Jag är en sån nolla så jag kan inte se skillnad på om detta är en öring eller en liten lax. Tog den i Bråviken runt påsk, min första fisk på fluga. Har trott hela tiden att det varit en havsöring, men nu när jag tittat på en del bilder börjar jag tro att det kanske är en lax? Hjälp?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Identifiera art
Collapse
X
-
Som de andra har sagt så är det en öring, dels har den prickar under sidolinjen och man ser det även på stjärtspolens grovlek, den är grövre på en öring än på en lax.Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Helt klart ett gäddyngel i tredje stadiet.Fick en likadan i Indalsälven se
Bara gädda
Kommentera
-
Linålen
Ursprungligen postat av PetrusJag är en sån nolla så jag kan inte se skillnad på om detta är en öring eller en liten lax. Tog den i Bråviken runt påsk, min första fisk på fluga. Har trott hela tiden att det varit en havsöring, men nu när jag tittat på en del bilder börjar jag tro att det kanske är en lax? Hjälp?
Ögat sitter i höjd eller framför mungipan = öring
Grattis till fin fångst!Senast ändrad av Guest; 2006-10-27, 21:32.
Kommentera
-
Visitor
Skit i allt vad prickar, stjärtspolar o mungipor säger, kolla bara på gullsångslaxar : prickiga lite överallt, stora munnar kraftiga spolar etc därtill odlade fiskar med alla förändringar detta innebär.
Bästa sättet att skilja dem åt är att öringens fjäll är betydligt mindre än laxens, jmf vid tilllfälle. Nackdelen är ju att man bör ha sett bägge arterna först. Öringen har ju även ett generellt kraftigare huvud/underkäke än laxen.
Var på mässan i Sollentuna för några år sedan, lyssnade på en kille från vattenfall som menade att bästa sättet att skilja dem åt var gälräfständerna !? De ex han visade på stämde det klockrent.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av OräkletHej. Precis hemkommen efter en kortare tur i frugans hemtrakter vilket är norrbottens inland då det...4 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-02-08, 17:10 -
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
2024-09-08, 19:18 -
-
av hnkmVi får en hel del av denna lilla gynnare när vi metar med mask i Norrländsk älv. Trodde först det var...1 Foto
-
2024-07-23, 07:52 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
|
11 svar
530 visningar
0 gillar