Snart e det dags igen.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Matchmeta karp
Collapse
X
-
-
tyvär så ligger det troligen is på dammen efter den kyla och snö som kom för en vecka sen... har ju varit minus här i en vecka nu och tre av nätterna var det under 10 minus..
Kommentera
-
Om vädret håller i sig och suget fter gös inte blir alltför stor ska Konkwista och jag upp till dammarna och testa lite mete på torsdag då vi båda är lediga från jobbet. Rapport kommer
Kommentera
-
Vid Regnbågens slut i karpsjön
Hej!
Jag är en av dem som flugfiskar efter regnbåge i detta vatten (vi är fyra stycken som har gjort det under rätt många år nu samt stått för inplanteringen). Vet inte hur det blir med regnbågsfisket för vår del nu, har inte pratat med markägaren i år ännu. Någon skrev här i tråden att det verkar tråkigt att utrota karpen för regnbågarnas skull, men det är väl en bit från sanningen. Ni som fiskat karp där har väl själva insett att vattnet helt tagits över av den stora mängd karp som simmar där. Det är väl snarare så att sjön absolut är i behov av en urglesning av det enorma beståndet karp för kräftornas, bågarnas, sjöns och inte minst karparnas egen skull.
Gjorde själv ett par provfisken efter karp förra sommaren (trots den flugfiskare jag är), och jag lyckades utan större erfarenhet från mete landa en karp på 2,6 kg och en på 2,5 kg... (se bild)
Ett tips för lite storlek på karpen är att utgå från den nordvästliga delen av sjön och placera betet upp mot "svängen" av sjön. Har inte gett riktigt lika stort antal karp men ett antal exemplar av lite grövre kaliber. Håll i spöt när det bär av mot näckrosorna!
Regnbågarna ser jag gärna att ni fortsättningsvis återutsätter om de är i oskadat skick precis som ni redan gjort. Måste ta ett snack med markägaren och se över vad som händer i framtiden med sjön och om vi kan och får fortsätta med vår ädla konst...
Skitfiske på er och kanske ses vi vid sjön surplandes kaffe under säsongen!
Kommentera
-
Nu har vi varit där
Japp nu har vi varit uppe och testat om fisken var igång, och det var den ,lite, Tror att vi tog upp 22 st med topp på 2000 g (mitt nya pb förövrigt). Det var lite segt och vattenlinjen ligger för tillfället 80 cm under normalt pga underhåll.
Landades även en båge på 2000 g.
Kommentera
-
Blir lite ändringar till kommade säsong då antalet individer har sjunkit väldigt mycket som i första tanke var meningen men efter 2 lyckade sommrar kan ägaren tänka sig att fortsätta att ha karpfiskare runt dammen. Men att det kommer bli återutsättning av individer över 20cm för att kunna behålla en självförökande stam så vi kan hålla fiske ett par år till.
Vi kommer dessutom att plantera i fjällisar från andra vatten så det kommer lite nytt blod i vattnet, kan även tänkas släppa i spegelkarp om någon vet var det kan fås tag på, hör gärna av er om tips på både fjällisar och speglar.
För tillfället är vatten nivån extremt låg endast några bäckar/åar rinner genom dammen men pluggen sattes dit i måndags men utan regn stiger det långsamt så fiske kan tänkas börja om ca3-4 veckor. lägger in info när nivån är fiskbar.
Kommentera
-
Någon update här? Intressant "projekt"
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
|
9 svar
1 469 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Alman