sorseleman: Pulka, tafsar och mörtstuga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sorseleman: Pulka, tafsar och mörtstuga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sorseleman: Pulka, tafsar och mörtstuga.

Hejsvejs i lingonskogen!
    Ingen aning hur man ska börja inläggen. Jaja, iallafall, idag så lades den andra mörtstugan ned i ån. På ungefär sex meters djup och är agnad med bollar av mörtgröt och bröd.
    Temperaturen ligger nu bara på -25´C. Och det var faktiskt riktigt skönt ute!
    Förhoppningsvis så har några mörtar gått in i stugan tills på fredag så jag å Mogge kommer oss iväg på ett ismetespass åt helgen! Kan ju garantera att de ska bli av, för nu är man gode fiskesugen.
    Jaja, bara några härliga dagar i skolan att stå ut med innan dess.

Märkte att man kan ladda upp bilderna från telefonen direkt i Picasa. Smidigt!
    Ja, förutom att man måste logga in på googlekontot varje gång man ska ladda upp en bild.

Postar även in en video med bl. a. recept på mörtmäsk ifrån Team Wave.

Betning och upptagning av mörtstuga.

Har också provpackat min pulka, det som är packat i på bilden är:

5 st spön, wigglers medium, med wigglers budgetrullar laddade med 60-70 meter 0.56 Berkley Big Game. Haspelrullen är en Shimano Syncopate 4000 med samma lina.
    Spöhållare och vippor till var och ett.
    Beteshink + Akvariumhåv.
    Spritkök + Gasbrännare. Två skivor trädurk som underlag till brännarna, även som bord till muggar och dyl.
    Våg, (Super Samson 25kg) + Tänger och färdiga extratafsar med olika krokstorlekar och fabrikat.
    Ikeapåse för avkrokning och vägning. Självklart även mammas måttband
    Den stora gröna plastbacken kan man ha ved i, fika och ja egentligen vad som helst i. I den röda lådan finns "bra å ha" saker såsom: våtservetter, handsprit, plåster, tändstickor, olika hjälpmedel som underlättar att få fart på sur ved och dylikt.

Det som fattas i utrustningsväg är 200mm:s borren, ett liggunderlag/renskinn, spade och en syrepump. Kanske även en plåt att elda på och en avkrokningsmatta!
    Ett ekolod skulle vara grymt bra att ha också

Tafsarna gör jag cirka 40-50 cm långa och av materialet Drennan Seven Strand 20 lb. Jag använder wirelås, Drennans Slim Crimps, trär alltid wiren 3 gånger genom wirelåset för bästa hållbarhet!
    Strl. 4 och 6 är de storlekarna jag använder. Jag sätter 4an längst ned på tafsen och säkrar med wirelåset, sedan trär jag på 6an och låter den vara glidande på tafsen. Och så ett lekande i andra änden av tafsen. 4an sitter under buken, bakom främre fenan på betesfisken och 6an i ryggen. Gör man en glidande krok behöver man inte ju inte göra olika tafsar för olika storlekar på betesfisken, som man oftast gör vid flötestrolling.
    Krokarna jag använder är av märket Gamakatsu och ska tydligen vara två gånger så starka som deras tidigare modeller.
    Sitter nån spinnarsked, blinkpirk och några pärlor på nått av spöna också. inte för att jag tror det kommer vara effektivare men man tror ju mer på spöt och det är ju huvudsaken
    Fick ju min första 100 klubbare på spöt med blinkpirken på mitt första ismetepass, så det kanske är effektivare, vem vet. Tror det, precis som allt annat, beror på förhållandena och hur man presterar betet!

Här får ni ett par bilder ifrån det passet!

Mitt pb på gädda också!

Wiren och wirelåsen.

Nu vet ni iallafall det, vad nu de skulle vara bra att veta för.

Ikväll blir det att smida onda planer om hur Sverige ska vinna varje skidstafett.
    Näe men skämt åsido, de blir väl att trycka chips och gruva sig inför skolan imorrn. Hehe

/Emil

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 261 visningar