Fiske i Australien - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Australien

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i Australien

Tja!

Framåt senvintern skall jag tillsammans med min svärfar åka till Australien. Planen är att landa i Sydney, spendera ett par dagar där för att sedan röra oss längs östkusten upp mot Cairns. Strunt i resan, det viktiga kommer nu... Då både jag och min svärfar är ena riktiga fiskenördar tänkte vi passa på att testa lite havsfiske. Är det någon som har något tips på bra fiske längs östkusten? Någon bra arrangör till hyfsat pris?

Tack på förhand!

Hej.
    Jag var i Australien 2006 och då när vi var vid Airlie beach tog vi en guidad fisketur. Det fanns så man kunde åka ut på dagsturer med en stor båt med typ 25 personer som kunde bottenfiska, det kostade 50-60 dollar per skalle. Vi valde dock att gå till den lokala fiskebutiken som ordnade med en lokal guide istället. Tror vi betalade mellan 360-380 dollar för hela dagen och då var vi en båt där 3 stycken som kunde fiska hela tiden. Helt klart värt pengarna.
    Vi trollade, kastade och körde bottenfiske vid korallreven. Så jäkla kul.
    Kommer tyvärr inte ihåg vad guiden.

Kommentera

Finns dom flesta prisnivåer beroende på hur privat ni vill ha det på bokningskontoren som ligger i varje fiskehamn. Två bra ställen på vägen från Sydney-Cairns jag minns rakt av är Port Stephens och Fraser Island. Googla på dom + fishing guide lär du hitta lite. Är ni ute efter marlin är högsäsongen januari i Cairns och runt mars i Port Stephens.
      Senast ändrad av Gös123; 2012-06-20, 20:26.

Kommentera

Se bara till att inte köpa någon billig guide, det är inte speciellt kul och då kan man nästan köra landfiske själv istället

Ångrar att jag inte fiskade barramundi och GT när jag bodde där (var inte lika galet fisketokig då)

Kommentera

Jättebra att du nämner Airlie beach. Har googlat lite på Airlie och förstått att det finns en del fiske där uppe. Om det är de summorna du pratar om för att få en båt för sig själv så är det helt klart det som lockar mest. Inte så roligt att trängas med 20 andra... Ska googla vidare och se om jag kan hitta någon lokal fiskebutik och eventuell hemsida. Isf kanske man kan få kontakt redan nu med dem.

Tack för tipset!

Kommentera

Har förstått att det finns en del kring Sydney också, men utifrån vad jag förstår av inläggen så rekommenderar ni alla att jag söker mig högre upp efter östkusten? Marlin är så klart intressant speciellt med tanke på att vi är i Cairns i januari

Ursprungligen postat av Laban76 Visa inlägg
            Finns dom flesta prisnivåer beroende på hur privat ni vill ha det på bokningskontoren som ligger i varje fiskehamn. Två bra ställen på vägen från Sydney-Cairns jag minns rakt av är Port Stephens och Fraser Island. Googla på dom + fishing guide lär du hitta lite. Är ni ute efter marlin är högsäsongen januari i Cairns och runt mars i Port Stephens.

Kommentera

Högsäsongen för black marlin på barriär revet är mellan sept och december. Inte Januari som ovan nämts.
              En endagstur kostar från 2500-5000 australiensiska dollar.

I marlin marina i Cairns kan det gå att få tag på charterbåtar som har shared charters dvs delade turer. Då delar man på priset.

Är ni riktiga fiskenördar kan det verkligen vara värt att lägga pengarna på en heldag marlin fiske. Det är den plats i världen där man har störst chans att få en fisk över 450 kilo och det fångas även mycket fisk runt 100-300 kilo.

/Johan P

Kommentera

Shared charters

Hej Johan!

Tack för dina tips! En fråga kring shared charters, är det värt det eller blir det bara "pannkaka" med den typen av fisketur? Vi är helt klart fiskenördar så vi är inne på en dagstur men som sagt är frågan om man skall satsa på en "egen" tur eller en delad? Vad gäller utrustning så antar jag att det ingår i båten så att säga. Vi behöver inte ta med oss våra egna havsutrustningar hoppas jag?

Tack än en gång för tipsen!

Magnus

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Makro, 2011-06-14, 10:12
                9 svar
                1 469 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman

Startad av olander91, 2011-10-18, 09:20
                6 svar
                1 464 visningar