Vart ska vi åka (havsfiske i Norge)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart ska vi åka (havsfiske i Norge)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart ska vi åka (havsfiske i Norge)?

Det är så att svärfar fyller 50 i december och vi tänkte ge honom en fiskeresa han sent kommer glömma.
    I vår födelsedagspresent ska boende samt båt för en vecka ingå, något som verkar kosta runt 7000 spänn/person. Vi är tre som åker då även jag samt min egen far ska följa med. Så alltså boende i självhushåll är att föredra samt båt eller plats på båt.
    Har kikat på följande camps:
    Saltströmmen:

Söröya:

Båda har paket att erbjuda som ligger på ungefär 7000 spänn/person.
    Avstånd och resa behöver vi inte tänka på då vi kommer ta bil och det spelar mindre roll om vi behöver åka 150 mil eller 200 mil. Vill vill ha det bästa fisket för pengarna samt den finaste upplevelsen.
    Så vilket av ovanstående skall jag slå till på eller finns det rentav något ännu bättre? Vi har för avsikt att åka slutet av maj, juni eller juli.
    Ska tillägga att vi vill fiska Hälleflundra, grov Sej och naturligtvis Stortorsk. Annan fisk är bonus.

Tacksam för svar

Jag skulle nog välja Vaeröy alla dagar i veckan.

Mer info på http://www.wildwater.se/files/sve.pdf
    /Magic

Kommentera

Söröya hade jag valt då jag nog tror att artrikedomen är större där! men det beror lite på vad man är ute efter.
      Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik TEAM HANSVIK Visa inlägg
        Söröya hade jag valt då jag nog tror att artrikedomen är större där! men det beror lite på vad man är ute efter.
        Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
        Ska tillägga att vi vill fiska Hälleflundra, grov Sej och naturligtvis Stortorsk. Annan fisk är bonus.
        Hmm
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
          Jag skulle nog välja Vaeröy alla dagar i veckan.

Mer info på http://www.wildwater.se/files/sve.pdf
          Vad är det som får dig att välja Vaeröy framför Saltströmmen och Söröya?

Kommentera

Förstår inte vad du menar Magic?
            jag hade ett par vänner som var där i somras dom fick uppleva världens bästa uerfiske bland annat. Själv var vi där uppe i augusti och vi fick uer på 5 kg, torsk upp till 18 kg, sej på 16 kg, katter upp till 4 - 5 kg, rödspättor på över 2 kg, sandskäddor upp till 970 gr, Marulk på 5 kg koljor på 3 - 4 kg, flundror upp till 28 kg så vad är det för fel på artrikedomen där???? och återigen är den största torsken detta året från Söröya på 34 kg mycket bra boende och fina hyrbåtar silver eagle samt Arronet båtar så för mig hade valet varit enkelt. Sen kan man alltid ha otur med vädret kanske vaeröy är mer vindskyddat det vet jag inte har bara läst keskitalos blogg om fisket där, har inga egna erfarenheter därför kan jag inte säga något om det.

Kommentera

jag hade ett par vänner som var där i somras dom fick uppleva världens bästa uerfiske bland annat. Själv var vi där uppe i augusti och vi fick uer på 5 kg, torsk upp till 18 kg, sej på 16 kg, katter upp till 4 - 5 kg, rödspättor på över 2 kg, sandskäddor upp till 970 gr, Marulk på 5 kg koljor på 3 - 4 kg, flundror upp till 28 kg så vad är det för fel på artrikedomen där???? och återigen är den största torsken detta året från Söröya på 34 kg mycket bra boende och fina hyrbåtar silver eagle samt Arronet båtar så för mig hade valet varit enkelt. Sen kan man alltid ha otur med vädret kanske vaeröy är mer vindskyddat det vet jag inte har bara läst keskitalos blogg om fisket där, har inga egna erfarenheter därför kan jag inte säga något om det.
              Jag har också fått uppfattningen om att Söröya är riktigt bra, speciellt när det kommer till storlek...
              Men sen är det väl det med vädret? Är det helt kört om det blåser upp på Söröya? Visserligen verkar det finnas en del sötvatten på ön med Röding och Öring om vädret blir för dåligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                Är inte Röst och Söröya väldigt dyra ställen? Vi var 6st som åkte till Saltströmmen i våras.Vi hade egna båtar med oss.Totalkostnaden per gubbe blev 3300kr med ALLT.En i gänget hade kompisar som samtidigt var på Röst.Första 2dagarna kom dom inte ut pga hårda vindar.Dom pyntade runt 10000kr per skalle.Bara färjan ut till Röst om man har egen båt kostar väl 2800kr enkel resa? 10000kr skulle jag personligen inte lägga ut på en Norgeresa.Då skulle jag hellre ta en skidresa till Kanada eller en charter till Thailand.

Saltströmmen 2008 per gubbe

1 bilbensin 1800kr
                2 båtbensin 400kr
                3 Boende 700kr
                4 Mat 400kr
                Finns inte en chans att jag trialar båt dit upp.
                Men iaf, fick ett pris på 21000 spänn för 6-bäddarsstuga samt båt som tar 4 pers. Eftersom att vi är tre stycken blir då priset 7000 spänn/skalle.

Kommentera

Jag menade bara att han skrev att de var ute efter Hälleflundra, grov Sej och Stortorsk samtidigt som du skrev att det beror på vad man är ute efter. Men vi glömmer det.

Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
                  Vad är det som får dig att välja Vaeröy framför Saltströmmen och Söröya?
                  Söröya har jag inte besökt. Saltströmmen besökte jag första gången -82 men numera är det för mycket folk och hårt fisketryck för min smak. Vaeröy/Röst har ett osannolikt fiske efter grov torsk, sej och kveite. Det är i princip omöjligt att inte få stor fisk. Det finns självklart mysigare och billigare resmål, men det finns inte platser med större fisk på fem minuters avstånd från hamnen. (fan, Keski ska få betala mig för den här reklamen...)
                  /Magic

Kommentera

Det är glömt Magic! Jo det är rätt dyra ställen vår resa 2 veckor kostar 14 tusen och nu när vi var där blev vi inblåsta 1 vecka maximal otur säsongens sämsta väder, men det är sånt som kan hända. Den enda vinden som omöjliggör fiske på Söröya är rak västlig då är det kört men annars går det att hitta ställen. Sen om man tar avstånden ut till ställena så är dom rätt rejäla ut till storskalltaren är det 30 distans så det går bensin där uppe.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                    9 svar
                    1 472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                    6 svar
                    1 479 visningar