Fiskeresa med ungdomar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeresa med ungdomar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeresa med ungdomar

Hej,

Tänker att jag kan få lite tips av er här, jag själv kan absolut nada om fiske...
    Jag jobbar som fritidsledare och håller på att planera en fiskeresa för ungdomar på höstlovet (tisdag 28 oktober). Tanken är att ta med max 6 st ungdomar (ålder 13-20) på en heldag för fiske i närliggande sjö eller skärgården.

Som jag har förstått det är det att föredra att trolla eller åtminstone fiska från båt den här tiden på året och i de vatten som kan vara aktuella (Roxen, Vättern, något annat?).

Har ni tips på personer, föreningar eller företag som jag kan vända mig till som kan hjälpa till med båt och kanske eventuellt lite guidning? Vi har ingen stor budget tyvärr (ca 1000 kr) och som jag förstått det är det ganska dyrt att anlita en fiskeguide?
    En idé tänker jag skulle kunna vara att samarbeta med någon förening som kanske är intresserade av att få in ungdomar i föreningen. Eller kanske någon privatperson som skulle tycka det var roligt? Det ska givetvis inte kosta något för eventuell person som ställer upp men vi kan nog inte betala något utöver soppa och resa typ.

Är detta dömt att misslyckas eller kan jag ro det i land?

Tacksam för hjälp! /Emma

Kul initiativ!

Du kommer säkerligen inte få några problem alls att få folk att ställa upp och hjälpa till, vi fiskare är ett vänligt folk
    Enda kruxet skulle väl kunna vara att dom flesta jobbar, men nån kan säkert ställa upp.

Jag själv bor inte alls i närheten av Linköping, men om du går in på följande länkar kan du säkerligen hitta några personer som kan hjälpa till, alternativt guida dej vidare dill andra som har möjlighet.
    http://www.visitlinkoping.se/gora/aktiviteter/fiske
    http://www.ifiske.se/fiske-i-linkoping.htm

För just Roxen finns det ett par personer och telefonnummer nämnda på den här sidan
    http://www.ifiske.se/fiske-roxen.htm

Lycka till och hoppas ni får en kanondag!

Kommentera

Tack så mycket för länkarna och ditt trevliga svar!

Ska kolla sidorna och höra av mig till personerna där. Hoppas jag får napp!

Fler tips är givetvis intressant också.

Kommentera

Ursprungligen postat av emma-fritidsledare Visa inlägg
        Tack så mycket för länkarna och ditt trevliga svar!

Ska kolla sidorna och höra av mig till personerna där. Hoppas jag får napp!

Fler tips är givetvis intressant också.
        Kanske kan du få hjälp via Sportfiskarna?
        http://www.sportfiskarna.se/
        ...eller någon lokal fiskeklubb?
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Hittade denna länk
          http://www.sportfiskarna.se/fiskeklu...1/Default.aspx
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag har kontaktat en förening i Vättern tidigare, de svarade fort men trodde det skulle bli svårt med tanke på att det är en vardag, vilket jag förstår. Jag får kanske sätta mitt hopp till någon glad pensionär eller så

Ska kolla din länk också! Tack!

Kommentera

Jättebra, tack! Där fanns ju en hel del föreningar i mitt område.

Kommentera

Tänk att fiskefolk är så hjälpsamma Tack alla!

Jag har via länkarna mailat runt till lite folk och fått flera bra tips. Det lutar nu åt att det blir fiske från land i en "putt and take" sjö, det verkar smidigast och billigast, även om det kanske hade varit roligt med trolling också. Det får bli en annan gång. Det är eventuellt en person från en sportfiskeklubb som kommer följa med också och visa/hjälpa till.

Ett annat alternativ är cityfiske i Norrköping som verkar ha en ungdomsdag just det datumet vi ska åka, men just nu lutar det åt det första alternativet eftersom det är, som jag förstod det, lite mer anpassat för personer utan erfarenhet.

Kommentera

Härligt att det verkar lösa sej!

Skitfiske på er! (ett positivt uttryck som kanske låter lite väl negativt om man inte är insatt i fiskejargongen)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                  9 svar
                  1 469 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                  6 svar
                  1 464 visningar