EPfiske: Landösjöpremiären 2012 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Landösjöpremiären 2012

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EPfiske: Landösjöpremiären 2012

Den flera veckor försenade Landösjöpremiären klev alltså av stapeln i helgen, lördag 4 feb. En kall historia blev det! Kameran jag hade med mig tänkt till att knäppa kort med stendog direkt i kylan, blev istället mobilen som användes.
    Fredag:
    Jag Joel och Jonas drog iväg runt 18:30 från Edsbyn och körde rally på vägen förbi Los i mörkret. Laddade som tusan i bilen, aningen avtrubbad när minusgraderna fortsatte falla mot -30.Runt 21:00 stannade vi på Statoil längst vägen för att köpa T-röd som skulle användas på pelletsen vi skulle bränna av på isen. Slutade med att vi köpte mackor godis och risi-frutti, hur nu det kan gå ihop… Tankespritt folk i hela bilen!

Vi anlände till boendet i Bredbyn, som var en gammal skola, runt 22:30. Vi var totalt 10 personer från Edsbyn i huset, fullpackat med fint folk alltså Ett till gäng på 5-6st bybor bodde några min bort från oss som vi skulle sammanstråla med på isen.
    uppvärmning

Krokslipning och taktiksnack

Några öl och knutar senare så var det dags att krypa ner i sovsäcken. Rummet skakade bokstavligen av en orkester av snarkningar men man lyckades somna till slut.Lördag: Vaknade upp halvt yr till -34. Onödigt jäkla kallt… men kläder på kroppen så man såg ut som en michelingubbe så skulle det väl ordna sig.
    Lätt frusna bilar efter natten

Kaffekokarn gick het för att fylla alla termosar, magen fylldes med delikatesskäket pan-pizzor för min del. Alla for iväg runt 07:00 om jag inte missminner mig. Efter ca 10mins bilfärd var vi vid sjön och hälsade på farbrorn som hjälteaktigt stog och ledde bilarna in på parkeringen båda dagarna. Ute på isen var det full huggning! Tält, sovsäckar, eldar och pimpelspön sågs här och var! Hört att det ska ha varit runt 400 personer på isen men inte säker på den siffran. Mycket folk även fast det var så pass kallt alltså!
    Satte oss vid ”korvkön” och det tog inte lång tid innan folk började dra firrar här och var. Runt 09.00 hade jag själv fått 2 st, ”skönt att man valde rätt bete direkt”. Man ville ju ogärna behöva pygla på nya saker. Vitblå mormyska med gul fjädersvans.
    soluppgång Landösjön

Fram till ca 09:00 var det ett jäkla race med fiskar upp hos nästan samtliga i gänget tror jag. Sen efter det blev det väldigt trögt, hål byttes titt som tätt för att försöka hitta fisken. Några lyckades, men inte alls i samma fart tidigare. Min nästa fisk kom upp vid 12:00-snåret, en liten liten röding. Enda glädjen man hade på isen just nu var whiskyn och pelletsen som brann och räddade händerna från en smärtsam död.
    Vet inte vem som frös mest, tror firren vann efter ett jämnt lopp

Joel, Jonas och farbror i tält

Runt 13:30 så började vi prata om att dra oss hemåt då det var långt mellan huggen så fläker det svarta tältet upp sig och en farbror kikar ut, hade inte sett att han rört på sig sen tidigt på morgonen.. han måste va stelfrusen!! Men tydligen hade han ett gäng värmeljus där inne så han mös med -3, man kanske skulle fixat sig en sån till nästa gång For efter detta tillbaka till skolan, alla dök ner i sovsäckarna och sov igång värmen några timmar innan resten av kvällen spenderades till att höra mängder av historier om musslor som hugger på bäckmete bl a. Mycket skratt i mörkret och kylan.

Söndag: Vid utvärderingen igår kom vi fram vi skulle vara ut på isen tidigare idag, så 05:00 var alla uppe med morgonbestyren. Efter att ha hälsat på parkeringsfarbrorn igen så var vi först ut på isen idag.
    Eld var prio 1 i mörkret

”Glädjande” nog så såg termometern bättre ut idag, -24 när vi for ut. Men det blåste istället….. j*vlar vad kallt det blev. Betydligt värre än första dagen tyvärr. Eld gjordes upp direkt och den var väldigt uppskattad, var många som kom och lånade värme under dagen.
    Körde på samma plats som igår, men fisket var ruggigt trögt även idag. Några sikar och rödingar kom upp innan vi satte oss med Kjell & Co som ändå lyckats hitta på ett bra ställe verkade det som. Dom var uppe i 14 rödingar när vi kom på besök. Många sikar kom även upp under helgen. Katten Uno kommer älska oss..
    Campet

Niclas höll enligt egen utsago på att frysa ihjäl så han satte sig bilen sista timmarna Ingen dum idé kanske..
    Det drogs fisk även sista dagen, jag avslutade med denna sista timmen innan hemfärd.
    Det blev även en ganska rejäl cirkus i alldeles innan hemfärd, Joel drog på en fin som slet ut lina rätt så bra. Vi trodde att det var något riktigt stort som var på men det visade sig att bromsen varit lite väl lös åtspänd… Den rusade tydligen runt hela jäkla lägret för det var helt plötsligt flera st som ”fick napp”… ganska snart började folk fundera på vad fan som händer då blänken susade förbi under hålet. Efter lite kaos så kom Joels 1.5kg röding upp, om än med nått blänke extra Lite knytande och pyglande senare* så var alla inblandade fri från varandra.
    Några av Joels rödingar, överst boven i dramat.

Efter detta avslutade, åkte tillbaka till stugan för att städa ihop och bege oss hemåt igen.

Summa summarum: Skitrolig helg, lite synd att det skulle bli såpass jäkla kallt bara. Fisket hade också kunnat varit lite bättre, har av alla rapporter hört att det likt förra året var segt över nästan hela sjön. Ingen större än 2kg kom upp vad jag hört. Även fast man fick sig en rejäl käftsmäll av kylan och ibland ifrågasatte sitt mentala tillstånd som var på isen, så hamnar man säkert där igen nästa år Ska fan ta mig en rejäl funderare på att investera i ett tält isåfall, måste vara helt underbart sådana dagar.
    I sommar ska vi iallafall dit! Det är redan spikat
    Mer bilder hade också kunnat tagits det var inte speciellt roligt att behöva ta av sig alla vantar så den förbannade touchtelefonen skulle funka.

Lägger upp samtliga bilder som knäpptes nedan:

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 271 visningar