I senaste numret av Fiskefeber så kunde man läsa om hur man på bästa sätt moddar om en sjunkande Zalt till en riktig dräpare.
De äldsta Zaltarna hade ju den egenheten att varje exemplar fiskade och fiskar olika. En del fångar bra med fisk och en del gör inte någon nytta alls under vattenytan.
Det där har man fått fiska sig fram till under åren.
HITTA RÄTT EXEMPLAR
Jag tycker att de flesta fångar bra med fisk, det är mer att vissa ex inte simmar vid lägre hastigheter, framförallt de sjunkande modellerna kan man få riktiga måndagsexemplar av.
Blir inspinnings eller trollingfarten för låg så slutar den att wobbla utan den bara hänger i vattnet.
Är det så finns det två sätt att rädda gången. Antingen förtynger man den med en rostfri skruv vid buken precis mitt på wobblerns balanseringspunkt. Då kan man få igång rotationen igen men på bekostnad av att den sjunker snabbare.
Om man istället tar ute lite bly som man visar i artikeln och gör den lättare så kan man rädda en sådan wobbler.
Ju mer ”obalanserad” den blir desto bättre rörelser i låga farter.
BORRA UNDER BUKEN
Att såga ett V i ryggen funkar bara på de målade exemplaren. Men med de som har flextejp i kroppen får man ta till ett annat knep som man inte visade i FF. Sågar man i sådan så förstör man flextejpen.
Dessa Zaltar är ju genomskinliga och du ser blystaven hur den sitter fast. På dessa så tar jag och borrar hål underifrån in i blyet. Jag börjar med 3 hål från en 3mm borr, sedan ökar jag på hålen med en 6 mm borr. Jag perforerar alltså blyet med tre större hål.
Fördelen är att du slipper såga upp ryggen, blyet sitter kvar på plats. Med tre 6 mm hål så minskar du vikten med ca 6-7 gram.
Borra sakta, då får du ut blyslingor som följer med borrskäret utåt i rotationen.
Det kan bli lite smulor kvar i kroppen men de kan du ruska ur.
Sedan fyller du hålen under med tvåkomponentslim och sätter en tejpbit över. När limmet stelnad är det bara att ta bort tejpen.
Nu har den totala vikten minskat med ca 6-7 gram, den är fortfarande sjunkande eller nästan svävande. Den kommer att wobbla lättare vid extremt låga farter!
Kör hårt i vår!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
De äldsta Zaltarna hade ju den egenheten att varje exemplar fiskade och fiskar olika. En del fångar bra med fisk och en del gör inte någon nytta alls under vattenytan.
Det där har man fått fiska sig fram till under åren.
HITTA RÄTT EXEMPLAR
Jag tycker att de flesta fångar bra med fisk, det är mer att vissa ex inte simmar vid lägre hastigheter, framförallt de sjunkande modellerna kan man få riktiga måndagsexemplar av.
Blir inspinnings eller trollingfarten för låg så slutar den att wobbla utan den bara hänger i vattnet.
Är det så finns det två sätt att rädda gången. Antingen förtynger man den med en rostfri skruv vid buken precis mitt på wobblerns balanseringspunkt. Då kan man få igång rotationen igen men på bekostnad av att den sjunker snabbare.
Om man istället tar ute lite bly som man visar i artikeln och gör den lättare så kan man rädda en sådan wobbler.
Ju mer ”obalanserad” den blir desto bättre rörelser i låga farter.
BORRA UNDER BUKEN
Att såga ett V i ryggen funkar bara på de målade exemplaren. Men med de som har flextejp i kroppen får man ta till ett annat knep som man inte visade i FF. Sågar man i sådan så förstör man flextejpen.
Dessa Zaltar är ju genomskinliga och du ser blystaven hur den sitter fast. På dessa så tar jag och borrar hål underifrån in i blyet. Jag börjar med 3 hål från en 3mm borr, sedan ökar jag på hålen med en 6 mm borr. Jag perforerar alltså blyet med tre större hål.
Fördelen är att du slipper såga upp ryggen, blyet sitter kvar på plats. Med tre 6 mm hål så minskar du vikten med ca 6-7 gram.
Borra sakta, då får du ut blyslingor som följer med borrskäret utåt i rotationen.
Det kan bli lite smulor kvar i kroppen men de kan du ruska ur.
Sedan fyller du hålen under med tvåkomponentslim och sätter en tejpbit över. När limmet stelnad är det bara att ta bort tejpen.
Nu har den totala vikten minskat med ca 6-7 gram, den är fortfarande sjunkande eller nästan svävande. Den kommer att wobbla lättare vid extremt låga farter!
På Zaltar med flextejp är det bättre att borra under wobblern för att ta bort bly. Limma sedan igen hålen med tvåkomponents epoxylim |
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)