Gösfiskare, se hit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiskare, se hit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiskare, se hit

Hej,

Är nybörjare inom gösfiske och har därav inte så stor erfarenhet av det och har för den delen inte fått upp någon gös än. Jag var och vertikalfiskade gös igår med min vän och det slutade med att han fick 3 gösar och jag 0, på många långa timmar.

Då till mina frågor, var detta bara ren slump eller kan det ha något med utrustningen att göra?

Vi båda hade likadan tafs och han hade något smalare flätlina än vad jag har. Jag har en fireline 0,20mm.. Är detta för tjock lina för gösen?

Kan det bara vara så enkelt att hans färgval och typ av jigg var vinnande för dagen?

Skulle uppskatta om ni erfarna gösfiskare kunde lämna er åsikt om detta.

Tack!
    Personbästa: Gädda 6,2kg, Abborre 0,8kg, Havsöring 6,4kg, Asp 2,86kg, Lax 2,3kg, Torsk 2,5kg, Gös 2,4kg Regnbåge 2,2kg, Röding 1kg, Id 2,4kg, Brax 0,5kg, Harr 0,6kg, Stäm 0,2kg, Mört 0.25kg Gråsej 0.4kg, Wahoo 7,3 kg, Mahi Mahi 5 kg, Almaco Jack 6 kg

Skulle tro att betesvalet & presentationen hade betydligt större betydelse än linans tjocklek.

Kommentera

Enligt mig är tjockleken bara viktigt för hur du snabbt och bra du vill att linan och draget ska bryta vattnet och därav att jiggen ska komma närmre båten. Vad har ni för tafs? rekommenderar att du köper flourocarbon och knyter ihop den med den andra linan, jag använder mig av en dubbel grinner knut. Jag brukar ha ungefär 0,5 - 1 m lång flourocarbon lina.

Hur vertikalfiskar ni? Pelagiskt med ett bra ekolod? Traditionellt vertikalfiske? Diagonalfiske? - Alla är lite olika och det är lite skilda tips på varje.

Vissa dagar fungerar det att använda mycket rörelser i jiggen och ibland fungerar det att arbeta jiggen mycket varsamt. Det kan skilja från dag till dag eller timme till timme. Erfarenhet och och att testa sig fram är nog bästa receptet på att få det att fungera.

När jag fiskar med någon brukar jag se till att jag har flera uppsättningar av samma jigg (strl och färg) så om brorsan får hugg så kan jag snabbt byta till en likadan för att se om det är rätt bete för stunden. Har ofta fungerat väldigt bra!

Kan rekommendera att du köper fast lock beteslås t.ex. BFT eller liknande för att enkelt och snabbt kunna byta bete.

Vill du få mer inspiration eller få mer visuell förståelse så rekommenderar jag att gå igenom filmer! kan länka några jag tycker är bra:

http://www.youtube.com/watch?v=y1N5r...yer_detailpage - Traditionellt vertikalfiske och diagonalfiske

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=K0qV-RB2mQU - Pelagiskt vertikalfiske
      Go Fish!

Kommentera

Ursprungligen postat av Freey Visa inlägg
        Enligt mig är tjockleken bara viktigt för hur du snabbt och bra du vill att linan och draget ska bryta vattnet och därav att jiggen ska komma närmre båten. Vad har ni för tafs? rekommenderar att du köper flourocarbon och knyter ihop den med den andra linan, jag använder mig av en dubbel grinner knut. Jag brukar ha ungefär 0,5 - 1 m lång flourocarbon lina.

Hur vertikalfiskar ni? Pelagiskt med ett bra ekolod? Traditionellt vertikalfiske? Diagonalfiske? - Alla är lite olika och det är lite skilda tips på varje.

Vissa dagar fungerar det att använda mycket rörelser i jiggen och ibland fungerar det att arbeta jiggen mycket varsamt. Det kan skilja från dag till dag eller timme till timme. Erfarenhet och och att testa sig fram är nog bästa receptet på att få det att fungera.

När jag fiskar med någon brukar jag se till att jag har flera uppsättningar av samma jigg (strl och färg) så om brorsan får hugg så kan jag snabbt byta till en likadan för att se om det är rätt bete för stunden. Har ofta fungerat väldigt bra!

Kan rekommendera att du köper fast lock beteslås t.ex. BFT eller liknande för att enkelt och snabbt kunna byta bete.

Vill du få mer inspiration eller få mer visuell förståelse så rekommenderar jag att gå igenom filmer! kan länka några jag tycker är bra:

http://www.youtube.com/watch?v=y1N5r...yer_detailpage - Traditionellt vertikalfiske och diagonalfiske

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=K0qV-RB2mQU - Pelagiskt vertikalfiske
        Tack så mycket för ditt svar. Vi hade vanliga ståltafsar som var 18 cm långa.

Vi körde diagonalfiske och drev med vinden. Hade tyvärr inget ekolod men hade en djupkarta så man fick höfta lite och försöka märka av djupet.

Jag tror att jag har lite för begränsad arsenal av jiggar då han fick 2 av sina på en vit jigg och det hade inte jag riktigt något att matcha med.

Ska absolut kolla igenom filmerna för lite mer kött på benen.
        Personbästa: Gädda 6,2kg, Abborre 0,8kg, Havsöring 6,4kg, Asp 2,86kg, Lax 2,3kg, Torsk 2,5kg, Gös 2,4kg Regnbåge 2,2kg, Röding 1kg, Id 2,4kg, Brax 0,5kg, Harr 0,6kg, Stäm 0,2kg, Mört 0.25kg Gråsej 0.4kg, Wahoo 7,3 kg, Mahi Mahi 5 kg, Almaco Jack 6 kg

Kommentera

undvik ståltafsar då det kan va svårt och få en bra känsla i jiggen! köp flourocarbon!!
          A&O vid diagonalfiske tycker jag är att driva över djupskillnader och jobba jiggen nära botten och ofta "dunka" ner skallen i stenarna. Har gett mig mycket gös vid just en duns ner i botten och sen en upp-jiggning direkt efter!

Köp på dig lite blandad färgkombo av Fin-S jiggar allt från 12,5 till 25 cm! funkar alltid
          Lycka till
          Go Fish!

Kommentera

Ursprungligen postat av Freey Visa inlägg
            undvik ståltafsar då det kan va svårt och få en bra känsla i jiggen! köp flourocarbon!!
            A&O vid diagonalfiske tycker jag är att driva över djupskillnader och jobba jiggen nära botten och ofta "dunka" ner skallen i stenarna. Har gett mig mycket gös vid just en duns ner i botten och sen en upp-jiggning direkt efter!

Köp på dig lite blandad färgkombo av Fin-S jiggar allt från 12,5 till 25 cm! funkar alltid
            Lycka till
            Ja det ska jag göra. Men bättre än ingen tafs alls då det finns gäddor där
            Ska även utöka mitt förråd av jiggar så jag kan vara lite mer förberedd och kanske få ta min första gös nu i sommar.

Kommentera

Köp Fluorocarbon, rejäla beteslåsoch lekande och gör själv. Blir typ 10-15kr per tafs och dessa är rejäla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hamberg Visa inlägg
                Hej,

Är nybörjare inom gösfiske och har därav inte så stor erfarenhet av det och har för den delen inte fått upp någon gös än. Jag var och vertikalfiskade gös igår med min vän och det slutade med att han fick 3 gösar och jag 0, på många långa timmar.

Då till mina frågor, var detta bara ren slump eller kan det ha något med utrustningen att göra?
                Med ett så litet underlag går det absolut inte att utesluta "slumpen".

Kommentera

Någon som har tips på färger som oftast fungera? Som man kan ha som grund i jigglådan.

Kommentera

LunkerCity fin-s i färgen 192 är given i min jiggbox.
                    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    506 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn