Ursprungligen postat av Konkwista
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Matchmeta karp
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Red Fatty Visa inläggDet ser mer ut som gräs-karpar.
Edit - jag grämer mig sjukt mycket att jag inte har möjlighet att åka upp...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggdet gör det väl knappast - sen är kan inte gräskarp reproducera sig vilket gör det rätt otroligt att man har planterat in tusentals fiskar för grova pengar som sedan bara skänks bort?
Förresten, hur överlever en art utan förmågan att producera avkomma?sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggDu får det att se ut som att du är seriös med ditt inlägg.
Förresten, hur överlever en art utan förmågan att producera avkomma?
Annars kan du söka på webben. Google är din vän.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ett najs erbjudande men här kommer också en liten varning till er som tänker skapa er ett nytt karpvatten med dessa fiskar.
Jag har tidigare varit med och gjort en liknande grej då vi åkte ner till skara sommarland på en karpmetartävling för att fiska ur deras dammar eftersom karparna förökat sig nått grymt. Detta var nog säkert 15 år sen. All fisk man fick upp fick man ta med hem. Vi tog med oss ett hundratal karp om jag minns rätt. Dessa karpar var också i samma storleksklass och här är då min lilla varning:
Dessa karpar blev inte större än 4-5 kg MAX. Vattnet dom hamnade i var en normalstor skogssjö med ett bra balanserat fiskbetånd.
Så jag skulle akta mig lite för att tro att man kan skapa sig ett storkarpvatten med fisk från en stam med "tusenbröder".
Polarna som var aktiva i detta projekt säger så här i efterhand att dom borde köpt riktiga anneboda karpar istället.
Det är mycket möjligt att detta inte gäller just dessa karpar, men det är ju nått att tänka på.Den som har flest prylar när han dör vinner!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MeanMachine Visa inläggEtt najs erbjudande men här kommer också en liten varning till er som tänker skapa er ett nytt karpvatten med dessa fiskar.
Jag har tidigare varit med och gjort en liknande grej då vi åkte ner till skara sommarland på en karpmetartävling för att fiska ur deras dammar eftersom karparna förökat sig nått grymt. Detta var nog säkert 15 år sen. All fisk man fick upp fick man ta med hem. Vi tog med oss ett hundratal karp om jag minns rätt. Dessa karpar var också i samma storleksklass och här är då min lilla varning:
Dessa karpar blev inte större än 4-5 kg MAX. Vattnet dom hamnade i var en normalstor skogssjö med ett bra balanserat fiskbetånd.
Så jag skulle akta mig lite för att tro att man kan skapa sig ett storkarpvatten med fisk från en stam med "tusenbröder".
Polarna som var aktiva i detta projekt säger så här i efterhand att dom borde köpt riktiga anneboda karpar istället.
Det är mycket möjligt att detta inte gäller just dessa karpar, men det är ju nått att tänka på.sigpic
Kommentera
-
Ett knep som kan funka även här är det som uppfödare av utställningsguppy brukar använda sig av. De tar fiskar av samma typ och färgmönster och gärna från relativt nära besläktade individer som dock bör ha varit åtskilda några generationer. Sedan parar man dessa och då händer det märkliga att fastän föräldradjuren visat tecken på stagnation i storlek eller fenutveckling så blir avkommorna storvuxna och försedda med yppiga fenor. Detta fenomen har ett namn men just nu kommer jag inte ihåg det.
Pröva!Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
I de bestånd av tusenbrödrakarp jag fiskat är det alltid några fiskar som börjar växa riktigt fort och bli stora(unga fiskar?) så kan man kolla fiskarna i akvarier eller dammar under ett á två år innan utsättning, så går det att välja snabbväxande individer som blir stora! Mycket jobb men man slipper ha dvärgkarpar i sitt vatten!(om man nu har fått utsättningstillstånd för dessa karpar)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggDu får det att se ut som att du är seriös med ditt inlägg.
Förresten, hur överlever en art utan förmågan att producera avkomma?
Ehum...jag trodde att han var allvarlig - får skylla på att jag var trött när jag läste det... (missade binde strcket så sarkasmen gick mig förbi totalt...)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
|
9 svar
1 469 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Alman