Svartmunnad Smörbult - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartmunnad Smörbult

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svartmunnad Smörbult

Hej,

Vet inte exakt var jag skall lägga detta... Men det är ju en svensk fisk nuförtiden verkar det som, hursomhelst:

Jag läste lite grann om Svart smörbult. Enligt expressen och annan slaskmedia var det lite grann som en alien, så jag länkar till SLU istället: Svartmunnad smörbult.

Jag skickade ett mejl till Susanna Brock på Havs och vattenmyndigheten för att fråga om vad jag skall göra med den om jag får upp den, förutom att rapportera in den förstås. Jag fick följande svar:

"Tack för att du hör av dig om Svartmunnad smörbulten. Precis, om du får upp den ska den rapporteras in på http://www.slu.se/sv/institutioner/a...nnad-smorbult/ eller Artportalen www.artportalen.se. Ta upp den, sätt inte tillbaka den i vattnet. Runt Svarta och Kaspiska havet där den ursprungligen kommer från är det en vanlig matfisk."

Jag vet inte om denna information har varit uppe tidigare, jag sökte men hittade mest fiskerapporter, så jag ville dela med mig av detta.

/Mats

Här i karlskrona skärgår kryllar det av dom
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det är bra att våra abborrar äter dom iaf

Kommentera

Torsken äter dom oxå :p hehe. Fast å andra sidan har de blivit mindre flundror sedan smörbulten etablerade sig. Fast vet inte om de har nåt samband
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
        11 svar
        508 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg byggarn
        av byggarn