Fiskeguider-budget - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeguider-budget

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeguider-budget

Tjenare!
    är en gäddfiskare på 21 år och har fiskat varje lediga stund jag fått över under hela livet.
    cyklat X antal mil om dagen när jag var under 15 år för att få fiska en stund.
    sen kom moped tider och allt blev lättare/tillgängligare.

För att komma till saken så är det så här, att jag har varken budget eller lust att lägga ut X antal tusen kronor för en guidning över dagen. men vill samtidigt vidga mina vyer vad gäller storleks fiske efter gädda och metoder,taktiker mm. finns det något budget variant på fiskeguidning ? typ någon hobby guide som inte tar 5000 kr för en guidning utan kanske typ 1000kr ? någon som kanske kör fiske guide på sidan av sitt vanliga jobb som är rutinerad och kan ge några matnyttiga tips och trix.

Kommentera

Kontakta en fiskeklubb i din kommun och ta rygg på likasinnade så får du säkert all hjälp du kan tänka dig.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tackar för svar �� inte tänkt på att folk kan lägga ut annonser ����

Kommentera

Ursprungligen postat av Huotaris Visa inlägg
          Tjenare!
          är en gäddfiskare på 21 år och har fiskat varje lediga stund jag fått över under hela livet.
          cyklat X antal mil om dagen när jag var under 15 år för att få fiska en stund.
          sen kom moped tider och allt blev lättare/tillgängligare.

För att komma till saken så är det så här, att jag har varken budget eller lust att lägga ut X antal tusen kronor för en guidning över dagen. men vill samtidigt vidga mina vyer vad gäller storleks fiske efter gädda och metoder,taktiker mm. finns det något budget variant på fiskeguidning ? typ någon hobby guide som inte tar 5000 kr för en guidning utan kanske typ 1000kr ? någon som kanske kör fiske guide på sidan av sitt vanliga jobb som är rutinerad och kan ge några matnyttiga tips och trix.
          Hej Tony;

Hela världen ligger öppen för dig! Att betala för en guidning i Gäddfiske när man är omgiven av Sveriges kanske bästa Gäddvatten verkar för mig som mycket långsökt....

Själv köpte jag min första träbåt för 300 kronor. Du ser båten på bilden med min svåger Nick ombord här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ...

Mitt förslag är att du letar rätt på en båtplats nära dig, köper en billig roddbåt och ett ekolod samt struntar i guidningen....

Sedan kan du läsa, memorera och följa mina 34 Gäddfisketips nedan och då finns det stora chanser att du kan slå ditt eget Gäddrekord på 11,2 kilo redan i år eller senast nästa år ...

Go for the Big Northerns!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-27, 14:20.

Kommentera

Många tror att det bara är att åka ut med guide så har man stor fisk.
            Så är det inte. Danderyds sportfiskeklubb har haft och kanske fortfarande har roddbåtar uppe i furusund.
            Gå med där och köp en 5 hk och utforska skärgården.
            Nu är furusund väldigt svårt men man får ingen fisk på land.
            Läs Leif Engströms fisketips det som ändrat sig sen dess
            Är fisketrycket som är extremt hårt i den delen av skärgården.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Många tror att det bara är att åka ut med guide så har man stor fisk.
              Så är det inte. Danderyds sportfiskeklubb har haft och kanske fortfarande har roddbåtar uppe i furusund.
              Gå med där och köp en 5 hk och utforska skärgården.
              Nu är furusund väldigt svårt men man får ingen fisk på land.
              Läs Leif Engströms fisketips det som ändrat sig sen dess
              Är fisketrycket som är extremt hårt i den delen av skärgården.
              Stort tack Fredrik;

Själv fiskade jag efter Gädda (läs stor Gädda) under många vårar och försomrar uppe i Furusunds skärgård åren 1969 - 1985, men lade av Gäddfisket där just år 1985 då det ofta blev flera båtar inom kasthåll efter några minuter så fort någon av oss i Team Saida placerat ankaret. Flera Gäddfiskare låg så nära oss i andra båtar att de gång på gång kastade med sina beten över våra linor... Då blev det dags att flytta det egna Gäddfisket längre norrut ända upp till Lövstabukten och Gävlebukten för att slippa trängas med alla nyutexaminerade "fiskeproffs" ...

Den som lär sig "läsa sina vatten" kan fånga riktigt Stora Gäddor än idag i stora delar av Furusundsskärgården, men nu gäller det att vid varje fisketur kunna hitta små, ofta förbisedda "Hot Spots" och memorera dem för att lyckas vid sitt framtid Gäddfiske....

Go for the Monster Northerns!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm
              Old Firehand

Ps. Varför chansa? En Swim Whizz wobbler Nr 7 . http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm .. i någon av färgerna 11, 51 eller 53 i klart väder är ofta en säker genväg till Furusunds Monstergäddor. I mulet väder fungerar de kromade färgerna 02, 30 och 32. Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-27, 16:32.

Kommentera

Finns stora fördelar med guidade fisketurer. Chansen att få en stor fisk just den gången är kanske inte så stor men är du observant och frågar mycket har du chans att lära dig väldigt mycket på kort tid från folk som i stort sett bor på sjön. Varje gång jag är ute med riktigt duktiga fiskare/guider brukar jag snappa upp något litet som bidrar till att utveckla mitt eget fiske. På så sätt blir det väl investerade pengar om man beräknar att erfarenheterna räcker en livstid

Budget varianten är väl att hitta någon fiskekamrat med båt och betala lite soppapengar eller fiskeklubb. Eller så samlar du ihop några andra tokar och delar på en guide.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                  Finns stora fördelar med guidade fisketurer. Chansen att få en stor fisk just den gången är kanske inte så stor men är du observant och frågar mycket har du chans att lära dig väldigt mycket på kort tid från folk som i stort sett bor på sjön. Varje gång jag är ute med riktigt duktiga fiskare/guider brukar jag snappa upp något litet som bidrar till att utveckla mitt eget fiske. På så sätt blir det väl investerade pengar om man beräknar att erfarenheterna räcker en livstid

Budget varianten är väl att hitta någon fiskekamrat med båt och betala lite soppapengar eller fiskeklubb. Eller så samlar du ihop några andra tokar och delar på en guide.
                  Hej Niklar;

Inte för att jag vågar räkna mig till riktigt duktiga fiskare/guider "amatörguidade" jag själv både danska, holländska, norska och tyska fiskeklubbar samt organisationer inom sportfiske på mina arrendevatten och även Domänverkets kortfiskevatten både i Trosa skärgård och Stockholms skärgård på 1960- och 1970-talet. Då gällde det både Gädd- och Gösfiske. Alla som var fiskande gäster i min båt på den tiden fångade både små och stora Gäddor samt Gösar när det var gösfiskeperiod....

Bland riktigt kända sportfiskare som jag hade som gäster flera gånger i min båt var Svenskt Fiskes redaktör Olle W. Nilsson, TV:s Bengt Öste samt fiskeskribent och konstnär Rolf Smedman...

Rolf Smedman bjöd i sin tur med mig på andra fisketurer efter Havsöring, Lax och Öring på sina "hemliga" flugfiskevatten...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-27, 17:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                  9 svar
                  1 469 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                  6 svar
                  1 464 visningar