Mangotsson: Äntligen isfritt och mäskat inför helgen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mangotsson: Äntligen isfritt och mäskat inför helgen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mangotsson: Äntligen isfritt och mäskat inför helgen!

I dag var äntligen halva Linneasjön isfri, stormen har sett till att slipa bort isen under natten. Är det så att det inte blir kallt så förutsätter jag att hela sjön är fri från den tunna isen tills i morgon. Jag mäskade vidare på den plats där jag mäskat och fiskat de senaste veckorna. Nu på fredag kommer även Johannes och Magnus att göra sina första pass för året och jag mäskade vars en plats även åt dem. Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska inleda året med en natts fiske mellan torsdag och fredag eller om jag ska påbörja fisket på fredag morgon. Det tåls att fundera på över dagen, onekligen hade det varit skönt att fiska över natten.
    På vägen hem från Linneasjön passade jag på att åka förbi Svartegöl som var helt isfri nu. Strömmen i ån och vinden har snabbt tagit bort isen på det vattnet. Även där åkte det i några nävar boilies, mest för att ge de köldstela karparna något att tugga på om de blir lite sugna. Efter Svartegöl blev nästa stop Rismåla. Jag klev aldrig ur bilen, det räckte att ta en titt ut över Bloms vik för att konstatera att den låg i lä från vinden och således var också isen kvar. Ute i mitten av sjön verkade det dock vara öppet vatten.
    En liten framåtblick på vädret avslöjar att det inte bara blir mildväder. Det verkar ska pendla lite fram och tillbaks med minusgrader vissa dagar och nätter. Under fredagen spås det bli frysgrader, men det lovas också vind som borde hålla vattnet isfritt. Vädret kanske sätter stop för fisket ett tag framöver, men man ska vara optimist.

Jag hoppas innerligen att chansen ges att försöka fånga en karp i februari. Av årets 12 månader är det den enda månade jag inte har fångat någon karp. Anledningen till detta är ganska enkel. Jag har aldrig upplevt en vinter där man kan fiska i februari i Sverige. Jag hoppas att den kommer.
    Förhoppningsvis är ni många som smider karpfiskeplaner inför den stundande helgen. Jag hoppas på att få se många fina bilder på vinterkarpar komma upp på Facebook i helgen! Vinterfisket efter karp är inte bara utmanande, det är också riktigt roligt och belönande. De fiskarna man kanske inte upskattar fullt ut under mer “normala” förhållanden får nu på vintern hela kroppen att bli varm av glädje.
    Sist av allt för i dag vill jag vill passa på att gratulera heltrevliga Daniel Persson som lyckades knipa 2012 års första Svenska karp vid ett fiske tillsammans med Darrel Piper nere i Skåne. Daniel inledde året med en grymt vacker Fully Scale på fina 9,3 kilo. Läs mer om fångsten på Daniels blogg.
    Postat av Fredrik - Fredrik@mangotsson.se

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 261 visningar