De mest magiska ni varit med om på fiskeresa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De mest magiska ni varit med om på fiskeresa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• De mest magiska ni varit med om på fiskeresa?

Har ni upplevt nåt magiskt på nån fiskeresa ni varit på??

Bob

Oj oj oj svår fråga.. ett magiskt ögonblick skedde i dom övre delarna av dammån vid ett sel som vi då trodde var utfiskat då vi hade kastat med våra spinnare bra länge utan några hugg då på bara några minuter förvandlades det stilla selet till mer eller mindre ett bubbelpool, det vakade fisk precis överralt allt från pyttesmå till stora grova vak, det kvittade ju för oss när vi saknade flugspön men upplevelsen etsade endå fast sig i minnet för evigt.

Kommentera

En kväll på fjället: Fisken tog i lyftögonblicket för nytt kast och tafsen rök naturligtvis och så miste jag en nymf och en fin fisk.

Dagen efter, sent på kvällen, i lite dimma över fjällen kom jag ånyo till "stora S-et", samma ställe jag dagen innan hade mist nymfen på.
      Satte mig ner för att spana. Hjärtat hoppade til i det ögonblick en fisk vakade ca 10-15 från land. Hade favorittorrisen på, och la ut.
      Det gick 10-15 sek så tog en fin fisk flugan och det blev ett jäkla spektackel. Hissnande rusningar och ett och annat hopp. Röding!, Ah-ha, tog det pent och snart var fisken på land. Då jag lossade flugan ur rödingens käft ser jag något upp i gommen, Va? fasen där sitter ju nymfen jag miste igår!!?? Utroligt.

Bytte ut den våta torrflugan till en torr i samma mönster:
      Nytt kast, det andra för kvällen. Pang, rulltjut, hopp, oj oj oj, en röding till, det var som tusan. Måste köra fisken en lååång stund innan den blivit så trött att jag kunde handtaila den vid den steniga stranden. En fantastisk fin röding på drygt 1,8 kg. Den första var på 1,6 kg.
      En oförglömlig upplevelse, två kast, två rödingar + min tappade nymf.... Jag avslutade omgående fisket.
      Det var en de mest minnesvärda ögonblick i mitt långa flugfiskarliv, hehe.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

En magisk natt för många, många år sedan i Orlången, Huddinge. (En av många magiska nätter fö men då har det gällt andra arter och andra vatten och mycket bättre resultat ;-)

Hade mest varit ute efter gädda med hyggligt resultat... inte fiskat där så många gånger men börjat intresserad mig för gösen. Skaffade en canadensare, gled ut en kväll med brorsa och en polare..Kajkade runt med tre olika beten efter "båten" inga hugg, inte en känning och timmarna gick... började misströsta. Kom ner till 2,5m -grynnan ankrade upp där. Brorsan hade gett upp låg och halvsov, lagt från sig spöt. Polaren slöade tog någon gång ett håglöst kast..Klockan var drygt 24.00, månsken, fullmåne...sommarljust....Nästan vindstilla..

Det började med att det småskvätte lite runt grynnan..mer och mer..vaahh?..sjöns norsstim kom! (Typ 200x 200 m) .Vad är det som ligger och flyter i där ute??..En gren?? och där och där och där!! Vad i helvete... GÖS! (Hade ju läst att 90 % av en sjös gösbestånd kunde vara samlat på ett enda ställe) .Det totalt kryllade av gös plogande sakta i ytan med fenorna ovanför..grov gös! 3-4-5-6-7 kg inom kasthåll från båten.. Fan det är inte sant! Vi gick igång som idioter, kastade som galningar precis framför nosen på synliga grova gösar..Körde alla drag, alla hastigheter..centimetern framför gösarna..vi var som i trans..Blev mer och mer desperata... flera gösar plogade bara några meter från canadensaren..Höga uppstickande ryggfenor ovanför ytan..stjärtfenan vajande längre bak...Körde rubbet..De högg inte! Helt hopplöst på artificiellt bete..Norstimmet och gösarna gick in för vila i södra viken..drog undan..Vi tog EN ENDA skitgös, på botten..en eftersläntare..

Än i dag kan vi tala om den natten..en upplevelse..
        Senast ändrad av Hemi; 2009-09-11, 17:02.

Kommentera

Var nu i somras uppe i Norge när vi var på väg ut med turbåt och det dök upp en grupp späckhuggare precis bakom båten, inte mer än 10 meter bort till den som var närmast.
          Sen gick dom på vår barbord sida 30 meter bort i ca 10 minuter.

Nu kan jag förstå varför folk vill åka på valsafari, att sen få det som en bonus på en fisketur var helt underbart. Vilka spännande djur det är och att så stora djur plötsligt kan dyka upp sådär och sen lika plötsligt försvinna igen

Kommentera

var ute på en fiskebåt som jag och farsan hade chartrat -96 ute vid westmanöarna på island, sjukt häftigt då vi låga och fiskade gråsej bredvid ett sillstim, gråsejen jagade under stimmet, överifrån anföll havssulorna stimmet och ifrån sidorna ett hel flock med späckhuggare, som närmast var de så nära att man fick vattnet som de sprutade ut ifrån lufthålet på sig, helt galet! vi får se ifall Kanada och LOTW kan toppa detta lämnar rapport om ca två veckor...

Kommentera

Australien: Darwin
              va ute med en båt o fiskade jewfish
              en kile fick en stor på kanske 15 kilo
              jag fick en liten farsan fick en blacktip reefshark, brorsan fick en barramundi liknande...
              skit kul och fin solnedgång

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
              9 svar
              1 469 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
              6 svar
              1 463 visningar