Matchmeta karp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Matchmeta karp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Nope, men det kan faktiskt vara rätt bra att informera folk så dom inte bara äker runt och drar i en massa karpar i varenda vattenpöl dom ser utan att verkligen ha tänkt efter FÖRST.

Ja det är det verkligen. Tror inte man ska få för sig att grunda ett vattendrag karpbestånd på bara dessa individer. Då gör man nog bort sig lite.

Kommentera

Helt rätt igen Flode och SG men det är ju inte gratis utplanteringsfisk vi snackar utom ett kul fiske. Men visst är det bra att informera om att man inte ska basera ett bestånd på dessa individer. Så tillbaka till topic,, är DU sugen på att komma hit och Matchmeta karp skriv då i tråden eller skicka PM till Konkwista.
      www.solskensmetarna.se

Kommentera

MeanMachine: det kan bero på att de små karparna är rätt gamla om det har varit hård konkurren och dålig tillväxt på dem
        Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Här kommer en bild på sjön nu med lite mer info.

Grön = Lada
          Röd = väg ner och parkering längst ner
          Gul = platser som varit bra. Går säkert hitta fler bra platser nu när alla kräftlinor är upptagna.

Anmäl gärna via PM lite lättare att hålla reda på det då
          Bifogade filer
          www.solskensmetarna.se

Kommentera

hur långt är de ut till öarna ?
            Keep talking about me, You are just making me famous..
            MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
            www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av MeanMachine Visa inlägg
              Ett najs erbjudande men här kommer också en liten varning till er som tänker skapa er ett nytt karpvatten med dessa fiskar.
              Jag har tidigare varit med och gjort en liknande grej då vi åkte ner till skara sommarland på en karpmetartävling för att fiska ur deras dammar eftersom karparna förökat sig nått grymt. Detta var nog säkert 15 år sen. All fisk man fick upp fick man ta med hem. Vi tog med oss ett hundratal karp om jag minns rätt. Dessa karpar var också i samma storleksklass och här är då min lilla varning:
              Dessa karpar blev inte större än 4-5 kg MAX. Vattnet dom hamnade i var en normalstor skogssjö med ett bra balanserat fiskbetånd.
              Så jag skulle akta mig lite för att tro att man kan skapa sig ett storkarpvatten med fisk från en stam med "tusenbröder".
              Polarna som var aktiva i detta projekt säger så här i efterhand att dom borde köpt riktiga anneboda karpar istället.
              Det är mycket möjligt att detta inte gäller just dessa karpar, men det är ju nått att tänka på.
              Det finns allt en och annan skarafisk som kommit upp i vikt.. Största jag känner till är en på ca 14,5 kg. Sen finns de ju mängder me skarakarpar på mellan 10-14 också.. Kanske inte växer lika snabbt som fina speglar, men långsiktigt så kan även dom bli stora om dom kommer ut i rätt vatten..
              Senast ändrad av patricskoog; 2007-09-07, 12:49.

Kommentera

Ni har ingen aning om hur gamla karparna kan vara ?
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Tjena Jimmie

Hela dammsystemet är utgrävt av grävmaskin, så avståndet är max 2x grävarmens längd ca 10-12 meter. Men det finns ställen där avstånden är större, lite svårt att förklara för det är kanaler och öar överallt. Finns hur många fina fiskeställen som helst runt dammen. Dom första karparna släpptes i för 12-15 år sen ägaren var lite osäker, så det kan finnas riktiga tunnor som simmar omkring där.

Hoppas att du har möjlighet att komma ner på ett pass...
                  www.solskensmetarna.se

Kommentera

jag och en kompis var där uppe igår och fiskade, de va en riktigt rolig utflykt, men eftersom eniros vägbeskrivning sög stenhårt så komn vi fram drygt en timme senare än vi trodde.

träffade markägaren som var väldigt trevlig och följde med oss ner till dammen och pratade lite, träffade även Konkwista som visade lite ställen som gett bra med fisk, han hinkade över lite karp i våran tunna med
                    vattnet var tydligen lite kallare och fisket var sämre än tidigare, men vi fick ändå ganska många (enligt mig då).. 57 karpar i varierande storlek och 2 regnbågar.

Kommentera

Ursprungligen postat av bakos Visa inlägg
                      jag och en kompis var där uppe igår och fiskade, de va en riktigt rolig utflykt, men eftersom eniros vägbeskrivning sög stenhårt så komn vi fram drygt en timme senare än vi trodde.

träffade markägaren som var väldigt trevlig och följde med oss ner till dammen och pratade lite, träffade även Konkwista som visade lite ställen som gett bra med fisk, han hinkade över lite karp i våran tunna med
                      vattnet var tydligen lite kallare och fisket var sämre än tidigare, men vi fick ändå ganska många (enligt mig då).. 57 karpar i varierande storlek och 2 regnbågar.

På hur länge ?
                      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                      9 svar
                      1 469 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                      6 svar
                      1 465 visningar