Abborre på våren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre på våren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

blue fox är också en favorit När jag jiggar med curly tail låter jag den sjunka till botten och göra lite små ryckningar och veva in då och då, har inte vart lika lyckat som spinnare men definitivt kul.

Kommentera

Kör själv med Carolina rigg och Keitech 3" Shad Impact (färg electric shad) eller Reins 3" Ring Shrimps (green pumpkin och motoroil redflake)haft bra fiske med denna metod, lätt att leta upp heta fläckar på botten utan att fastna hela tiden och när man hittar fläckarna kan man hålla sig kvar rätt länge, sänken kan man göra själv av päronsänken som har genomgående tråd/ögla bara att klippa av tråden och skaka ut resterna (biltemas funkar bra) det blir billigare än dom tungstens bulletweights som oftast finns att köpa i butiker och det funkar nästan lika bra det är lite lättare att känna bottentyp med tungsten men jag kör själv mest med blysänken!

Tillägg: det är älvfiske som gäller för mig just nu
      Senast ändrad av Kipp; 2014-04-09, 12:06.
      Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
        Kör själv med Carolina rigg och Keitech 3" Shad Impact (färg electric shad) eller Reins 3" Ring Shrimps (green pumpkin och motoroil redflake)haft bra fiske med denna metod, lätt att leta upp heta fläckar på botten utan att fastna hela tiden och när man hittar fläckarna kan man hålla sig kvar rätt länge, sänken kan man göra själv av päronsänken som har genomgående tråd/ögla bara att klippa av tråden och skaka ut resterna (biltemas funkar bra) det blir billigare än dom tungstens bulletweights som oftast finns att köpa i butiker och det funkar nästan lika bra det är lite lättare att känna bottentyp med tungsten men jag kör själv mest med blysänken!

Tillägg: det är älvfiske som gäller för mig just nu
        Kan du visa hur ett sånt tackel ser ut
        Team Nero Fishing
        http://nerofiske.blogspot.se/

Kommentera

Japp där har du dom, om du ska testa så gör inte för lång tafs mellan lekare krok mellan 20-30cm brukar vara lagom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
            Japp där har du dom, om du ska testa så gör inte för lång tafs mellan lekare krok mellan 20-30cm brukar vara lagom.
            Hur ska man fiska hem de då? Vad ska man använda för jigg? Måste man fästa kroken på de sättet? Kan man fästa en mindre wobbler i ändan istället för en jigg?
            Team Nero Fishing
            http://nerofiske.blogspot.se/

Kommentera

Man kan nog fästa en wobbler om man vill, men vitsen med en offset krok och ett valfritt mjukbete är du att du får ett tackel som är nästan fritt från bottennapp och skräp och tack vare det kan man dröja sig kvar länge på heta platser samt hitta fläckar med hårdare botten eller skiftande struktur vilket brukar kunna hålla fisk
              Tycker absolut att man ska ge denna metod ett försök för abborre, håller själv även på att leta prylar som ska passa för gädda vore fint att kunna fresta dom på ställen man annars fastnar på eller fiskar förbi för snabbt!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Soldat, precis sånt fiske är min melodi. Rätt sorts jiggar och rätt viktade skallar. Fiskar just för tillfället i ett sånt vatten du nämner.
                Plockar både gös, gädda och borre precis efter islossning.
                Jiggarnas jiggstjärt måste röra sig vid minsta lätta inspinning. Och inte för tung skalle heller. Runt 7-8 gram är lagom i så grund pöl som du har.
                Köpte bra jiggkroppar på mässan. Jag angav här på fiskesnack vad dom hette och var du köper dom.
                Sen ska du tänka logiskt var det är nära för lek. Steniga grundområden på sydsidor eller där du kan se att vattnet är som varmast.
                Jag fiskar runt både en grynna, stenig udde, och andra platser med sten på botten.
                Gunnar, jag undrar om det är i magis eller drevan du jiggar i? Och har det varit "hett" fiske hittills.
                Det verkar dock som att vattnet är riktigt högt i båda pölarna just nu.
                /Rickard
                Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Tror inte jag skrev hur du skulle fiska hem riggen, men det är en enkel historia ryck och knyck i små doser har funkat bäst för mig, som jag ser det är det en sökar-rigg för att hitta fisk och het bottenstruktur, det går utmärkt att fiska hem den som vid vanligt jiggfiske eller bara släpa hem den med ständig bottenkontakt.

Kommentera

Jag ska ut i helgen och jaga den randiga riddaren. Det jag undrar mest över är vart abborren leker och vart jag hittar den nu? I vattnet jag fiskar är en näringsrik sjö. Ganska liten med många öar och vikar. I ena änden rinner en större å igenom sjön den liksom "snuddar" sjön. Den finns inga större djup direkt. Någon mindre djuphåla på 7m i en lagun med små inlopp till. Det går/har gått grov abborre i sjön på över 2kg. Vart hittar jag dom?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn