fiske resa till åland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiske resa till åland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiske resa till åland

Jag å en polare fundera på att dra en resa till åland i april/maj och fiska gädda över en helg.

Frågan är den , Finns de båtar att hyra där? eller ska man ta med egen . Finns de något vandrahem eller hotell med bra priser ? . Och om de finns nån shysst sportfiskebutik där? ..

Vi både kör bara spinnfiske med wobblers så som : Westin jätte, cisco kid, Zalt 19cm och Big game tackle. Några särsklida färger som bruka funka bra där i alla väder ? ..

Något särskilt ställe där de går feta gäddor? ..
    Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

Det finns kanske lite nyttig info i det här inlägget i vår blogg.

Kommentera

Tackar för de. Det verka ju så där faktiskt. men Få bli till och prova ändo ..
      Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

Kommentera

Fiskarboden är Åland bästa sportfiskebutik och håller till här. Ring dem eller dra iväg ett mail så får du garanterat svar på dina frågor!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
          Det finns kanske lite nyttig info i det här inlägget i vår blogg.

http://www.krongaddan.se/?p=271
          det måste ha varit "mediokra gäddfiskare" med det där resultatet. ; )

hur som helst kan jag försöka ge dig lite tips angående Åland.
          tidpunkten april-maj låter bra. man ska nog försöka pricka efterleksfiske för det bästa fisket. det enda som är lite av en chansning är om man råkar pricka leken - då är det kört.
          men denna vinter är ju ganska hård och isarna ligger tjocka överallt runt kobben nu, så räkna med första veckan i maj skulle jag säga.
          boende finns en hel del, mitt tips är att du går in på www.vikingline.se och gör en förfrågan där. då fixar dom resa, boende och allt ni behöver på ett enda ställe.
          bäst är nog att bo i en stuga och gärna välja ett s.k. fiskepaket - i det ingår allt - resa, stuga, båt, motor, bensin, fiskekort, sängkläder, bastu, slutstädning m.m.
          vill ni bo på vandrarhem eller hotell så finns det även det så klart men då måste ni ju fixa båtar på annat håll. det går att ta med egen båt, men det kostar då så klart mer på färjan med trailer.
          fiskebutiker finns det bara en - fiskarboden, men det finns 2 st. kombinerade jakt/fiskebutiker till. fiskarboden ligger på gatan från hamnen.

utrustningsbiten är ungefär den samma som på andra ställen med gäddfiske. färger likaså. beror lite på var ni hamnar så att säga. mer inomskärs i vassvikarna/fjärdarna är vattnet mer grumligt och i den yttre skärgården är det klart vatten, ofta 5-6 meter siktdjup. här gäller mer naturliga färger.
          feta gäddor vill alla ha som kommer till åland, dock ska man veta att åland har mycket gädda men också mycket smått. 10+ är inte så vanligt. men våren är i alla fall chansen störst att få 10+.
          så har du nå mer frågor så kan jag svara på dom. här har du mitt egna ställe om det skulle vara något: www.visitaland.com/bomansstugor

Skitfiske!

Kommentera

Haha ja...min egen prestation var nog sämre än medioker, dock fick jag ett 15-tal snipor som inte nämns i bloggen.
            Jag har aldrig upplevt så många tappade fiskar, men jag skyller det på ett nytt spö som handlats dagarna innan vi åkte och jag upplever den för mjuk då jag med större vana har kört med 250g spö i ett par säsonger. =)

Vi bokade via Viking Line precis som Boman rekommenderar här ovan och det var smidigt, dock försökte vi få till resan så billigt som möjligt så vi tog inga extra-"val".
            Jag tycker fisket inomskärs visar klar potential och det small ju på betena i var och vartannat kast, medan vi bara fick smått och lite i ytterskärgården under guidningen.
            Hade vi hunnit fiska mer än ett par timmar själva så är jag säker på att vi fått några bättre fiskar.
            Timingen, dvs att åka dit i augusti var inte den bästa, men det var det enda vi kunde välja just då pga jobb.
            Vi funderar på att åka dit nu i vår igen, då de flesta säger precis som Boman att vårfisket är bäst på Åland.

(Läste att det verkar som vi dissar Sportfiskeboden på bloggen vilket inte var vår mening, men vi har samma utbud överallt här på fastlandet och hade hört att butiken skulle vara något utöver det extra. Vi har helt enkelt testat det mesta redan, så för oss var det inte så spännande.)
            Senast ändrad av EsoxToni; 2011-01-21, 16:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
              (Läste att det verkar som vi dissar Sportfiskeboden på bloggen vilket inte var vår mening, men vi har samma utbud överallt här på fastlandet och hade hört att butiken skulle vara något utöver det extra. Vi har helt enkelt testat det mesta redan, så för oss var det inte så spännande.)
              Vi har ungefär samma utbud som dom flesta vanliga fiskebutiker pga att alla butiker köper från samma grossister...
              Det är lite surt. jag är imponerad av butiker som håller en helt annan linje som t.ex Attitude baits, men tyvärr är dyra handgjorda jerkbaits ingen större marknad på Åland och för turister som kommer till Åland och fiskar. Jo visst kan man sälja en del till entusiaster. Men det vanliga fisket är fortfarande större än jerkbaitfisket.
              Men jag tycker det skulle vara roligt att kunna satsa mer på handsnidat och mer udda beten.
              Vi säljer en jävla massa buster jerk till exempel... Och det man säljer mycket av får man prioritera.

Kommentera

Roligt inlägg! Skulle precis skriva ett exakt samma inlägg som du, men ja gjorde en chansning och kollade om någon fler ska/har varit på Åland. Jag och min trogne spöslav har också bokat in en resa till Åland. Vi hade tänkt oss att komma dit före leken, men efter att ha diskuterat med lite guider som vi känner, svenska guider, så har vi skjutit fram den till slutet på april. Men det ja läser som Bomas har skrivit så skulle det vara en mardröm att träffa mitt i leken. Så vi skjuter nog på det in i maj skulle ja tro.

Jag har en morbror som jobbar och bor på Åland, så vi har boende hos honom i en lite stuga samt så har han kontakt med några guider där, så vi kommer in lite på en räkmacka.

Vi kommer att på våran resa ständigt lägga upp bilder och inlägg på vår hemsida www.TourdePike.com
                sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                9 svar
                1 469 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                6 svar
                1 464 visningar