Abborre på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre på våren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av wollsoder Visa inlägg
    Jag ska ut i helgen och jaga den randiga riddaren. Det jag undrar mest över är vart abborren leker och vart jag hittar den nu? I vattnet jag fiskar är en näringsrik sjö. Ganska liten med många öar och vikar. I ena änden rinner en större å igenom sjön den liksom "snuddar" sjön. Den finns inga större djup direkt. Någon mindre djuphåla på 7m i en lagun med små inlopp till. Det går/har gått grov abborre i sjön på över 2kg. Vart hittar jag dom?
    Har du ekolod så leta i branter, kring stenar, uddar osv.
    Var beredd på att fiska långsamt då det förmodligen är bra kallt i vattnet fortfarande.
    Dropshot kan vara klockrent om de nu är köldstela och sega!
    Det ser ju generellt ut att bli högtryck över norrland till helgen så väderförutsättningarna känns helt rätt !

Jag själv ska ut på Torsdag efter jobbet i ett helt (för mig) nytt vatten som håller grov Borre.
    Vintertid pimplas det litegrann där men på sommarn är det så gott som helt orört !
    Ska bli grymt spännande !

Skriv gärna här i tråden hur det har gått i helgen !

mvh/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Har du ekolod så leta i branter, kring stenar, uddar osv.
      Var beredd på att fiska långsamt då det förmodligen är bra kallt i vattnet fortfarande.
      Dropshot kan vara klockrent om de nu är köldstela och sega!
      Det ser ju generellt ut att bli högtryck över norrland till helgen så väderförutsättningarna känns helt rätt !

Jag själv ska ut på Torsdag efter jobbet i ett helt (för mig) nytt vatten som håller grov Borre.
      Vintertid pimplas det litegrann där men på sommarn är det så gott som helt orört !
      Ska bli grymt spännande !

Skriv gärna här i tråden hur det har gått i helgen !

mvh/ HenkeW
      Ja jag har ett ekolod. Problemet är att sjön är så grund. Så det blir inte direkt nå djupkanter. Det finns ju några lite större djup på några få ställen. Ska jag leta efter dom tycker du? Ja jag har tänkt köra dropshot faktiskt Livliga eller stelare jiggar tror du? Vad tror du om mete med löja och mask på upphängare då såhär på våren? Ja vädret verkar lovande!
      Vi kommer övernatta i tält så det blir fiske från morgon till kväll

Intressant! Blev det någon fin vår-borre?

Jag ska absolut ge en rapport efter helgen.

Tack för tipsen Henke!

Kommentera

Igår var inte Borren direkt huggvillig.
        Vi provade att jigga både djupt och grunt, vi provade även små vobbler och spinnare.
        Vi fick några snipor och jag fick en mindre Abborre på en wippspinnare..

När det var sådär trögt så bestämde vi oss för att mest åka runt sjön och studera ekolodet för att hitta djupbranter och intressant struktur på botten.
        På ett ställe så hade Herr Bäver fält några träd som låg en bit ut i vattnet. Det var bra brant ner mot botten och där emellan träden stog det faktiskt en finare Borre.
        Polaren tog den på en 4" Relax och Borren vägde 920gr och var 41cm lång.
        Nytt PB (på sommaren) för polaren !

Så fisket var trögt men vi fick upp en skaplig innan dagen var slut.

Ska helt klart dit någon fler gång när det är bättre väder samt varmare i vattnet !

Då det verkar vara trögt så är mitt tips att fiska extremt långsamt! Kanske prova med en fet mask på ett DS tackel ?

Skitfiske !

Kommentera

Rapport: Det var trögt även för oss, så vi bestämde oss för att reka. Vi åkte runt och kollade med ekolodet. Vi tog någon abborre då och då. Sjön visade sig vara i princip plattbottnad på en ca 2.2m. Så när det dök upp lite sten så hittade vi även lite liv. Vi fick bäst på vobbler med vickig gång så som rapala två delad, samt på vib-lure med mycket stopp och ryck. Den största på max 4hg. Det hade hunnit blivit rejält varmt i vattnet . 15-18c.
          Jag köpte mask å maggot men det blev aldrig tid för det tyvärr.. Nästa gång blir det nog lite löjmete.

Men grattis till polaren din då! 9hg är en fin bit det!

Tack för tipsen. Skit fiske så länge!

Kommentera

själv letade jag abborre utan ekolod i fredags. gick inte alls så framåt kvällen gav jag mig ut för att fluga havsöring. på tionde kastet hugger det… jomen.. En abborre.. Ironi!
            Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
            sigpic
            Skitfiske!

Kommentera

Jag körde borre igår, 8grader i vattnet, vi hitta abborre på 3-6 meter. Fick 20st borrar och 10st gäddor.

Alla borrar tog på 3tums relax motorolja med glitter i vi letade betesfisk med ekolodet och fiska på dom.

Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
              11 svar
              496 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg byggarn