Ålandsresa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålandsresa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fick tag i sjökort idag så nu är allt fixat inför resan, ska bli jävligt kul. Tråkigt bara att båten går så tidigt på söndagen så det inte hinner bli något fiske den dagen. (fast lite mete från bryggan hinns med).

Jag som är inbiten gäddmetare, någon som vet vilket agn som funkar bra?
    I och för sig så har de andra "tvingat" mig att införskaffa ett 30-tal wobblers, så mitt mete kan jag väl se mig i arslet om.

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
      hehe...."gädda överallt" det är mycket lovord om vår lilla ö hör jag... Skämt och sido så är fisket mycket bra på Åland, speciellt Maj Juni. Vårdö är ett bra ställe, ytterskärgård, men det finns fina innervikar även där. Abborre finns alltid OM man känner till de ställen som dom samlas på. Gös är det förbud på i Juni, men det finns ingen gös runt vårdö ändå så det är lugnt. Gösen är ganska centrerad till "LUMPARN" som ligger mitt på Åland, även om det finns på andra ställen.
      Havsöringsfiket är bra ännu i Maj, men svårare i Juni. Men eftersom Vårdö är lite mer "hav" och öppna vatten finns alltid chansen att lura en öring.
      jag har ett litet tips. om ni åker med viking line till mariehamn(andra alternativet är eckerö linjen till eckerö) så ska ni stanna till vid ålands bästa butik: fiskarboden. Den ligger 400 meter från hamnen på den gata ni åker på när ni kör bort från hamnen. Där kan ni få aktuella tips om fisket just i Maj eller Juni. Även tips på platser mer lokalt. Jag har en viss anknytning till butiken..... ; )

Runt Vårdö är det klara vatten, 5-6 meters siktdjup normalt. Naturliga färger brukar alltid fungera. Brunt, grönt, silver och blått.
      Fiska grunt 0,3 meter ner till 4 meter. Det är stor skillnad på hur fort gäddan har lekt där ute, ibland står dom kvar inne på grunt och ibland är dom lite djupare. Det har så klart att göra med vattentemp... I år blir allt lite senare tror jag...

Skitfiske!
      Gäller det öringen också?

Kommentera

Besviken

Ja då var man hemma från Ålandsresan. Eftersom vi var på jakt efter gädda och/eller havsöring så måste jag säga att det är dumt att resa från Blekinge för att försöka fånga dessa i okänt vatten långt borta... Väldigt mager utdelning på fisket. Men fint var det på Åland och trevligt hade vi. Även om det nog mest berodde på grillmaten och whiskyn som vi hade i stugan...
        Möts här hemma av rapporter där man fått havsöring i havet och själv så hade jag bättre gäddfiske i en "pöl" här än på resan. Hmmm "borta bra men hemma bäst" stämmer nog här.

Kommentera

Ursprungligen postat av sveprod Visa inlägg
          Ja då var man hemma från Ålandsresan. Eftersom vi var på jakt efter gädda och/eller havsöring så måste jag säga att det är dumt att resa från Blekinge för att försöka fånga dessa i okänt vatten långt borta... Väldigt mager utdelning på fisket. Men fint var det på Åland och trevligt hade vi. Även om det nog mest berodde på grillmaten och whiskyn som vi hade i stugan...
          Möts här hemma av rapporter där man fått havsöring i havet och själv så hade jag bättre gäddfiske i en "pöl" här än på resan. Hmmm "borta bra men hemma bäst" stämmer nog här.
          Ok! Alltid intressant med lite feedback. Jag har några frågor om du har tid och ork.
          Var bodde ni? Vad hette stugbyn? Hur gick fisket - resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
            Ok! Alltid intressant med lite feedback. Jag har några frågor om du har tid och ork.
            Var bodde ni? Vad hette stugbyn? Hur gick fisket - resultat.
            Vi bodde i Geta och fisket var helt ok. Inte fantastiskt men 25 gäddor upp och några kring 3+ på ett par dagars fiske med en båt. Ganska kampvilliga, och det verkade som att blått funkade bra. Det var inte att bara åka ut och hämta gädda, utan man fick leta och anstränga sig en del. Det var typiska huggperioder, så det gällde att vara på rätt plats vid rätt tid. långa stunder då det var helt dött, men så helt plötsligt så fanns det gädda på plats. kul som fan och ett fiske som ger så oerhört mycket glädje, om man inte bara är ute efter att få stora gäddor.

//Achilles
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ Visa inlägg
              Vi bodde i Geta och fisket var helt ok. Inte fantastiskt men 25 gäddor upp och några kring 3+ på ett par dagars fiske med en båt. Ganska kampvilliga, och det verkade som att blått funkade bra. Det var inte att bara åka ut och hämta gädda, utan man fick leta och anstränga sig en del. Det var typiska huggperioder, så det gällde att vara på rätt plats vid rätt tid. långa stunder då det var helt dött, men så helt plötsligt så fanns det gädda på plats. kul som fan och ett fiske som ger så oerhört mycket glädje, om man inte bara är ute efter att få stora gäddor.

//Achilles
              Jaså du ALQ, var du med på samma resa som föregående talare?
              Det var mest intressant att höra var han hade varit bara...
              Ditt "place" känner jag till

MVh Johan Boman på Fiskarboden...du vet ; )

Kommentera

Fisket

Vi bodde på syd-västra sidan och fisket blev några små stackars öringar som inte nådde upp till minimun-måttet. Även någon enstaka gädda, men det var bara första dagen vi fiskade efter gädda innan vi gick över till att fiska efter öring.

Kommentera

Ok tack för infon. Ett stort problem för "riktiga" sportfiskare är att de helt enkelt hamnar på helt fel ställe. Ett exempel: Ett gäng svenskar vill dra till Åland för bra gäddfiske. Dom ringer en resebyrå, typ Eckerö Linjen eller Viking Line, och de får då en stuga på eckerös västra kust. Här finns inte ens gädda. Men en fin stuga. Kanske ett annat gäng vill fiska öring och ahmnar i innerskärgård, typ Bastö stugby. Här finns mycket gädda och abborre men inte fan nån öring.
                  Det bästa man kan göra är att kontakta guider och sportfiskare på Åland och höra var man ska bo.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                  9 svar
                  1 469 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                  6 svar
                  1 464 visningar