Kluring: Id eller braxen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kluring: Id eller braxen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kluring: Id eller braxen?

Nu trodde du att denna fråga skulle vara enkel, men det är den icke. Om du känner att du har lite koll på vitfiskar, vänligen läs.

Jag tar berättelsen från början.
    Jag var ute på ett gäddpass i Umeälven. Tappade och landade ett hyfsat antal, dock inga vidare storlekar. Efter 21 börjar fisket dö ut men jag nöter på ett tag till. Bestämmer mig slutligen för att göra ett sista försök och byter ställe till ett grunt bakvatten.
    Klockan har precis slagit 22. Jag börjar fiska och ser efter en stund en mycket stor fena som rör sig i ytan. Jag tror att det är övre delen av en gäddas stjärtfena som visar sig i ytan. Jag tänker att gäddan måste vara jäkligt stor. Jag slänger iväg en jerk som passerar fisken. När betet börjar närma sig fisken vid invevning dyker fenan ner under ytan. Jag får adrenalinkick som aldrig förr, men inget händer. Då och då visar sig fenan i ytan men jag fiskar förgäves.
    Fisken är för långt bort för att jag ska kunna se den tydligt, inte minst för att det börjar mörkna. Fisken närmar sig allt mer och mer. När den är uppskattningsvis 20 meter bort ser jag att det inte alls är någon gäddfena utan en jäkligt stor ryggfena. Den vajar så att det ser ut som en liten segelbåt i ytan. Fenan är jättestor och jag förstår att således måste även fisken fenan hör till vara. Fisken rör sig i lugnt tempo och fenan är nästan hela tiden över ytan, detta trots att djupet är ungefär 1 meter. Endast vid något enstaka tillfälle kan man skymta ryggen på fisken men jag hinner inte uppfatta hur den ser ut eller vad det kan vara för art. Fenan avslöjar att fisken kan vända sig snabbt och i sin jakt på föda längs botten är det som att den missar något och simmar runt ett varv, nästan på stället, för att plocka upp vad det nu är den äter. Fenan är mörk, spetsig och med mycket god marginal 5 centimeter hög från ryggen.
    Fisken kommer allt närmare och jag blir otroligt nyfiken då jag verkligen vill se vad det är. Fisken börjar komma mycket nära och jag inser att jag står som paralyserad. Springer iväg snabbt som tusan och hämtar kameran. När jag kommer tillbaka syns fenan inte till. Jag blir mycket besviken men helt plötslig dyker den upp bara några meter framför mig. Jag har inte någon chans att se något av det av fisken som är under ytan då det är helt spegelblankt. Jag klickar bilder som en galning. Precis när jag känner att jag har tillräckligt med bilder försvinner fisken under ytan.
    Den befinner sig nu där det är 2-3 meter. Jag plockar fram haspelsetet och kastar ut en 7 grams spinnare då jag fått vitfisk på detta tidigare. När jag vevat in halvvägs rycker det till rejält i spöt. Mothugget är blixtsnabbt men spinnaren kommer flygandes emot mig. Fisken plaskar till i ytan och jag ser en mörk skugga bland allt skvättande vatten. Jag uppskattar att fisken är över 50 centimeter. Nu darrar jag i benen. Jag kastar några kast till men inget händer. En stund senare packar jag ihop och åker hem. Jag vet fortfarande inte om fisken faktiskt högg eller om spinnaren bara stötte i fisken, eventuellt fastnade lite i.

Info:
    Klockan 21:50-22:10, det börjar mörkna över Umeälven.
    Fenan är stor, garanterat 5 cm hög från ryggen, kanske närmare 10 cm.
    Fisken äter från en brun lerbotten där man maximalt sjunker ner 5 cm i gyttjan med stövlar. Ganska lite växtlighet. Rätt dålig sikt.
    Den kan svänga/rotera snävt trots sin storlek. Detta framgår av en av bilderna och det var väldigt tydligt då man såg det själv. Den arbetar sig långsamt fram över botten.
    Trots ett djup på cirka 1 meter syns fiskens ryggfena majoriteten av tiden men inte alls huvud eller stjärtfena.
    Fisken verkar ha svamp eller något liknande högst upp på fenan.

Bilden på fenan från sidan: Detta var den bästa bilden jag fick från sidan. Man ser inte ens hälften av fenan på bilden utan bara toppen på den. Detta framgår av bilden där fisken svänger i en U-form. Jag vet att det ser ut som att man ser ryggen på fisken på bilden men det är ytspänningen som skapar denna illusion.

Bilden där fisken svänger i en U-form: Här ser man en större del av fenan. Dock vet jag inte huruvida detta är hela fenan men jag skulle definitivt tippa att man ser större delen av den iallafall.

Bilden där fisken svänger i en S-form: Här ser man dem snäva svängningarna. Men vad som är mest intressant är de brytningar i ytan man ser nere till höger om den tydliga ringen. Jag är ganska övertygad att det är den främre delen av fisken, eventuellt huvudet, som skapat dessa.

Bilderna är rejält beskurna.

Jag känner bara till braxen och id som finns i Umeälven, som jag tror skulle söka föda i ett grumligt bakvatten och som kan växa sig så stora. Därav frågeställningen.
    Jag är dock inte helt hundra. Några andra vanliga arter är lax, öring, harr, sik, abborre, gädda och mört. Jag har dock avfärdat dessa alternativ baserat på fiske i älven och vistelse vid den. Vad det skulle kunna vara gällande fenan är lax eller öring men detta känns högst osannolikt.

Jag är tacksam för alla svar och känn dig fri att fråga om ytterligare information.

Click image for larger version

Name:	Fena3.jpg
Views:	1
Size:	142,0 KB
ID:	1773964Click image for larger version

Name:	Fena2.jpg
Size:	371,2 KB
ID:	1773965Click image for larger version

Name:	Fena1.jpg
Size:	318,2 KB
ID:	1773966

Kommentera

Asp?

/S

Edit: Antagligen inte efter att kollat upp utbredningsområdet
      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-06-28, 07:36.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag är ganska övertygad om att det är en Id.
        De blir med lätthet runt 50cm och väger ofta 1,5-2kg eller mer!
        De är vanliga efter hela Norrlandskusten (bräckvatten) samt i älvarna som mynnar ut i Bottenviken.
        De har även en "riktig" hajfena på ryggen

/ HenkeW

Kommentera

Click image for larger version

Name:	bralle.jpg
Size:	111,1 KB
ID:	1773967Click image for larger version

Name:	idus.jpg
Size:	123,1 KB
ID:	1773968Click image for larger version

Name:	orret.jpg
Size:	83,2 KB
ID:	1773969

Min röst faller nog på Öring.

Varken Braxen eller Id har normalt sett så "raka" stjärtfenor utan mer vformade och spetsiga.
          Senast ändrad av Flodebanan; 2014-06-28, 08:42.
          sigpic

Kommentera

Det är ryggfenor på bilden

Kommentera

Braxen rör sig iallafall långsamt som ett urgammalt lokomotiv som håller på att dö och kämpar när man har de på som en gammal arg ica-kassa, men tyvärr kan jag inte se eller bedöma om det är I eller B Men fy fan en upplevelse men annars jättefina bilder. Synd du inte fick fångat den

Kommentera

Spännande fisketur! Jag röstar på braxen.

Kommentera

ryggfenan hos id skulle jag säga. Ser svampangripen ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
                    Det är ryggfenor på bilden
                    Var helt säker på en stjärtfena efter att ha kikat på första bilden, tycker man ser stjärtfenan under vattnet samt analfena och sedan hela fiskkroppen
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    502 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn