Fiskebussen till helnessund? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebussen till helnessund?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskebussen till helnessund?

Vi bokade en resa till helnessund idag.....men det dyker upp fråga efter fråga i skallen.Om du har vart där,vad tyckte do om tex boendet;ingik mat hela resan,hur många fiskar det från samma båt?mm mm....båtarna var tydligen 5.30m,då låter det trångt med4 personer i båten vilket jag tror att det skall vara./Mvh Marko

Ursprungligen postat av doro Visa inlägg
    Vi bokade en resa till helnessund idag.....men det dyker upp fråga efter fråga i skallen.Om du har vart där,vad tyckte do om tex boendet;ingik mat hela resan,hur många fiskar det från samma båt?mm mm....båtarna var tydligen 5.30m,då låter det trångt med4 personer i båten vilket jag tror att det skall vara./Mvh Marko
    Ja åkte med fiskebussen förra året antar att det är samma upplägg i år .
    Det är middag i Mora sent på kvällen får man betalar själv , sen är det frukost på uppvägen i arjeplog som man även betalar själv ,Bosse har fixat bra pris på frukosten för mig kosta 50 kr .
    Sen efter 22 timmar kommer ni fram man bor ju med sitt eget sällskap typ 2 bäddsrum . Resan är hemskt lång ta med kudde.

Det är frukost mellan 0700-0730 om ja minns rätt . Som lunch är det smörgåsar man gör själv , båten får en Termos kaffe å dela på .
    Middag är det klockan 16-17 traditionell husmanskost på mina 3 resor med Bosse har det alltid vart Värmlandskorv med senapssås , nån dag det är inte snålt med maten bara äta tills man skäms.
    Vill man äta nåt utöver det finns det Trinettekök å en Coop butik i huset pub finns det också om du vill köpa pizza för 150 kr.
    Man fiskar 4 st i varje båt går jättebra man kastar ju inte utan släpper bara ned å vevar upp , vill man kasta så behöver ju inte alla göra det på en gång .
    Tankar gör man med Visa kort på macken.
    Går inte mycket bensin .

Båten har 30 hk snurra den är lite i minsta laget om det blåser mer än 8 m/s då är de nästan farligt att åka ut till dom bra ställena .
    Man får skriva på ett kontrakt på den som kör båten är ansvarig kostar 1500 norska å köra sönder propellern för mig det va 5000 i självrisk om man kör in båten i bergväggen , lite osäker på summan .

Andra bra grejer å ha med flytoverall , sjösjuketabletter , stövlar , dubbelt av alla fiskegrejer tråkigt om nåt går sönder .Frysväska med petflaskor vi fick mest fisk sista dan å du kan inte blanda färsk fisk med fryst för då tinar de.
    Åk ut så långt i vågar blåser de så får man inte åka långt ut å ja lovar du vill inte de , man blir helt genomsur om det blåser mer än 12m/s.
    Nackdel med Norge 3 dar blåste bort för oss gick knappt å gå ut , va där V30.

Fiskegrejer då ?

Jiggar relax 23 cm på stora jigghuvuden 100-400 gram , tänk gädda när du fiskar dvs leta grund å betesfisk .Har ni tur å sejen är inne veva med jiggarna så fort du orkar i frivattnet .
    Stormjiggar gillar ja inte alls ja tycker 23 cm relax är bättre 15 cm är bra också .

Pilkar 200-500 gram med sk Norge tackel som man agnar med sejbitar kan va bra dunka i botten , kan du få havskatt , . Lubb, långa marulk mm. Lubb är väldigt underskattad matfisk ja tycker den är i klass med marulk jättegod å grilla .

Ni åker hem efter middagen sista dagen sen är det frukost i sveg som man betalar själv . Bosse brukar stanna på nån mack ja köpte en tjock grillad vanlig korv med halvliter läsk till fyndpriset av 80 kr.

Har du fler frågor så skicka ett Pm

mvh Fredrik

Kommentera

Tack för ett riktigt uttömmande svar!!Bosse var förtjust i storm jiggarna...får se vad det blir,man drömmer ju om hälle...

Kommentera

Ursprungligen postat av doro Visa inlägg
        Tack för ett riktigt uttömmande svar!!Bosse var förtjust i storm jiggarna...får se vad det blir,man drömmer ju om hälle...
        Relax i stora modellen är rätt dyra å andra sidan så sätter man dom inte så ofta .
        Ja körde med 6,6 fots odelbart Tica spö 15-30 Lb ambassduer 7000 i med 250 meter Power pro 0,28 , tafs av 1 mm nylon låsta med hylsor å dom grövsta Crosslock eller Norska låsen man hittar .
        Linspridaren kan ju ramla av därför bra å ha 2 rullar med sig .

Jag åker gärna dit igen dock ej i år lite för få fiskedagar då vädret alltid ställer till det för mig I norge .
        Flatanger har bättre båtar än Helnesund å haft mitt roligste sejfiske där men övrig fisk är mindre i storlek än Helnesund .
        Min kompis hade på en jättefisk i Flatanger 2007 höll väll på den i 20 min andra båtar omkring kom å följde kampen , men det släppte så jävla typiskt vi såg aldrig var det var . Däremot fick ja en marulk på 7,5 på samma ställe året efter vilket jävla napp tungt så det räcker .

/Fredrik

Kommentera

ok,vi har samma spö,tafs å linamen jag har en Tica 348 rulle till detta...resan känns som ett bra "prova på set"för en förtsa gångs norge fiskare,men båtarna känns väldigt små...5.30...jag har själv en Beneateau antares 650 som även den känns liten när det blåser upp..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
          9 svar
          1 469 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
          6 svar
          1 464 visningar