Ingen Normark på Sportfiskemässan 2017? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ingen Normark på Sportfiskemässan 2017?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visst mässan genererar en del nya kunder, frågan är om det är tillräckligt?

Att marknadsföra sig på internet når enklare ut till dom yngre datorberoende generationerna, det är framtidens sportfiskare som den dag dom börjar fiska behöver köpa utrustning.
    Senast ändrad av .art; 2017-03-25, 13:48.

Kommentera

Såg nyligen en film om fiske på youtube. De fångade fiskar där. Tyckte, det var mycket bekvämare att titta på en fiskefilm än att fiska. Sist när jag var ute var det jättekallt. Det var inte alls så skön som jag trodde. Men inne var det fint. Kunde tom se fiske i tropiska länder. Och så behöver man ju inte göra av med mycket CO2 som när man resa dit- mycket bra tycker jag. Och man luktar inte fisk heller.
      Ska nog kolla oftare på film

Du hajjar, eller?

Kommentera

Att Normark inte var där märkte jag inte ens av. Det var på tok för mycket flugfiske och dängar-fiske som det var.
        Några enstaka montrar hade lite mete men till 99% var det flugfiske, styvaspön-fiske och trolling. Lite kajaker också såg jag.
        De mest intressanta montrarna var nog de som inte hade en massa fiskeprylar utan de informativa montrarna från Sportfiskarna, skolorna och länsstyrelserna med mera. Där gillade jag att stå och läsa och prata med dem om deras verksamhet.

Men mer mete måste det vara nästa gång Sportfiskemässan kommer till Jönköping, annars skippar jag det.
        Och då menar jag inte enbart karpmete utan alla sorters mete.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Att Normark inte var där märkte jag inte ens av. Det var på tok för mycket flugfiske och dängar-fiske som det var.
          Några enstaka montrar hade lite mete men till 99% var det flugfiske, styvaspön-fiske och trolling. Lite kajaker också såg jag.
          De mest intressanta montrarna var nog de som inte hade en massa fiskeprylar utan de informativa montrarna från Sportfiskarna, skolorna och länsstyrelserna med mera. Där gillade jag att stå och läsa och prata med dem om deras verksamhet.

Men mer mete måste det vara nästa gång Sportfiskemässan kommer till Jönköping, annars skippar jag det.
          Och då menar jag inte enbart karpmete utan alla sorters mete.
          100% medhåll. Var på mässan för första gången men det var alldeles för mycket svindyra beten, spön och annat för gädda, gös och abborre för min smak. Men det är marknaden som styr och där finns väl alla pengar, tyvärr.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Pratade med shimano rulldoktorn "Banne" från Nordmark han berättade att de skulle lägga pengarna som mässan kostar på att åka runt och träffa, prata och visa produkter för folk i butiker i stället. Mycket bra tycker jag!

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
              Pratade med shimano rulldoktorn "Banne" från Nordmark han berättade att de skulle lägga pengarna som mässan kostar på att åka runt och träffa, prata och visa produkter för folk i butiker i stället. Mycket bra tycker jag!
              I sig något som jag tycker låter myciet positivt men hur ska vi kunder få info och kontakt angående såna evenemang tro?
              Kommer dom ha någon utannonserad "turné" där vi i god tid kan se vad som är på gång kanske?
              Lokala workshops kanske?
              Hade ju varit fint om man då kunde kontakta den säljare som ska masa sig ut till den lokala handlaren och be att dom visar eller berättar om en speciell produkt man är intresserad av som kanske inte butiken har råd att hålla i lager?
              Visst låter det bra.... kanske lite för bra...?
              Normark får nog bevisa för mig att det finns något mervärde i deras"nya koncept" innan jag funderar på att köpa deras produktsortiment i Sverige (som i mitt tycke håller alltför hög prisnivå).
              Normark håller ju inte heller ett komplett sortiment av flera av dom varumärken dom säljer vilket jag tycker är trist.

Kommentera

En annan intressant iakttagelse på mässan var hur pass stora och bra montrar Daiwa, BFT och Westin hade. Visade allt, mycket personal och man kunde känna och klämma på allt. Bra, det gillar jag.

Jämför det med Svendsen Sport (Savage Gear, Okuma) som inte hade mycket att visa. Och de visade det på ett sätt som mer sänker än stärker varumärket kan jag tycka. Förvånande för mig från ett så pass stort varumärke. (Eller är det så att Sverige är en liten och lågprioriterad marknad för dem?). Men märkligt att inte kunna få klämma på flera nya rullar t.ex. Speciellt som varumärket finns överallt och troligen är ett av de största i försäljning.

Och Shimano/Normark som inte var där.

- Normark kan säkert hitta nya marknadsföringsvägar.
                - D, B och W tror jag vinner mycket image, marknadsposition och nya anhängare.
                - SS, undrar hur de tänker. De bygger verkligen inte varumärke. Antingen säljer de ändå, pga av andra orsaker/åtgärder/kanaler, men undrar om det inte är bättre att inte närvara än visa upp sig som de gjorde. (Men de lyckas ju sälja iaf, så nåt rätt gör de ...)

/// Allt ovan endast om hur leverantörer och varumärken presenterades på mässan. Jag säger ingenting om deras kvalitet, funktion eller faktiska förmåga att vara bra fiskeredskap.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                  En annan intressant iakttagelse på mässan var hur pass stora och bra montrar Daiwa, BFT och Westin hade. Visade allt, mycket personal och man kunde känna och klämma på allt. Bra, det gillar jag.

Jämför det med Svendsen Sport (Savage Gear, Okuma) som inte hade mycket att visa. Och de visade det på ett sätt som mer sänker än stärker varumärket kan jag tycka. Förvånande för mig från ett så pass stort varumärke. (Eller är det så att Sverige är en liten och lågprioriterad marknad för dem?). Men märkligt att inte kunna få klämma på flera nya rullar t.ex. Speciellt som varumärket finns överallt och troligen är ett av de största i försäljning.

Och Shimano/Normark som inte var där.

- Normark kan säkert hitta nya marknadsföringsvägar.
                  - D, B och W tror jag vinner mycket image, marknadsposition och nya anhängare.
                  - SS, undrar hur de tänker. De bygger verkligen inte varumärke. Antingen säljer de ändå, pga av andra orsaker/åtgärder/kanaler, men undrar om det inte är bättre att inte närvara än visa upp sig som de gjorde. (Men de lyckas ju sälja iaf, så nåt rätt gör de ...)

/// Allt ovan endast om hur leverantörer och varumärken presenterades på mässan. Jag säger ingenting om deras kvalitet, funktion eller faktiska förmåga att vara bra fiskeredskap.
                  Savage Gear är ju rätt duktiga på att marknadsföra/hypa grejer via videos på nätet, tror det är rätt bra metod för en billigare peng. Men när de ändå är där borde de ju anstränga sig lite i allafall, kan man tycka.
                  Senast ändrad av Matte77; 2017-03-25, 13:39.

Kommentera

Det ligger helt klart mycket sanning i resonemanget ovan att internet och YouTube etc blir en allt viktigare del av marknadsföringen. Det är ju en tydlig och i mitt tycke i sig en positiv trend eftersom informationen är lätttillgänglig när o var man vill ha den och finns dessutom bevarad. Jag har lärt mig mycket om fiske via nätet och blivit inspirerad av andras upplevelser och äventyr.
                    Men...
                    Man kan inte titta folk i ögonen o skaka hand på YouTube eller känna på glappet i en fiskerulle. Omöjligt är det att bedöma balansen i ett spö eller provkasta det. Å andra sidan kan man råka sätta hullingen i tummen när man letar billiga fiskedrag på mässan. Host!
                    Jag tycker mässor är viktiga och roliga och dom har nog inte tjänat ut sitt syfte än.
                    15000 besökare? Var det typ så många i Jönköping? Det säger väl i så fall en hel del om intresset. Jag tror också som det nämndes ovan i tråden att en hel del av dessa 15000 är entusiaster som står för en ganska stor del av inköpen i branschen.
                    Jag hittade själv några nya spännande kontakter med bl.a. researrangörer jag inte sett tidigare som nog kommer löna sig för alla parter. Jag köpte en kajak också på mässan.. ok då ... i ärlighetens namn... den hade jag nog köpt ändå men efter att kollat in kvaliteten o snackat med deras trevliga representant var det ingen tvekan längre. Kändes bra!
                    Mässor är ju också ett sätt att värva nya sportfiskare. Det var säkert några som inte fiskat tidigare som köpte sitt första spö på mässan. Jag misstänker att sportfiskets intresseorganisationer gärna vill att mässorna lever vidare.

Jag skulle vilja se att såväl mässor och gärna även andra lokala event, workshops demos etc hos lokala ÅF etc kan samexistera med ökat internetutbud från olika sociala medier. Jag ser inte alls någon konlikt mellan dessa aktiviteter utan de kompletterar varandra utmärkt.
                    Så länge "industrin" visar äkta intresse, engagemang och passion för vår sport och inte bara vill maximera vinsten tror och hoppas jag mässorna kommer finnas kvar.

Om dom stora generalagenterna därimot "bangar" sitt deltagande på mässorna så får det i längden nog negativa effekter för hela industrin faktiskt. Det handlar lite om "goodwill" liksom.
                    Annars kanske alla sportfiskare blir lika "fisiga" som jag o bara handlar på eBay etc. Och det vore synd..... hmmm.... nu skäms jag... fast bara lite...
                    Senast ändrad av Husse0416; 2017-03-25, 17:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                    9 svar
                    1 469 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                    6 svar
                    1 464 visningar