Ursprungligen postat av Fonzie
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skarven med kunskap och utan lögner...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Pennywise Visa inläggDå går det väl alldeles utmärkt att söka upp det personen skrivit om man vill uttala sig om dennes trovärdighet?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggI de vatten jag har bäst egen kunskap om är det mer skarv och sämre fiske nu än vad det var för en 25-30 år sedan. Det är alldeles sant.
Nu tog jag Lausviks rader som exempel men det hade kunnat vara någon annan. Att dra slutsatser som det ovan är förödande för all form av diskussion i ett ämne. För alla med hårt inslagna åsikter om skarven läser dessa rader som att dom bekräftar deras redan skeva bild. Mao dom får ännu ett bevis på hur rätt dom har.
Jag skulle kunna nämna följande SANNINGAR:
I mina vatten har antalet sommargäster ökar drastiskt samtidigt som fisket minskat sedan 25-30 år sedan.
Gråsparvarna har totalt försvunnit och likaså igelkotten i takt med att mobiltelefonerna blivit allt fler i samhället.
Är man bara tillräckligt trångsynt så kan man hitta vilken nedgång/förändring som helst i naturen och ställa det mot vilken ökning av något annat och samtidigt påskina att dessa två företeelser beror på varandra.
Först skrattar man sig trött, sedan blir man trött på allvar, det är här man börjar inse att det är som en klok man sa, demokrati är mänsklighetens undergång när man tillåter okunniga människor rösta och påverka utvecklingen.Senast ändrad av Exxet; 2016-08-28, 15:29.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggså var vi där igen då.. en säger si och en säger så och en och annan anklagar folk att komma med sanningar utan källkritik men kan samtidigt säga egna sanningar utan samma källkritik....allt beror bara på från vilket håll man väljer att se det...själv väljer jag att se det från mitt eget håll jag vill inte ha fågeljäveln här och skiter egentligen om den varit här sedan urminnes tider eller inte....debatterar man den bör man dock veta att det finns två helt skilda uppfattningar om hur det förhåller sig....men så var det det där med sanningarna, vem har rätt och fel??
en intressant studie kan ni läsa här...http://www.fiskevatten.se/Den_kinesi...2008-10-15.pdf
här försöker man bena ut vad som är rätt och inte...tyvärr är det nog färgat en del även detta men det kanske kan bena ut nåt för en del i alla fall....
de som med bestämdhet menar att sinensis häckat under alla tider i norra europa kan t.ex scrolla ned till sidan76...inga belägg finns enligt denna studie utom ett fossilt fynd 3000 år gammalt vid svarta havet....allt tyder på att sinensis ej häckat i östersjöområdet
under förhistorisk tid...eller i nordvästra Europa före år 1400...fortfarande allt enligt denna studie....
Andreas
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggJag slutade lägga mig i debatter av denna typ för många år sedan. Insåg att cementerade åsikter påverkas inte av fakta, logik och sanningar. Folk är i princip för dumma och tror även att det dom tänker när dom skriver är det läsaren ska förstå.
Nu tog jag Lausviks rader som exempel men det hade kunnat vara någon annan. Att dra slutsatser som det ovan är förödande för all form av diskussion i ett ämne. För alla med hårt inslagna åsikter om skarven läser dessa rader som att dom bekräftar deras redan skeva bild. Mao dom får ännu ett bevis på hur rätt dom har.
I mina vatten har antalet sommargäster ökar drastiskt samtidigt som fisket minskat sedan 25-30 år sedan.
Gråsparvarna har totalt försvunnit och likaså igelkotten i takt med att mobiltelefonerna blivit allt fler i samhället.
Är man bara tillräckligt trångsynt så kan man hitta vilken nedgång/förändring som helst i naturen och ställa det mot vilken ökning av något annat och samtidigt påskina att dessa två företeelser beror på varandra.
Först skrattar man sig trött, sedan blir man trött på allvar, det är här man börjar inse att det är som en klok man sa, demokrati är mänsklighetens undergång när man tillåter okunniga människor rösta och påverka utvecklingen.
Andreas
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggJag slutade lägga mig i debatter av denna typ för många år sedan. Insåg att cementerade åsikter påverkas inte av fakta, logik och sanningar. Folk är i princip för dumma och tror även att det dom tänker när dom skriver är det läsaren ska förstå.
Först skrattar man sig trött, sedan blir man trött på allvar, det är här man börjar inse att det är som en klok man sa, demokrati är mänsklighetens undergång när man tillåter okunniga människor rösta och påverka utvecklingen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ajoan Visa inläggJag håller med om att det ofta är svårt för många att ha öppet sinne i en debatt där man söker sig till att hitta fakta som stödjer ens teser. Det gör det ändå inte alls oviktigt med antaganden/hypoteser som sedan får prövas om de håller. Det är ju bland annat det arbetet som ökar vår kunskap och för oss framåt - även om det ibland går lite mer långsamt än i andra fall.
Andreas
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggNu innehåller det inlägg av mig inga som helst slutsatser utan endast en redovisning av omständigheter jag har kunskap om. Vad det nu har med okunniga människor och unkna uppfattningar begriper jag inte .
I det här fallet betyder det att skarven har ökat i antal, fisken minskat, Detta är naturligtvis helt sant enigt din observation. Men av denna sanning drar den okunnige genast slutsatsen att skarven har ätit upp alla fiskar, 1+1=2 hur enkelt som helst det fattar ju alla. Och är man bara lite smart, vilket jag tror att du är. Så är det väldigt lätt att placera åsikter i folk som inte tänker själv genom väl valda formuleringar, som den du så vackert delgav oss.
Jag är helt övertygad om att du inser detta. Det är ju vad retorik handlar om. Varför skulle du annars bara lägga in denna enkla redovisning om du inte med det avsåg att den skulle läsas på ett visst sätt.Senast ändrad av Exxet; 2016-08-29, 10:55.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
-SNIPPED-
Obs jag har inget emot att läsa allt du skriver men inledningen i ditt anförande förstår jag inte riktigt (jag är ju som du skriver för dum för att förstå).
------------------
Här i tråden diskuteras hittills mest saker som trovärdighet, källkontroll, medelnivån på svenska folkets intelligens och en massa annat ovidkommande som inte har ett dyft med skarvarnas inverkan på fisket.
Jag har därför några enkla frågor:
Äter skarvar fisk?
Har skarvarna ökat i antal?
Har fisket blivit sämre?
Kan man hypotetiskt anta att skarvarna kan vara en bidragande orsak till att fisket försämras?
Finns det verkligen inga trovärdiga vetenskapliga studier på vilken påverkan skarven har på fiskbestånden?
Varför skulle man inte kunna ha skyddsjakt på skarv?
Är det gott med grillad skarv?
Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-29, 13:41.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggSäger du inte emot dig själv ganska rejält nu?
Obs jag har inget emot att läsa allt du skriver men inledningen i ditt anförande förstår jag inte riktigt (jag är ju som du skriver för dum för att förstå).
------------------
Här i tråden diskuteras hittills mest saker som trovärdighet, källkontroll, medelnivån på svenska folkets intelligens och en massa annat ovidkommande som inte har ett dyft med skarvarnas inverkan på fisket.
Jag har därför några enkla frågor:
Äter skarvar fisk?
Har skarvarna ökat i antal?
Har fisket blivit sämre?
Kan man hypotetiskt anta att skarvarna kan vara en bidragande orsak till att fisket försämras?
Finns det verkligen inga trovärdiga vetenskapliga studier på vilken påverkan skarven har på fiskbestånden?
Varför skulle man inte kunna ha skyddsjakt på skarv?
Är det gott med grillad skarv?
Skarv äter fisk JA
Dom har ökat i antal JA (sportfiskarna har också ökat i antal ken det ha påverkan eller)
Fisket har blivit sämre JA
Man kan hypotetiskt anta att detta har ett samband JA. (hypotes = antagande, påstående)
Men man kan inte uttrycka saken som ATT så är fallet utan trovärdiga studier som stöder den saken. Eller uttrycka sig så att det kan tolkas som att det är = mellan dessa 2 förändringar. Men man kan precis som du säger diskutera OM så är fallet. Har man inte stödjande bevis för sin hypotes så står frågan kvar som just ett antagande, en tro, åsikt eller enbart ett påstående. Ungefär som att säga att bögarna är orsak till alla problem. (för vissa är det ett påstående för andra är det en åsikt men det är likväl ingen sanning).
Jo man kan skjuta skarv. I mina vatten dör alla skarvar helt oförklarligt, dom bara försvinner.
Nej det är inte gott.
Lokalt kan skarven ha en relativt stor påverkan tror jag vilket till viss del stöds av viss forskning. Men OBS! det är lokalt tex en mindre fjärd eller sjö. I det stora hela kan inte skarven påverka fisket i den utsträckning som vi ser resultatet av idag, att fisket kollapsat i så stora delar av östersjön. Det ligger i naturens ordning att en predator inte kan leva när tillgången på byte minskar drastiskt. Därför råder alltid en jämvikt i naturen. Det finns bara en predator som rubbar denna jämvikt och den predatorn heter Homo sapiens vilket oftast glöms bort i debatten, det är alltid enklare att hitta en annan syndabock vilket hela den här debatten handlar om.Senast ändrad av Exxet; 2016-08-29, 15:00.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abramis Brama, 2014-11-02, 18:39
|
29 svar
4 668 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
av Henke E