Ursprungligen postat av Gös_Hasse
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gösfiske, vad gör vi för fel?
Collapse
X
-
Senast ändrad av TAMTAM; 2013-08-28, 17:50.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggÅkte ut idag ca. 15.00 och testade fan allt fram till 00.30
Dropshot, trolling både med motor och även rodde, djupgående, mellan djupt, ytgående osv. Fick inte ett skit!
Var på en plats där jag plockade min senaste gös på 2,2kg, stod där 2h, jiggade, dropshotade, trollade runt det grundet osv. zigzag:ade men inte ett skit fick man.
Det enda positiva var att det var helt stilla på ytan, stjärnklart och när man kollade från Stäkets hållet bort mot Väsby fick man skåda norrsken under trollingsturen
Kommentera
-
Ute idag igen ett par timmar, såg riktigt stora fiskar jaga/hoppa/plaska vid ytan men ingen aning om det var gös, men jävla aktivitet var det på en stor yta. Trollade fram och tillbaka med ytgående och djupgående utan nå hugg. Ställde mig vid en grynna där abborren brukar vara på hugget men fick endast 5 små som åkte tillbaks.
Brukar gösen jaka så aktivt på ytan att man kan få syn på de från båten?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tervo Visa inläggHitta stora moln på ekolodet som du vet är betesfisk och håll dig där omkring och invänta huggperioder. Ofta det som gäller då inte susa omkring överallt hjälper.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggHar ej sådana nymodigheter som ekolod :P
Nu har jag aldrig varit åt stäket hållet eller ens i närheten av den delen av Mälaren, men jag lägger in en bild på hur jag skulle prova trolla.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggHar ej sådana nymodigheter som ekolod :P
Använt "nymodigheter" som ekolod har jag gjort sedan jag köpte min första Lowrance "Little Green Box" i mitten på 1960-talet som du ser på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm....
Här har du ett annat portabelt ekolod en LEF Fish Spotter by Heathkit som jag själv byggde ihop år 1971 http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ....
Ekolodet använder jag för att leta rätt på grynnor, djupbranter, djuphålor, vegetationsbevuxna ytor och andra platser som rovfisken favoriserar och uppehåller sig vid. Givetvis använder jag ekolodet även för att hitta både större och mindre enskilda fiskar samt fiskstim.
Med lite erfarenhet av att tyda vad som visas på ekolodsdisplayen kan man även se på stimmen av löja, nors, siklöja och annan bytesfisk var rovfisk som Gös, Lax och Öring för tillfället har dragit igång sin bytesjakt.
Täta, runda eller ovala fiskstim tyder på att ingen bytesjakt äger rum.
Splittrade, glesa stim, vertikala streck eller små "bollar" lite här och där på displayen tyder på att rovfisken jagar i närheten eller just avslutat jakten....
För mig är båtfiske i en sjö utan ekolod helt jämförbart med att springa i skogen med förbundna ögon....
"Ekolodet är mitt undervattensöga!"
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2013-08-29, 10:55.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
Kanal: Våra svenska fiskar
2024-09-08, 19:18 -
-
av hnkmVi får en hel del av denna lilla gynnare när vi metar med mask i Norrländsk älv. Trodde först det var...1 Foto
-
2024-07-23, 07:52 -
-
Svar till Stäm eller benlöja?av hnkmTack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller...1 Foto
-
2024-07-28, 06:21 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
|
14 svar
1 568 visningar
0 gillar