjön är rätt stor och har en hel del relativt djupa partier(10m+ på stora delar och nåt djuphål på typ 22m). Har inget ekolod till min hjälp.

Vilken tid(under isfria säsongen)på året är det bäst huggchans?

Var i sjön ska jag leta Norsen och på vilka djup kan de tänkas gå?

Vilken metod ska jag använda?

Kan det vara en idé att driva över de djupa partierna och fiska vertikalt med eventuellt agnad(om ja; vad ska jag agna med?)strömmingshäckla?

Tack på förhand. Hej.
    All you need is Lubb.

Mälaren, där jag fiskar, pimplar jag nors i mellanvattnet på 20-25m djup. Använder en lite tyngre pirk, med 1dm tafs och enkel krok 12-14, maggot som bete. Norsen är i regel av den lite större modellen. I ditt fall skulle jag prova djuphålet, och lite närmare botten, beror naturligtvis hur kallt vattnet är. Pimplar på sommaren, våren är det lättare att håva.

Kommentera

Har du sett nån nors från sjön? I många insjöar så är norsen väldigt småvuxen.
      Då är det svårt, nästan lönlöst att fånga dem. I skärgården och stora sjöar är norsen ofta större och man får dem ofta på vintern när man pimplar abborre. De verkar inte kräsna, tar det som får plats i munnen. Skulle prova att pimpla med en tafspirk med maggot över sjöns djupare delar. Försök leta upp norsstimen med ett ekolod om du har det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
        Har du sett nån nors från sjön? I många insjöar så är norsen väldigt småvuxen.
        Då är det svårt, nästan lönlöst att fånga dem. I skärgården och stora sjöar är norsen ofta större och man får dem ofta på vintern när man pimplar abborre. De verkar inte kräsna, tar det som får plats i munnen. Skulle prova att pimpla med en tafspirk med maggot över sjöns djupare delar. Försök leta upp norsstimen med ett ekolod om du har det.
        Har själv inte sett eller känt nån doft av Nors i sjön. Att de ska finnas baserar jag på detta; http://www.kikmete.se/Bloggarkiv%202...020100314.html

Svårt dock att avgöra vilken storlek de är i. Såhär ser sjön ut; http://tavelnet.tavelsjo.se/tavelnet..._Djupkarta.pdf
        All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
        11 svar
        503 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg byggarn