Gösfiske, vad gör vi för fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske, vad gör vi för fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
    Åkte ut idag ca. 15.00 och testade fan allt fram till 00.30
    Dropshot, trolling både med motor och även rodde, djupgående, mellan djupt, ytgående osv. Fick inte ett skit!
    Var på en plats där jag plockade min senaste gös på 2,2kg, stod där 2h, jiggade, dropshotade, trollade runt det grundet osv. zigzag:ade men inte ett skit fick man.

Det enda positiva var att det var helt stilla på ytan, stjärnklart och när man kollade från Stäkets hållet bort mot Väsby fick man skåda norrsken under trollingsturen
    Det kommer, skaffa dej en båt med större rörlighet, läs Firehands tips (men observera att de kan vara fullt aktiva i dagsljus oxå så det räcker) studera dina sjökort, djupt vatten är aldrig fel, visst kan de stå på grynnor som vertikaltomtarna föredrar men de är definitivt inte bara där, lovar, gösen är både pelagisk och bottensökande, en märklig firre, de flesta arter är antingen eller men just denna kombinerar på grund av beteende och troligen framför allt temperatur/väder, man blir inte klok på den, samma förhållanden kan ena dagen generera otroligt fiske för att vara heldött dan efter..........
    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-08-28, 17:50.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Åkte ut idag ca. 15.00 och testade fan allt fram till 00.30
      Dropshot, trolling både med motor och även rodde, djupgående, mellan djupt, ytgående osv. Fick inte ett skit!
      Var på en plats där jag plockade min senaste gös på 2,2kg, stod där 2h, jiggade, dropshotade, trollade runt det grundet osv. zigzag:ade men inte ett skit fick man.

Det enda positiva var att det var helt stilla på ytan, stjärnklart och när man kollade från Stäkets hållet bort mot Väsby fick man skåda norrsken under trollingsturen
      Det var inte norrsken du såg igår, det vara moln som lystes upp av solen under horisonten, norrsken rör på sig, svävar över himlen. Jag hade fyra kontakter igår, två släppte, en under 45 och en på 62cm/2.5kg som nu är filead

Kommentera

Hitta stora moln på ekolodet som du vet är betesfisk och håll dig där omkring och invänta huggperioder. Ofta det som gäller då inte susa omkring överallt hjälper.
        Skitfiske då!!!

Kommentera

Ute idag igen ett par timmar, såg riktigt stora fiskar jaga/hoppa/plaska vid ytan men ingen aning om det var gös, men jävla aktivitet var det på en stor yta. Trollade fram och tillbaka med ytgående och djupgående utan nå hugg. Ställde mig vid en grynna där abborren brukar vara på hugget men fick endast 5 små som åkte tillbaks.

Brukar gösen jaka så aktivt på ytan att man kan få syn på de från båten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Tervo Visa inlägg
            Hitta stora moln på ekolodet som du vet är betesfisk och håll dig där omkring och invänta huggperioder. Ofta det som gäller då inte susa omkring överallt hjälper.
            Har ej sådana nymodigheter som ekolod :P

Kommentera

Ok, använd denna sida då, för att iallafall få en bild av hur det ser ut på botten där du åker runt.

Nu har jag aldrig varit åt stäket hållet eller ens i närheten av den delen av Mälaren, men jag lägger in en bild på hur jag skulle prova trolla.

Click image for larger version

Name:	stäket-trolling.jpg
Views:	1
Size:	683,7 KB
ID:	1769774

Kommentera

Tack för tipset, det är de områdena jag håller till och trollar på utan resultat. Är väldigt djupt där, hur djupt bör draget simma?

Kommentera

Hej Adrian "Gös-Hasse" Smith;

Använt "nymodigheter" som ekolod har jag gjort sedan jag köpte min första Lowrance "Little Green Box" i mitten på 1960-talet som du ser på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm....

Här har du ett annat portabelt ekolod en LEF Fish Spotter by Heathkit som jag själv byggde ihop år 1971 http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ....

Ekolodet använder jag för att leta rätt på grynnor, djupbranter, djuphålor, vegetationsbevuxna ytor och andra platser som rovfisken favoriserar och uppehåller sig vid. Givetvis använder jag ekolodet även för att hitta både större och mindre enskilda fiskar samt fiskstim.

Med lite erfarenhet av att tyda vad som visas på ekolodsdisplayen kan man även se på stimmen av löja, nors, siklöja och annan bytesfisk var rovfisk som Gös, Lax och Öring för tillfället har dragit igång sin bytesjakt.

Täta, runda eller ovala fiskstim tyder på att ingen bytesjakt äger rum.

Splittrade, glesa stim, vertikala streck eller små "bollar" lite här och där på displayen tyder på att rovfisken jagar i närheten eller just avslutat jakten....

För mig är båtfiske i en sjö utan ekolod helt jämförbart med att springa i skogen med förbundna ögon....

"Ekolodet är mitt undervattensöga!"

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-08-29, 10:55.

Kommentera

Härliga bilder
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Vad kan en vettigt/prisvärd ekolod kosta, hittat en del runt 300-400kr men svårt för en som inte är insatt.

Så slipper jag slänga pengar i sjön.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                      14 svar
                      1 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu