Fjällresa! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fjällresa!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Funderar även på hur man lär sig identifiera vettiga fiskevatten. Vi har köpt en fjällkarta över ett område vi ska till i sommar. Det finns ju allt ifrån stora gigantiska vatten av typen torneträsk till mindre pyttesjöar som bara är några hundra meter i omkrets.
    Går det, genom att studera en fjällkartan, att få en uppfattning om vilka sjöar som innehåller fisk?
    Bör sjön ha en tillrinnande/frånrinnande vattendrag? Bör den ha en viss minsta storlek?
    Är ju inte så vanligt med put-and-take (gissar jag) i fjällen som i södra sverige.

Målet är att kunna köra bil och parkera denna. Sedan vandra ca 2-3km för att smälla upp ett litet tält intill sjön.

Kommentera

Jag har fiskat i sjöar/tjärnar som det inte finns nån fisk i, fick veta det efter såklart och kan intyga att det inte nappade! Bror ju på hur stor och djup sjö, bra med tillrinnande/frånrinnande då kan ju fisken komma upp i sjöar tjärnar som de kanske inte är i på vintern.
      http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
        Måste det vara i Sverige? Jag har själv tänkt dra iväg på en sådan tur till Norge i sommar, uppe i Mehamn så kommer de sätta upp ett par "fjällcamper" där man kan hyra in sig i ett större tält och sedan fiska i området. Har tidigare bara varit där vintertid, om du läste Fiske-Feber #2 - 2014 så stod det om min resa dit i snöstorm och tältvistelse.

Harr finns det inte men öring och rödingfisket är svårslaget, mest för att området är så orört och det är obefintligt fisketryck.

Runt 2 mils vandring in i det okända lät det som att det kunde bli, så att ni hamnar för nära civilisationen är inte ett problem.

Edit: Jag har också återupptagit flugfisket som jag som snabbast testade i 10-års åldern, nu har jag tänkt bli den första som stryper mig själv i bakkastet. Men jag tar också med ett par UL-spön, annars kommer jag väl svälta ihjäl misstänker jag.
        Ursprungligen postat av Zaimon Visa inlägg
        Vi har nu bestämt oss för plats. Det blir vid och runtom Gaudaure.

Nån som varit där i närheten?
        Har fiskat i strömmarna och sjöarna nedanför. Tagit fina rödingar och öringar. Streaking Caddie och stimulator i sjöarna för Öring.

Knottimitationer etc för röding.

Helikopter ett måste! Skulle inte åka dit förrän efter mitten av juli.

Skitfiske på er!
        M

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
        9 svar
        1 469 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
        6 svar
        1 464 visningar