Korta Göstrollingfrågor: krokar, drivankare, nafsare, trollingfart? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta Göstrollingfrågor: krokar, drivankare, nafsare, trollingfart?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Korta Göstrollingfrågor: krokar, drivankare, nafsare, trollingfart?

Vilken fart är bäst för trolling? Har för mig att jag har läst 1,2-1,7 knop?
    Om man ska byta krokar på sina wobbler, vilka ska man ha?
    Tänkte testa drivankare. Willyskasse-metoden. Ska man göra hål i kassarna?
    Vi va ute igår. Hade många som nafsade, fyra missade hugg.
    En fast fisk (c&r).
    Vad gör ni när gösen bara nafsar?
    Tacksam för svar!
    Skitfiske!
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Old Firehand rekommender väl fart mellan 1.1-1,7 knop, största gösarna hugger mellan 1.1-1.4 knop om jag inte minns fel. Jag kör på gamakatsu, men de flesta kemvässade brukar funka bra.

Jag gör ingenting när gösen nafsar eftersom jag har spöna i spöhållarna. Så blir ibland att man registrerar ett hugg, men ofta smäller de på igen.

Jag kör med 2 murarhinkar på vardera sidan om båten, tycker de sänker farten ganska bra. Ikeakassen kör man väl bak om man bara har en? Tycker den är i vägen för fiskarna då.

Kommentera

Kör 0.8-1.2 knop, gamakatsukrok och en gammal murarhink som broms bakom båten. Nafsandet är inte så mycket att göra åt, gösens jaktteknik går ut påatt skada betesfisken innan den tar den riktigt. Ser jag på spön eller paravaner att nåt är på gång brukar jag slå ur växeln på motorn för att simulera en skadad betesfisk, det är ofta det hugger riktigt då.

Kommentera

0,8-1,2 är bra sakta. Har du testat att köra lite fortare Robert, och se skillnaden?
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ibland vill gösen ha betena i 2.5 knop också. Så snigelfart är inte alltid bäst..

Kommentera

just det, variera farten med att slå på/av gasen ibland. Kan funka bra när det är trögt. Köra i "åttor" så varieras farten automatiskt på inner/ytterspöna.

Kommentera

Tack för era svar!
              Är det någon som vill fylla på med synpunkter är ni varmt välkomna!
              Skitfiske till er alla!
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ett tips kan ju vara att trolla med elmotor istället

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Old Firehand rekommender väl fart mellan 1.1-1,7 knop, största gösarna hugger mellan 1.1-1.4 knop om jag inte minns fel. Jag kör på gamakatsu, men de flesta kemvässade brukar funka bra.

Jag gör ingenting när gösen nafsar eftersom jag har spöna i spöhållarna. Så blir ibland att man registrerar ett hugg, men ofta smäller de på igen.

Jag kör med 2 murarhinkar på vardera sidan om båten, tycker de sänker farten ganska bra. Ikeakassen kör man väl bak om man bara har en? Tycker den är i vägen för fiskarna då.
                  Hej Gabriel P.;

Det är 100 % rätt det du skriver! Att göra mothugg när Gösen stöter mot wobblern betyder i de flesta fall skrämd och förlorad Gös! Bäst är att inte hålla i spöt när Gösen gång på gång småstöter mot ditt bete. Vänta tills du ser att Gösen har tagit din wobbler och gasa då på 5 - 6 meter eller gör en snabb handledskrokning när du väl får tag på spöt och har direktkontakt med Gösen. Har du kemvässade 3-krokar, då krokar Gösen ofta sig själv....

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand

Kommentera

Japp, har testat köra fortare där vi fiskar. Då får man bara smågös och gädda. Nu skiljer sig detta givetvis från olika sjöar. Kan ju nämna att den minsta vi fått på så långsam trolling är 4,6 kg. Vi kör även i s-kurvor och har fått fisk på det innersta betet flera gånger. Dvs det som står nästan helt stilla.

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                    0,8-1,2 är bra sakta. Har du testat att köra lite fortare Robert, och se skillnaden?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 568 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu