Gösfiske, vad gör vi för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske, vad gör vi för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske, vad gör vi för fel?

Brorsan och jag är ute på sjön och trollar 4-8timmar 2-5 dagar i veckan nu under ledigheten, men får så lite hugg att det börjar bli tråkigt. Vi har en vanlig båt med en 2,5hk motor, trollar på tomgången (ingen aning exakt knop då vi ej har nån mätare) men det går sakta i alla fall. Vi kör mellan olika grund, på ytan, på djupet, nära vass, mitt i sjön, vid regn, sol, vind men det vill sig sällan eller inte alls.

Har en Cotton Cordell Red Fin i färgen gul/vit/orange (ambulans) Aldrig fått hugg på den. Den som folk pratar så gott om. Predatek Viper och Woomera Gul, Ytgående 2-3m Kenetic Mat tiger, ambulans och även en orange gul, har även trollat med jigg av olika slag, storlekar och färger med 20g huvud för att få den ner lite djupare utan resultat.

Vi håller till i Mälaren och utgår från Stäket, beroende på vind och väder åker vi vissa dagar mot sigtuna hållet eller mot tyresö hållet.

Visst krokar man nån enstaka gös 1 gång på 3 fisketurer men det är för lite för att det ska kännas roligt.
    Idag provade jag även att ro med ojämn fart samt långa stop men inget där heller.

Alla tips är välkomna

testat nils master gösambulansen? helst 15cm

Kommentera

ett tips om ni vill ha hyffsad info om hastighet, tanka någon gps-app med speed over ground funktion, de flesta brukar kunna visa knop visar oftast exakt när jag har provat å jämfört i bilen.

Kommentera

Sätter en förmögenhet på att ni trollar på dagen eller för tidigt på kvällen. Börja vid 21:00 och sluta vid 03:00. Ett bete på 6-7 meter, ett på 4-5 meter och ett på 2-3.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av erikschmidt Visa inlägg
          ett tips om ni vill ha hyffsad info om hastighet, tanka någon gps-app med speed over ground funktion, de flesta brukar kunna visa knop visar oftast exakt när jag har provat å jämfört i bilen.
          De där hastighetsapparna är rent generellt usla enligt mina erfarenheter. Till att börja med så visar de flesta bara hela knop, vilket ger alldeles för oprecis info.
          De som jag hittat som visar tiondelar tenderar att hoppa i hastighetsangivelsen. Dvs ena sekunden visar den 0 knop för att nästa sekund visa tre knop trots att man glider fram i jämn fart.
          Jag antar att mycket av detta problem beror på att gps:en i telefonen inte är mycket bättre än så här, då problemet är likadant på alla appar.
          Huruvida vissa telefoner har bättre gps än andra vågar jag inte uttala mig om.
          Själv har jag en Samsung Galaxy S2.

Det här blev visst ganska rejält OT, sorry för det.

Kommentera

Numses råd är bra, och försök att trolla mestadels i medvind....paravaner för att få ut lite beten på bredde en bit från båten är heller inte fel...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
              Sätter en förmögenhet på att ni trollar på dagen eller för tidigt på kvällen. Börja vid 21:00 och sluta vid 03:00. Ett bete på 6-7 meter, ett på 4-5 meter och ett på 2-3.
              Ja vi kommer ut kl 13-15 och är inne kl 21-23. Vi har provat nattfiske men sällan det har gett nåt så uppenbarligen gör vi nåt riktigt fel

Kommentera

Börja som Numse skrev senare.

Jag brukar börja 20 o sluta 23-02.

Får inte skitmycket fisk, men en 2-3 varje tur, första året i år som jag trollar, kör med 2 spön bara.

På dan har jag inte heller fått nått.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                  Brorsan och jag är ute på sjön och trollar 4-8timmar 2-5 dagar i veckan nu under ledigheten, men får så lite hugg att det börjar bli tråkigt. Vi har en vanlig båt med en 2,5hk motor, trollar på tomgången (ingen aning exakt knop då vi ej har nån mätare) men det går sakta i alla fall. Vi kör mellan olika grund, på ytan, på djupet, nära vass, mitt i sjön, vid regn, sol, vind men det vill sig sällan eller inte alls.

Har en Cotton Cordell Red Fin i färgen gul/vit/orange (ambulans) Aldrig fått hugg på den. Den som folk pratar så gott om. Predatek Viper och Woomera Gul, Ytgående 2-3m Kenetic Mat tiger, ambulans och även en orange gul, har även trollat med jigg av olika slag, storlekar och färger med 20g huvud för att få den ner lite djupare utan resultat.

Vi håller till i Mälaren och utgår från Stäket, beroende på vind och väder åker vi vissa dagar mot sigtuna hållet eller mot tyresö hållet.

Visst krokar man nån enstaka gös 1 gång på 3 fisketurer men det är för lite för att det ska kännas roligt.
                  Idag provade jag även att ro med ojämn fart samt långa stop men inget där heller.

Alla tips är välkomna
                  Hej Adrian "Gös-Hasse" Smith;
                  Just nu är vattentemperatur, vindar och belysning helt idéaliska för Göstrolling riktigt tidiga morgnar och sena kvällar både på Sigtunafjärden och Mälarens frivatten på Norra Björkfjärden och andra områden där man får trollingfiska....

För att få möjlighet att testa sina egna wobblers förmåga att locka Gösen till hugg är det oerhört viktigt att man känner till Gösens vandringsstråk och uppehållsområden och vet hur Gösen förflyttar sig vertikalt under dygnets ljusa och mörka timmar.....

Vid trolling efter Gös har ett drygt halvsekels envis träning lärt mig att trollingfarten kommer på andra plats när man vet var och på vilka djup man hittar Gösen under olika tider. Bästa trollingfarten för att locka stor Gös till hugg sommartid är ofta 1,2 - 1,4 knop. Vid lägre farter slutar många wobbler att wobbla. Vid högre farter än 1,5 knop får man sällan stora Gösar. Däremot tycks smågösarna under 45 cm lockas att hugga vid lite högre farter ..... likaså Gäddorna.

Själva Göstrollingtekniken är ganska enkel. Först gäller det att sprida ut wobblerna både horisontellt och vertikalt för lokalisera och locka de första Gösarna till hugg. När man väl hittat de större Gösarna är det bara att vända båten och gå i en vid cirkel över fångstplatsen igen från samma håll....

I lördags kväll 24/8 var färgkoden blå/silver på Bomber, Cotton Cordell och Smithwick (http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm) som fångade de flesta Gösarna vid vår trolling på Mälarens Norra Björkfjärden....

Andra kvällar kan Smithwick Clown eller Bomber orange/guld eller orange/gul/vit vara färger som får Gösen att ta....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Underskatta ej heller fiske i dagsljus, även soligt, tro mej, i år har detta varit väsentligt bättre...
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-08-26, 16:54.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 566 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu