Vertikalfiskare se hit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiskare se hit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalfiskare se hit

Ni som vertikalfiskar gös, vill ni dela med er av lite info?

De större gösarna som ni lyckas plocka, vilket djup brukar de stå på överlag? vet att de är rörliga och det kan variera mycket men nån typ av djup lär de föredra? ex mellan 6-9m, 5-10m 9-15m osv.

3-7m, ibland upp till ett par meter djupare men djupare än så fiskar jag inte.. en sak man lärt sig dock är att hittar man en gös på ett djup står resten av gösen på samma djup (oavsett hur långt det är till botten eller om gösen står på botten), skiljer från dag till dag och ibland även under dagen..
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
      3-7m, ibland upp till ett par meter djupare men djupare än så fiskar jag inte.. en sak man lärt sig dock är att hittar man en gös på ett djup står resten av gösen på samma djup (oavsett hur långt det är till botten eller om gösen står på botten), skiljer från dag till dag och ibland även under dagen..
      Tack!

Kommentera

Jag har andra erfarenheter, men sen fiskar inte jag och Mattias i samma sjö heller. Mycket beror på vilket vatten du fiskar i verkar det som. Igår hittade jag en som stod och drällde på 4 meter över 25 meter. En timme efter det hittade jag en på 5.6kg som tog på 10 meters djup över 25 meter. Resten såg jag på allt mellan 15 och 7 meter över olika djup (15-35 meter). Har lodet ställt på max 15. Jag ser mycket sällan stor fisk som står högre än 7 meter.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

mina erfarenheter där jag fiskar är att dom står på allt mellan 3-8 meter. spelar ingen roll hur djupt det är där dom är men som CTM sa. dom brukar stå på ganska så lika djup över dagen. dock så kan det variera mycket från dag till dag.
          du ska ju helst inte dra gös från mer än 10 meter om du tänkt sätta tillbaka den.

Kommentera

Fiskar i några olika sjöar och det skiljer sig faktiskt en del.
            I en av sjöarna brukar de stå på 6-8 meter men när (och om) de under dagen blir mer aktiva är det inte ovanligt att de stiger till 3-4 meter.
            I en annan sjö står de nästan alltid på 8 meter, ibland på 6. Här byter de sällan djup under dagen som i den andra sjön.
            I ett tredje vatten verkar inte gösen jaga så mycket över större djup. Här hittar vi dom istället i branter där de simmar på 4-6 meter över 8-11 meters djup. Vissa dagar är de mer bottennära och verkar då föredra 7-9 meter.
            Fiskar du mycket i en sjö kan du snart läsa ut ett mönster.......
            Då tror man att man vet allt när gösarna plötsligt dyker upp på helt andra ställen på helt andra djup!
            Man blir nog aldrig riktigt klok på de där.....
            //Micke

Kommentera

Även pelagisk fisk kan jaga väldigt grunt nu på dagarna, fick en 6 kilos som stod på 4 meters djup nyligen där det var 7m till botten, sen står de ibland på kanterna och ibland över de större djupen olika tillfällen över dagen, men ofta på samma djup. Har märkt att de direkt när solen går upp kan stå lite djupare och gosar i språngskiktet av någon anledning för att sedan stiga upp 1-2m över språngskiktet. Haft så i de sjöar jag fiskat i sommar, sen har det ju skilt sig mellan årstider, vatten osv.. när man tror man är gösen på spåren så hittar man de på helt andra ställen i sjön och man får börja om på noll i sitt tänk, de är luriga minsann!
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Fiskar i några olika sjöar och det skiljer sig faktiskt en del.
                I en av sjöarna brukar de stå på 6-8 meter men när (och om) de under dagen blir mer aktiva är det inte ovanligt att de stiger till 3-4 meter.
                I en annan sjö står de nästan alltid på 8 meter, ibland på 6. Här byter de sällan djup under dagen som i den andra sjön.
                I ett tredje vatten verkar inte gösen jaga så mycket över större djup. Här hittar vi dom istället i branter där de simmar på 4-6 meter över 8-11 meters djup. Vissa dagar är de mer bottennära och verkar då föredra 7-9 meter.
                Fiskar du mycket i en sjö kan du snart läsa ut ett mönster.......
                Då tror man att man vet allt när gösarna plötsligt dyker upp på helt andra ställen på helt andra djup!
                Man blir nog aldrig riktigt klok på de där.....
                //Micke
                det är väl det som är lite av tjusningen med fisket....man blir aldrig riktigt klok på det....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                5 svar
                405 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Grabbn88  
                Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10