Azorerna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Azorerna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Azorerna.

Jag ska åka till Azorerna i 2 veckor i sommar och undrar om ni har några tips på vad, var och hur jag ska kunna fiska några dagar. Hade tänkt åka ut 1-2 dagar med båt och försöka fiska storvilt och sen kanske gå upp till någon sjö och flugfiska/spinnfiska i.
    Vad behöver man ha med för utrustning och vilka priser gäller?

Tacksam för tips!

//Anders

jag var där för 5 år sedan men då som fågelskådare, men fiskare som man är så suktade man när man såg hur mycket fisk det fanns i sjöarna. tvillingsjöarna håller mycket fisk och fina stränder för vadning är det över stora delar av dom lättåtkomliga delarna av sjöarna. prova flymfer och små nymfer. men även klasiska torrisar som nattsländeimitationer. den andra lättåtkomliga sjön har jag för mig heter lake furnas på den östra delen av ön sao miguel (huvudön) även där fin fisk men mer svårfiskat, "bara i dom två ändarna på sjön".
    träffade en svensk flugfiskare vid tvilling sjöarna som bara hade provat någon timme utan resultat men han sa det att fiskekortet var skrattretande billigt, motsvarande 6 kronor för en vecka tror jag han sa. kommer inte ihåg var han köpte kortet men det var inne i "huvudstaden" Pont delgada.
    Som kuriosa kan jag säga att på madeira kostar det 15 kronor för en månad.
    mvh Patrik

Kommentera

Jag var där sommaren 2009 med familjen och klämde in lite fiske. Strandfisket gick åt pepparn men vi såg iaf en Barracuda i vattnet, det var just Barracuda vi var mest sugna på. Vi bodde på norra sidan i Capelas och klättrade bara ner på något godtyckligt ställe där det såg "hett" ut.

Sen så körde vi en heldag i båt med utgångshamn i Ponta Delgada, vi fick kontakt med båten via en liten fiskebutik som låg i hamnen. Kvinnan som jobbade där kunde lite engelska iaf så det löste sig.

Jag har faktiskt skrivit en liten artikel om detta som varit med i Västerbottenskuriren.

Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av meesi Visa inlägg
        jag var där för 5 år sedan men då som fågelskådare, men fiskare som man är så suktade man när man såg hur mycket fisk det fanns i sjöarna. tvillingsjöarna håller mycket fisk och fina stränder för vadning är det över stora delar av dom lättåtkomliga delarna av sjöarna. prova flymfer och små nymfer. men även klasiska torrisar som nattsländeimitationer. den andra lättåtkomliga sjön har jag för mig heter lake furnas på den östra delen av ön sao miguel (huvudön) även där fin fisk men mer svårfiskat, "bara i dom två ändarna på sjön".
        träffade en svensk flugfiskare vid tvilling sjöarna som bara hade provat någon timme utan resultat men han sa det att fiskekortet var skrattretande billigt, motsvarande 6 kronor för en vecka tror jag han sa. kommer inte ihåg var han köpte kortet men det var inne i "huvudstaden" Pont delgada.
        Som kuriosa kan jag säga att på madeira kostar det 15 kronor för en månad.
        mvh Patrik
        6 kr för ett fiskekort har jag råd med, och flugfiskespöt får väl åka med (om jag får för damen)..

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
          Jag var där sommaren 2009 med familjen och klämde in lite fiske. Strandfisket gick åt pepparn men vi såg iaf en Barracuda i vattnet, det var just Barracuda vi var mest sugna på. Vi bodde på norra sidan i Capelas och klättrade bara ner på något godtyckligt ställe där det såg "hett" ut.

Sen så körde vi en heldag i båt med utgångshamn i Ponta Delgada, vi fick kontakt med båten via en liten fiskebutik som låg i hamnen. Kvinnan som jobbade där kunde lite engelska iaf så det löste sig.

Jag har faktiskt skrivit en liten artikel om detta som varit med i Västerbottenskuriren.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=323274
          Bra skriven artikel! Fast jag lärde mig inte jättemycket om fisket där utan mer om hur man kan fiska på semestern trots att man har sambon med... Bra gömställe, bra bortförklaringar och bra förhandlingsmetoder är det jag ska tänka på =)

Kommentera

Ursprungligen postat av AndyElSueco Visa inlägg
            Bra skriven artikel! Fast jag lärde mig inte jättemycket om fisket där utan mer om hur man kan fiska på semestern trots att man har sambon med... Bra gömställe, bra bortförklaringar och bra förhandlingsmetoder är det jag ska tänka på =)
            Precis, bra planering är A och O för varje fisketur.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Big game kostar runt 1200 Euros per dag. Boka nu annars är det risk att det är fullbokat. När ska du dit? Deras bästa säsong är från juli.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
                Big game kostar runt 1200 Euros per dag. Boka nu annars är det risk att det är fullbokat. När ska du dit? Deras bästa säsong är från juli.
                Oj det var dyrt, ca 11000 Skr.. Ska dit i början av augusti... Borde ju passa perfekt.. Annars tar jag med spinnfiskespöet också så jag kan kasta från land =) För det lät dyrt... Men lockande...

Kommentera

Jag och svågern betalade €400 för en hel dag för båten Xana om jag inte minns helt fel. Men det är ju en mindre båt på drygt 7 meter som mestadels kör trolling närmare kusten, men enligt deckhanden på båten(det var bara han som pratade engelska) så kör de även efter tonfisk en bit ut. Kaptenen hade riktigt seriös utrustning ombord på båten om man skulle vilja köra Big Game, tror det var stora Tiagra-rullar om jag inte missminner mig. Men till Barracuda körde dom nå mindre Penn-rullar.

Men även företaget i hamnen som kör Delfin och Val-safari kunde ordna Barracudafiske till likvärdiga priser, tror de skulle ha kanske €450-500 när vi kollade med dem. De som jobbade där var iaf bra på engelska.

Såg även några riktiga Big Game-båtar i hamnen, det är ju inte konstigt att fisket kostar för båtarna är inte små. Men om jag förstod det rätt så köra mycket av Big Game-fisket från en annan ö längre västerut. Men JohanP kan säkert namnet på den ön utantill, han har ju jobbat med detta.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

hmmm....
                    Det låter som att man skall ta med sig sin egen utrustning dit. Jag är mest ute efter spinnfisket så om ni har fler tips kring detta så vore jag mycket tacksam.

Anders

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                    9 svar
                    1 472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                    6 svar
                    1 481 visningar