Ålandsresa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålandsresa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ålandsresa

Vi är ett kompisgäng som ska dra till Åland i Maj. Om det finns någon som har tips och råd inför resan så tar jag tacksamt mot dessa. Vi är "allätare" när det gäller fiske så här kommer det nog med både flugspö, jerkprylar och vanligt spinn i alla dess former... Gädda, havsöring, borrar - allt är av intresse att fiska.

Har ett riktigt fett dokument där jag har samlat ihop massa fakta och tips angående havsöringsfiske, från andra fiskare som varit snälla nog att dela med sig av sin kuskap. Dock är Dokumentet aningen inriktat på Fisket efter havsöring på Gotland. Dock massa användbar fakta om vanligt havsöringsfiske. Skicka iväg ett PM med din mailadress ifall du är intresserad

MVH Axel Aremyr.
    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Ursprungligen postat av sveprod Visa inlägg
      Vi är ett kompisgäng som ska dra till Åland i Maj. Om det finns någon som har tips och råd inför resan så tar jag tacksamt mot dessa. Vi är "allätare" när det gäller fiske så här kommer det nog med både flugspö, jerkprylar och vanligt spinn i alla dess former... Gädda, havsöring, borrar - allt är av intresse att fiska.
      om du söker på åland i sökfunktionen kommer det upp massvis med information. och att titta igenom alla trådarna kan ge en hel del tips. visst är det lite jobbigt, men det man kan lära sig gör att det är värt det.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

På Åland finns det väldigt mycket Gädda kan jag iallafall dela med mig, tom precis runt hörnet vid hamnen

Kommentera

..

Vad roligt. vi är också ett gäng som åker över till åland första veckan i juni,till vårdö, blir mest jerkfiske efter gädda, men kanske havsöring också, om vi inte kommer för sent. & kanske lite gös. om det inte är så att de är fiskeförbud på gös då? nån som vet?

Vart ska ni åka då?
          Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

Åland

Tack för tips och länkar!
            Vi är ett gäng där vi har några fiskare och några golfare med oss. Vi har en stuga men jag vet faktiskt inte var den ligger, men det är ju inga avstånd på Åland att tala om så kommer det konkreta tips på heta vatten så är vi lättlurade att prova dessa..
            Frågan är om någon kan säga något om färger på beten och vilken typ av vatten vi ska sikta på när vi är där sista veckan i maj?

Kommentera

...

Vi är ett gäng där vi har några fiskare och några golfare med oss. Vi har en stuga men jag vet faktiskt inte var den ligger, men det är ju inga avstånd på Åland att tala om så kommer det konkreta tips på heta vatten så är vi lättlurade att prova dessa..
              Frågan är om någon kan säga något om färger på beten och vilken typ av vatten vi ska sikta på när vi är där sista veckan i maj?
              Zam z-tail : ålandsfärgen,sink. i varma vikar. Fiskgaranti!
              Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

Åland i maj

Vi är också ett gäng som ska till Åland och fiska i maj. För våran del blir det Gädda och lite öringsfiske. En i gänget har vart där tidigare så vi övriga har stora förväntningar på att han guidar oss rätt.

Kommentera

Om du är ute efter gädda så hugger den på nästan allt på Åland Finns gädda överallt

Kommentera

hehe...."gädda överallt" det är mycket lovord om vår lilla ö hör jag... Skämt och sido så är fisket mycket bra på Åland, speciellt Maj Juni. Vårdö är ett bra ställe, ytterskärgård, men det finns fina innervikar även där. Abborre finns alltid OM man känner till de ställen som dom samlas på. Gös är det förbud på i Juni, men det finns ingen gös runt vårdö ändå så det är lugnt. Gösen är ganska centrerad till "LUMPARN" som ligger mitt på Åland, även om det finns på andra ställen.
                    Havsöringsfiket är bra ännu i Maj, men svårare i Juni. Men eftersom Vårdö är lite mer "hav" och öppna vatten finns alltid chansen att lura en öring.
                    jag har ett litet tips. om ni åker med viking line till mariehamn(andra alternativet är eckerö linjen till eckerö) så ska ni stanna till vid ålands bästa butik: fiskarboden. Den ligger 400 meter från hamnen på den gata ni åker på när ni kör bort från hamnen. Där kan ni få aktuella tips om fisket just i Maj eller Juni. Även tips på platser mer lokalt. Jag har en viss anknytning till butiken..... ; )

Runt Vårdö är det klara vatten, 5-6 meters siktdjup normalt. Naturliga färger brukar alltid fungera. Brunt, grönt, silver och blått.
                    Fiska grunt 0,3 meter ner till 4 meter. Det är stor skillnad på hur fort gäddan har lekt där ute, ibland står dom kvar inne på grunt och ibland är dom lite djupare. Det har så klart att göra med vattentemp... I år blir allt lite senare tror jag...

Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                    9 svar
                    1 469 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                    6 svar
                    1 464 visningar