En helg av fiske men vart ska vi åka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En helg av fiske men vart ska vi åka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En helg av fiske men vart ska vi åka?

Letar tips och idéer kring vart jag och en polare skall åka den 9-11 september 2016 på fiskeresa.
    Jag bor i Stockholm, han bor i Falun. Så vi tänkte mötas på vägen någonstans.

Frågan är bara vart vi ska åka?
    Vi tänker fiske efter gädda främst.
    Har egen båt på trailer med 50hk och frontmonterad elmotor.

Våra planer nu var antingen åka norrut mot Gävle/Söderhamn/Bollnäs eller åka västerut mot Örebrohållet.

Om vi åker norrut mot Gävle/Söderhamn/Bollnäs och så tänker vi kanske gädda i Ljusnan, Varpen, Bergviken, Marmen, eller söderhamn skärgård kanske? Har kikat på fishing in the middle of sweden för att hitta lite inspiration.
    Tror ni att det går att dra havsöring längs med kusten i Söderhamns skärgård?

Är det dumt att åka så långt som till Söderhamn, har Gävletrakterna samma utbud? Fiske efter gädda utanför Furuvik?
    Bra sjöar osv i de trakterna?

Eller ska vi åka åt Örebrohållet, Hjälmaren eller varför inte Vättern?
    Vi letar efter bra fiske, bra ramper och gärna valmöjligheter beroende på väderförhållanden.

Hit med alla era tips och idéer på vart vi ska åka, Vart skulle du åkt?

Jag tror mer på avlägsna, oskrivna, inte alltför små sjöar. Alltså sjöar som ingen hört talas om, DÄR i jungfruliga vatten hugger det nog bäst... Nästa år hyr jag nog en avlägsen stuga vid en norrländsk, oreglerad sjö med dåligt öringfiske (= de feta gäddorna har ätit upp de flesta... och vill ha gummi...!)

Spontant känns en något djupare, kallare sjö som lite "hetare" i september, jag undrar vad den rutinerade Old Firehand skulle välja med tanke på aktuell region och tidpunkt... Vill man trolla så funkar nog ett dämnt vattenmagasin, annars en lite mer naturligt strukturell miljö, t ex en bredare, större älvsträcka mellan öringströmmarna...

"Big pike thrive on neglect" (rather than the abundance of pray and high fishing pressure... säkert därför Furusund funkade bättre 1998 än 2016...)

Happy hunting!

PS. Det bästa med ett ny, okänt vatten är att om den levererar så vet bara ni om den saken...Ds. (Ett pm till mig är dock aldrig fel! my lips are sealed!)

PS 2. Trots ovan, OM ni får fint fiske berätta gärna i vilken region eller i vart fall landskap det högg (och metod/djup) fångstrapporter med "Sverige" som lokal/metod är faktiskt skrattretande löjliga... läser inte ens den skiten... "Härjedalen, spinn, lovart, 4 m" säger oss alla något utan att säga alltför mycket...

Skitfiske!
    Senast ändrad av anteman; 2016-08-13, 03:21.

Kommentera

Gädda fryken i Värmland, men ni har ju storsjön vid Sandviken bra gössjö.
      Skärgården är i regel svårare pga av högt fisketryck allafall Stockholm /trosa.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Gädda fryken i Värmland, men ni har ju storsjön vid Sandviken bra gössjö.
        Skärgården är i regel svårare pga av högt fisketryck allafall Stockholm /trosa.
        Stockholm går helt bort för oss. I Mälaren e det Mälaren cup samma helg o skärgården e ju som du säger hårt fisketryck.

Tänkte att det kanske e lägre tryck uppåt Gävle/Söderhamn.

Fryken vore ju med fint.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
        9 svar
        1 469 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
        6 svar
        1 464 visningar