Det finns ett litet gäng sådana åar här i området. Men i Skåne som sådant är det ganska gott om fina Bäcköring vatten annars. Jag har en del av en å (som sedan efter ca 1 mil går över i den väl kända Öring ån, Björka ån) som rinner förbi här bara ett stenkast från hemmet. Där jag brukar flugfiska Bäcköring (hullinglöst C&R) någon gång per år. Sedan, har du ju Hörby ån som även har ett skapligt bestånd av vanlig, stationär Öring.
Grövre Bäcköring och HÖ finns i delar av Verke ån.
De 2 sist nämnda liksom Björka ån är ju fiske korts vatten, så det gör ingen skada att jag berättar om dem. Annars ska man inte skylta med Bäck Öring / Öring bäckar och åar på ett öppet forum. Och man ska ju naturligtvis höra sig för med vatten ägaren också innan man blöter flugan eller masken i icke fiske korts vatten.
Grövre Bäcköring och HÖ finns i delar av Verke ån.
De 2 sist nämnda liksom Björka ån är ju fiske korts vatten, så det gör ingen skada att jag berättar om dem. Annars ska man inte skylta med Bäck Öring / Öring bäckar och åar på ett öppet forum. Och man ska ju naturligtvis höra sig för med vatten ägaren också innan man blöter flugan eller masken i icke fiske korts vatten.
Kommentera