Mindre gädda i en sjö med gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mindre gädda i en sjö med gös!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mindre gädda i en sjö med gös!

Jag prata lite om fiske med en jobbarkompis.
    Han påstod då att en sjö där det finns rikligt med gös i är det oftast sämre med gädda?
    Men att dom gäddorna som finns oftast är av den större modellen.
    Han påstår alltså att gösen äter väldigt mycket små gäddor och på så vis minskar beståndet :/
    Stämmer detta eller är det bara surr?

Jag fiskar mest jerkbait i två sjöar som det finns bra med gös i och tycker inte att det gått lika bra som i en sjö utan gös. Så själv tror jag på vad han säger med stämmer det?

Jag funderar nu på att i stor sätt sluta fiska i dom sjöarna och flytta båten till en gösfri sjö
    sigpic

OffT: Jag tror du har svårt att se skogen för alla träden. Fiska efter gösen för böveln

OnT: Förklaringen låter ju logisk, men jag har för lite erfarenhet av vatten som kryllar av gös för att kunna uttala mig. Följer dock tråden vidare för att se om någon annan vet.

Kommentera

Det bör ju råda en stor konkurrens situation i uppväxten i färgade sjöar tar oftast gösen över markant då den pga bättre syn har lättare för att jaga.ofta har gösen många fina lekplatser i dessa sjöar och stora årskullar föds.det kan också vara så att gäddleken i vissa fall spolieras pga tappning till vattenkraft och gäddrommen friläggs på vårkanten.jag misstänker att gösen likt abborren i vissa sjöar med mängder av smågös kanske bildar ett tusenbrödra bestånd inget som jag vet säkert men ändå en reklektion.

Kommentera

I sjöar där gös har utplanterats och trivs bra är det tveklöst så att andra rovfiskar minskar i antal och ofta i storlek .Både gädda och abborre får stryk , bägge är enligt min mening roligare än gös om de är någorlunda stora .
        "HalvDan var här"

Kommentera

Gösen tränger otvivelaktigt undan gäddan i de vatten den finns. Enda vatten gäddan kan hålla samma stam är i klara vatten, då får gösen själv fullt upp med att hålla ett hyggligt bestånd. Fryken är ett sånt vatten, ganska få gösar men många gånger brutal stora. I en sjö med grumligt vatten typ Storsjön i Sandviken har gäddan fått stå tillbaka ordentligt. På de grynnor gösen leker finns inte en gädda under maj och juni. I början av juli i skarven där hanarna gjort sitt jobb med att hålla rent för gösrommen kan de först de större gäddorna smyga upp.
          I början på 90-talet var förhållandet typ 80-20 till gäddans fördel idag är det nog 70-30 till gösen.
          Den striden har nu gäddan förlorat för lång tid framöver. Så visst har du rätt i att gäddfisket kan/är bättre i gösfria sjöar!

Kommentera

Tack så mycket för alla svar som bekräftar detta.

Jag tror jag tar mina jerk prylar och flyttar till en annan sjö.
            Men som Marcus S säger så ska jag självklart gå för gösen också, jag måste bara fixa rätt utrustning
            sigpic

Kommentera

Hej!

Jag kan också vara benägen att hålla med, är uppväxt kring sjön Vidöstern och har spenderat X antal timmar fiskanden i sjön. Beståndet av abborre samt gös är mycket god. Men just när det gäller beståndet av gädda har jag märkt att det sjunkit radikalt det senaste åren. Det ska tilläggas att sjön är väldigt grumlig.
              Varje vatten har sitt liv.

Kommentera

Ursprungligen postat av afterlame Visa inlägg
                Jag prata lite om fiske med en jobbarkompis.
                Han påstod då att en sjö där det finns rikligt med gös i är det oftast sämre med gädda?
                Men att dom gäddorna som finns oftast är av den större modellen.
                Han påstår alltså att gösen äter väldigt mycket små gäddor och på så vis minskar beståndet :/
                Stämmer detta eller är det bara surr?

Jag fiskar mest jerkbait i två sjöar som det finns bra med gös i och tycker inte att det gått lika bra som i en sjö utan gös. Så själv tror jag på vad han säger med stämmer det?

Jag funderar nu på att i stor sätt sluta fiska i dom sjöarna och flytta båten till en gösfri sjö
                Hej Alex Engvall;

Mina erfarenheter är precis tvärtom! Exempelvis i Mälaren och i Östersjön där jag i båda sjöarna fått flera Gäddor över 15 kilos vikt och tusentals mindre Gäddor har det ofta visat sig att de stora Gäddorna präglas på att äta Gös, eftersom Gösen är både klumpig och lättfångad för stora Gäddor.

Förr i tiden, före C&R-introduktionsåret 1977, brukade jag själv rensa Gäddorna innan jag gav bort dem till grannar och fiskekompisar. Då visade det sig att många av Gäddorna över 12 kilos vikt som levde pelagiskt hade präglats på att äta just Gös...

Man lär så länge man lever!

Old Firehand

Kommentera

Generellt anses att gösinplantering får följden av tunnare bestånd av övriga predatorer. Eftersom gösen är en effektiv jägare, framförallt i grumligare vatten. Den har samma nisch som framförallt mindre gäddor har.

Däremot kan ju avsaknaden av lika stor population av gädda leda till större individer.
                  Jag har också en sjö här rätt så nära där jag hört flertalet fiskare påstå exakt samma sak, dvs att förr var det mkt lättare att få smågrov gädda (typ 7-8or) men nu så är det inte alls lika lätt efter gösens större intåg. De har helt enkelt blivit undanträngda.

Sjön jag talar om Heter Läen och av en slump såg jag att den var nämnd här när jag googlade efter belägg för det jag skrev ovan:
                  Senast ändrad av Sg; 2012-03-08, 21:05.

Kommentera

Måste nog hålla med of iaf när det gäller sjön där jag fiskar där finns hyfsat bestånd av gös men det dräller av gäddsnipor. Fick faktiskt skäll av en gammal gubbe när jag stoppade tillbaka gäddorma i vattnet igen, han sa: va fan gör du släpper du tillbaka gädderna igen, nä slå ihjäl dom äter upp gösen, nu skiter jag i vad han säger och kör iaf c & r.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu