Fiske i Farsta, Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Farsta, Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Farsta, Stockholm

Hej sportfiskefolket!

Jag är en fd Värmlänning som numera bor i Farsta, Stockholm, sedan 2 år tillbaka.
    Jag har fiskat hela mitt liv men sedan jag flyttade till Sthlm har det blivit nästan inget fiske alls.

Jag kan inte sjöarna här i Sthlm och har varken bil eller båt.
    Jag bor precis intill sjön Magelungen vid Ågestabron.

Jag undrar om det finns någon som kan denna sjö som kan skicka nå bra tips på hotspots eller som har lust att ses för en fisketur?

Vänligen, Chris

Hej. Numera utflyttad från sthlm, men du skulle kunna kika lite på handen och rudan. Kort krävs och dem ska plantera ut fisk i området. Men mina kompisar säger att det är en myt... Jag tror mer att dem är dåliga fiskare

Mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig, hoppas någon kan

Kommentera

Cha.

Magelungen är full med fisk. Det hela blir ju naturligtvis mycket lättare om du har båt. Båtklubben Marieborgs, som har sin brygga 200 meter från Ågestabron, tar 300:- i årsavgift och har nog inte så mycket till kö om du ligger på lite.

Sen är det ju lite så att det gör lite ont att ge bort sina egna surt förvärvade hotspots, men följer man skolboken brukar det inte vara omöjligt att hitta vad man letar efter. Utlopp, inlopp, broar, sund, grynnor yadayada. Googla djupkarta + magelungen så hittar du Myricas (ej på något sätt kompletta) djupkarta, duglig för ändamålet.

Förra året tog jag här borre över kilot, gädda över 8 o gös över 3, inga fiskar som går till världshistorien (eller ens till FS fotoavdelning) men det vittnar om att fiskarna finns där. Av de sjöar jag fiskar lägger jag nog minst tid i Magelungen.

Gunnar "Elanen" Jansson här på FS har nog längst erfarenhet av Magelungen på denna sida. Förmodligen kommer han säga att båt numer är mer eller mindre ett krav iom att vattnet blivit klarare vilket gör landfisket svårare. Å andra sidan blir ju då isfiske en tacksam metod...

Vilka arter är du ute efter?
      [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
      -Ta med skräpet hem.
      -Var ödmjuk.
      -Njut. Sluta hetsa o stressa.
      -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Hej Chris!!!
        Jag håller med Knudor, Magelungen är ett mycket bra ställe att fiska. Jag brukar fiskar dit under våren och hösten och på sommaren föredrar Drevviken, Jag fiskar med en gummibåt 3,6 meter och en lite snurra kan du skicka din pm och vi kan planera lite fisketur under våren, fiskar oftast på lördagar efterssom jobbar måndag till fredag. Jag kommer från en liten ö söder om kuba som kallas Isle of Youth och bott större delen av mitt liv i Florida (USA) men de senaste fem åren har bott här och fiskade mycket aktiv så jag har fått tillräckligt med erfarenhet, i varje fall tur i din sökning.

Kommentera

Chris, det som Knudor nämner ligger väldigt nära sanningen. Magelungen i sina bästa stunder, helt underbar.
          Skulle satsa på en båt eller flytfartyg av nåt slag.
          Isfiske som metod är kanon i Magelungen. Man kommer åt fisken precis som vid båt.
          Fast visst går det att lura lite firre från land också. Jigga är ofta det bästa. Blir billigast också.
          Man sätter annars för dyra beten i botten.
          Har själv båt vid båthuset Knudor refererar till. Annars går det att lägga efter land. Men då med bästa låsning.
          MVH Gunnar Jansson.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
          9 svar
          1 469 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
          6 svar
          1 464 visningar