Verkar alltid vara en del butiker som inte kommer. Blir mer poppis med små mässor i butikerna också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ingen Normark på Sportfiskemässan 2017?
Collapse
X
-
Butiker som inte har varit representerade tidigare år brukar köra "mässpriser" i sin webbshop istället..
Kan tänka mig att Söders behöver 5-10man på plats för att klara av sin monter.
Hotellnätter, traktamente, mat och monterhyra kostar nog en hel del kan jag tänka mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggJag rensade bort en hel del onödiga inlägg !
/ HenkeW
Mitt lilla rytande verkade lösa det hela ändå
No Hard feelings!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggButiker som inte har varit representerade tidigare år brukar köra "mässpriser" i sin webbshop istället..
Kan tänka mig att Söders behöver 5-10man på plats för att klara av sin monter.
Hotellnätter, traktamente, mat och monterhyra kostar nog en hel del kan jag tänka mig.
Undrar om man verkligen ska åka dit ...
Men undrar,
- Brukar man kunna få provkasta haspel-/spinnspö på mässan?
Nån som vet?
(Har själv provkastat flugspön för 10 år sedan, vilket var jäkligt bra. Men fluga är inte aktuellt längre.)
Kommentera
-
Tror det var PA (tidigare på Lundgrens) som konstaterade att det skulle vara bättre att slå ihop Sportfiskemässan med ex. Båtmässan i Älvsjö eller om det var någon av de andra båtmässorna eller någon "vildmarksmässa". Dels för att nå ut till en större publik, dels för att intresset sammanfaller i många fall, men oxå för att nå ut till de som inte redan är frälsta, dvs hitta en ny publik, nya kunder. Rätt så tänkvärt!
Annars brukar väl det mesta surret efter en mässa handla om "dåliga mässpriser" och är det detta som är fokus och vad folk vill ha, så kan man kanske förvänta sig att det blir mer REA-backar och mindre nyheter eller annat skoj. Dvs. ett fiskets Ullared som ambulerar runt mellan Elmia och Stockholm.
Kommentera
-
Just det, var inte sportfisket en del av Vildmarksmässan några år iaf i början av 2000-talet. Eller minns jag fel?
Hur som, jag skulle vilja ha en mässa där jag får klämma på grejerna "bättre och friare" än jag kan göra i butik. Kanske kan lösas på annat sätt. Turnébussar vid olika events eller till större butiker kanske?
Tänk att få provkasta ett spö före köp...
(En gång i tiden kunde man göra det hos Regal sportfiske i Vårby. Bryggan låg precis utanför butiken. Så borde alla sportfiskehandlare va. Nu tyvärr nedlagt.)
Kommentera
-
Tycker att båtmässan som nyligen var verkade vara mer en båt/sportfiskemässa?
Det som drar är ju Daiwas monter, men å andra sidan har man redan känt på både rullar och spön från nya prorex.
Nä blir nog att lägga slantarna för resan ner på något fisketing eller annat skoj för min del
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jonasby Visa inläggJust det, var inte sportfisket en del av Vildmarksmässan några år iaf i början av 2000-talet. Eller minns jag fel?
Kommentera
-
För mig är en mässa en chans att diskutera lite mer ingående med experterna hos återförsäljarna för olika märken på marknaden. Lite konstigt att en en sådan lämnar sina återförsäljare i sticket genom att utebli! Känns som en kapitulation för näthandel, parallellimport och AliExpress...
Att inte alla butiker kan skicka en massa folk och sätta upp dyra montrar för att rea ut prylar har jag full förståelse för men det är som sagt inte min uppfattning om fenomenet "mässa".
Får väl erkänna att jag varit varit lite enögt förälskad i vissa av just denne generalagents prylar och märken men nu får jag ju å andra sidan en chans att vidga mina vyer genom att diskutera, klämma och känna på andra saker oxå!
Sen är ju en stor del av nöjet oxå att träffa en massa andra likasinnade och snacka lite skit med representanter för intresseorganisationer, media, byggare, bloggare, etc...Senast ändrad av Fonzie; 2017-02-23, 22:09.
Kommentera
-
Kan väl tycka att den analys Normarks Jesper Norell gör är en smula simplifierad.
Visst, det är nog så att någonstans 1,5 - 2 miljoner som uppehåller sig i sverige någon gång under ett år lyfter röver från TV-soffan och beger sig ut och sportfiskar.
Ställer man den siffran helt okritiskt mot antalet sportfiskare som makar sig iväg till Sportfiskemässan, c:a 15 000, är matematiken enkel. Men det är nog att se för enkelt på detta.
Frågan de borde ställa sig är väl istället hur stor del av den totala försäljningen av sportfiskeutrustning från Normark dessa c:a 15 000 tappra själar står för.
De allra flesta av de 1,5 - 2 miljoner som sportfiskar varje år gör det någon enstaka gång och då, gör de detta med allt annat än det senaste som t ex Normark saluför och definitivt inte med "Top of the line" produkter.
De flesta besökare på Sportfiskemässan är förmodligen storkonsumenter av sportfiskeutrustning och tillhör den kategori av köpare som står för en förhållandevis stor del av den totala försäljningen.
Nu är jag inte så jävla naiv att jag tror att Normark inte tar detta med i sin analys innan de avböjer att medverka på mässan. Jag tror däremot att de kan ha en väl genomtänkt tanke med detta.
Vi som konsumenter köper fortfarande en massa fiskeutrustning, vare sig vi far på mässan eller inte, och våra inköp styrs inte på långa vägar bara av det faktum av att vi fått klämma på grejjerna.
Pris, status, tillgänglighet m m styr oss och inte kommer vi att sluta köpa Shimano, Rapala, Storm etc bara för att de inte är där på mässan men visst tar de en chans när de uteblir.
Blir intressant att se vad de kommer att göra istället. Nu håller jag inte andan i väntan på något revolutionerande men de har onekligen stuckit ut hakan i och med att de avstår mässan så de får nog fan lov att spänna bågen ordentligt nu om de inte ska förlora på detta tilltag.
Som en bisats av detta inlägg vill jag bara göra en enkel reflektion.
Jag huserar i Sundsvall. Resan tur och retur Sportfiskemässan är i runda slängar 140 mil. Som en jämförelse kostar årskortet i Ljungan 2017, från Viforsen till utloppet, 1500 kr. Min inkomst är milt sagt begränsad.
Valet är enkelt. Jag missar mer än gärna Mässan som trots allt knappast skulle kosta mig mindre än 1500 kr att besöka. 3 är trots allt jävlig mycket mindre än 365.......
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
|
9 svar
1 472 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Alman