Abborre på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre på våren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre på våren?

Hej!

Jag vet att abborrfisket anses som bäst i augusti-september, men jag är nu intresserad av hur man ska bära sig åt för ett bra abborrfiske under mars-april-maj?

Vad rekommenderas för metoder, bete, drag, djup, platser etc. Sjön jag fiskar i är grund (3-4 meter ungefär), men lite vasser, mycket växtlighet på botten, och stenar/berg. Mörkt vatten.

Pimpelfisket kan va riktigt bra på vårisarna. Annars tror jag inte det är någon större idé, skulle kanske kunna testa jigga vid risvasar och ålnate under leken. Jag avaktar alltid med abborren till juni och fiskar vitfisk, gädda och HÖ på våren.
    Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Körde väldigt mycket på poppers innan sommarvärmen kom förra året, aldrig fått så mycket abborre.

Kommentera

Mycket klok frågeställning av ts. Jag har ingen aning om hur man fiskar abborre på våren (mars-maj) Står de fortfarande ihop klumpade på djupet/botten i stim på ca 7-15 meters djup som på hösten eller är det något annat som gäller? Tacksam för lite tips.

/ Matte

Kommentera

Bästa Abborrfisket har jag haft Maj-Juni när Abborren jagar norsen ute på fjärdarna. Går lätt att hitta mega stimmen när måsarna samlas.

Kommentera

Soldat, precis sånt fiske är min melodi. Rätt sorts jiggar och rätt viktade skallar. Fiskar just för tillfället i ett sånt vatten du nämner.
            Plockar både gös, gädda och borre precis efter islossning.
            Jiggarnas jiggstjärt måste röra sig vid minsta lätta inspinning. Och inte för tung skalle heller. Runt 7-8 gram är lagom i så grund pöl som du har.
            Köpte bra jiggkroppar på mässan. Jag angav här på fiskesnack vad dom hette och var du köper dom.
            Sen ska du tänka logiskt var det är nära för lek. Steniga grundområden på sydsidor eller där du kan se att vattnet är som varmast.
            Jag fiskar runt både en grynna, stenig udde, och andra platser med sten på botten.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har samma fråga som TS.
              Fast jag fiskar alltid från land så vart ska man leta då och vilka drag föredrar ni att använda?
              Har aldrig testat jigg ordentligt då tekniken är något jag inte fattar mig på. Men om ni har några tips på bra jiggar så berätta gärna
              Team Nero Fishing
              http://nerofiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Nero Visa inlägg
                Har samma fråga som TS.
                Fast jag fiskar alltid från land så vart ska man leta då och vilka drag föredrar ni att använda?
                Har aldrig testat jigg ordentligt då tekniken är något jag inte fattar mig på. Men om ni har några tips på bra jiggar så berätta gärna
                Där jag nu på våren fiskar abborre är det ca 3-4m djupt och inte så mycket vass, men jag kör spinnare oftast en Myran Wipp 7g-12g då den är extremt lätt att få igång och kör sakta med mycket stopp. Det brukar leverera väldigt fint, oftast få men stora eller medelstora och många väldigt sällan då jag inte får en enda

Jigg är jag också väldigt nyfiken på though, är det dropshot de flesta kör på eller en vanlig curly tail?

Kommentera

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
                  Där jag nu på våren fiskar abborre är det ca 3-4m djupt och inte så mycket vass, men jag kör spinnare oftast en Myran Wipp 7g-12g då den är extremt lätt att få igång och kör sakta med mycket stopp. Det brukar leverera väldigt fint, oftast få men stora eller medelstora och många väldigt sällan då jag inte får en enda

Jigg är jag också väldigt nyfiken på though, är det dropshot de flesta kör på eller en vanlig curly tail?
                  Okej låter som ett trevligt ställe de. Jag brukar själv köra med spinnare med då med Blue Fox storlek 1-3. De jiggen jag funderar på är just curly tail jiggar. Dropshot var inget för mig. Vad finns de för taktiker när man jiggar med curly tail jiggar? Inte hittat någon bra film om de tyvärr så om någon vet så skicka gärna länk.
                  Team Nero Fishing
                  http://nerofiske.blogspot.se/

Kommentera

Ett paternoster o en maskjigg. Sen är det bara att veva in o stoppa nån gång ibland. Med rätt krok så blir jiggen svävande.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn