Fiskeresa till Norrland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeresa till Norrland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeresa till Norrland

Hej!

Planerar att tillsammans med några vänner åka på en fiskeresa till Norrland under vår/sommar nästa år och tar tacksamt emot tips på destinationer. För det första är jag väl medveten om att Norrland är stort och därmed bör det också finnas en hel del intressanta alternativ. Några kriterier som är fördelaktiga om de uppfylls:

- Möjlighet till spinnfiske/mete
    - Möjlighet att hyra stuga
    - Mindre eller inget bestånd av gädda och abborre (då det finns gott om dem på hemmaplan)

Tanken är att vi ska vara borta ca en vecka. Tacksam för alla tips!

Ha det gott!
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Som du skrev själv, Norrland är stort.
    Vad är Norrland för dig?
    Om det är som för många andra svenskar så är det området norr om Gävle upp till Karesoando i norr. En område som är långt över 100mil.
    Ni ska inte fiske gädda o abborre, då är vitfisk o ädelfisk kvar?
    Tror du får komma med en bättre precision av vad du önskar.
    I näst kast så .....

Kommentera

Hehe jo jag förstår otydligheten men Norrland för mig är hela Norrland. Jag kan tänka mig att åka längst upp i Sverige likväl som till Gävletrakten, beroende på vad det finns för möjligheter. Saken är den att jag har aldrig varit och fiskat längre norrut i Sverige än Göteborg-/Bohusläntrakten så jag vet inte så mycket om hur långt norrut man bör ta sig för att kunna komma i kontakt med vattendrag där gädda och abborre inte är lika vanligt som här.

Visst kanske bättre att specificera vad för fisk vi vill fiska. Främst är det ju ädelfisk som vore kul att komma i kontakt med i sin naturliga miljö.

Återigen, tar mycket tacksamt emot tips på destinationer!
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

de är iofs en bra bit ovanför gävle men mina hemmatrakter(Skellefteå) har du några bra älvar att fiska de mesta i, i bureån finns de gös säger dom dock har jag ej testat i den men skellefteälven har ju lax, Regnbåga och de finns harr med men hur de är att fiske harr på hösten vet jag int. sen finns de ju en massa andra älvar å de länge hela kusten på vägen upp. De är bara vraka och välja, Vet att de finns en sjö uppe på vitberget som dom planterat in regnbåge tror jag de var, kom int ihåg om de var P&t eller du fick ta upp. ang stugor så är de bästa nog att glo på blocket eller turistbyrån

Hoppas de hjälper!

MvH David

Kommentera

Blir ju förstås en rejäl resa, men jag slår ett slag för tärnafjällen. Pratas mycket gott om jofjället med omkringliggande tjärnar. Har stuga bara ett par mil söder om jofjället och fisket i alla kringliggande vatten brukar hålla en fantastiskt hög klass. På jofjället skulle jag nog packa tältet då jag inte vet något om närliggande stugythyrning.

Annars finns en fantastiskt fin stugythyrning ett par mil söder om Tärnaby vid en sjö som heter virisen. Ett trevligt par som driver stugythyrning och även hyr ut båtar. I virisen tas mycket stor fisk sommar som vinter. Googla lite så hittar du definitivt mer! Hör av dig på pm om du undrar något mer om kringområdet då jag rört mig en del därikring.

Kommentera

Att jag int tänkte på de området, har själv stuga i hemavan,har iofs bara pimplat där men uppe vid norska gränsen så har du övre umavan som ska ha riktigt bra rödingbestånd...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
            9 svar
            1 469 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
            6 svar
            1 463 visningar