Fråga ang. havsöring och rensning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang. havsöring och rensning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang. havsöring och rensning

Hej,
    Jag fick igår mina första havsöringar någonsin. Tyvärr satte sig krokarna dumt på ena fisken och den blödde rejält ur ögat så jag fick dessvärre ta med den hem. Den klarade minimimåttet på 50 cm så det var kanske inte hela världen...

Hursomhelst, när jag rensade den tyckte jag inälvorna var lite märkliga. Tog tyvärr ingen bild men den hade liksom vita mask/trådliknande saker som kom från ett och samma ställe i en ganska stor mängd, det var lite som en boll. Det kändes spontant inte som något konstigt men då min sambo är gravid vill ändå kolla med er experter om någon förstår vad jag menar och om det ska vara på det sättet så fisken inte är angripen av något konstigt... I övrigt var det en härlig fighter som var i god kondition, blank och fin!

Ursprungligen postat av Larran Visa inlägg
    Hej,
    Jag fick igår mina första havsöringar någonsin. Tyvärr satte sig krokarna dumt på ena fisken och den blödde rejält ur ögat så jag fick dessvärre ta med den hem. Den klarade minimimåttet på 50 cm så det var kanske inte hela världen...

Hursomhelst, när jag rensade den tyckte jag inälvorna var lite märkliga. Tog tyvärr ingen bild men den hade liksom vita mask/trådliknande saker som kom från ett och samma ställe i en ganska stor mängd, det var lite som en boll. Det kändes spontant inte som något konstigt men då min sambo är gravid vill ändå kolla med er experter om någon förstår vad jag menar och om det ska vara på det sättet så fisken inte är angripen av något konstigt... I övrigt var det en härlig fighter som var i god kondition, blank och fin!
    Hände mig i lördags också, aldrig sett det där i en fisk förut. Vad är det för något?
    Regnbågar har det inte, aldrig rensat en hö förut. Så vet inte om det ska vara där eller inte?

Kommentera

Mask.

Kommentera

I Vilket parti fanns de? Organ?

Kommentera

brukar kunna vara fett "sprängningar" iallafall vad jag har fått lära mig på öring/röding ui fjällen, ser nasty ut men varken ovanligt eller farligt. (om vi nu menar/tänker på samma sak)
          fiska? Javist

Kommentera

Ser de ut som en näve överkokt spaghetti och sitter ihop? Typ som en havsanemon eller liknande?

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
              I Vilket parti fanns de? Organ?
              Bland organen ja. Själva köttet såg fint ut.

Ursprungligen postat av Abborrgäddan Visa inlägg
              Ser de ut som en näve överkokt spaghetti och sitter ihop?
              Perfekt beskrivning!

Kommentera

Jag såg det senast förra helgen i en torsk och har sett det flera gånger tidigare utan att reflektera över att det skulle kunna vara något konstigt.

Google bild ger inget klar bild. Det närmaste jag kommer är två danska bilder som båda säger "blindtarmar" på något som kan likna det du beskriver. Jag tycker bara att det låter lite skumt själv :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrgäddan Visa inlägg
                  Ser de ut som en näve överkokt spaghetti och sitter ihop? Typ som en havsanemon eller liknande?
                  Precis mitt i prick. Satt långt fram mot huvudet mot ryggen.
                  Köttet och allt såg perfekt ut. Ingen som vet vad det kan vara?

Kommentera

Jag har hört att det kan förekomma Torskmask även i Havsöring och Lax ?

När jag fick upp en Torsk för några veckor sedan så fanns en lång vit mask ca 4cm uppe vid ryggraden, och den har nu legat i frysen 2 veckor för säkerhetsskull

Fisk finns i sjön

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 566 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu