MeanMachine: Fiske på storgäddvatten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Fiske på storgäddvatten!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • MeanMachine: Fiske på storgäddvatten!

    Då var det äntligen dags för fisketuren med stort F. Vi hade fått äran att bli inbjudna till fiske i de beryktade storgäddvattnen i norr. Jag plockade upp Peter ALLDELES för tidigt på morgonen och vi satte oss tillrätta för en rejäl bilresa.

    Väl framme kollade vi snabbt förutsättningarna. Kall natt, fullmåne, helt vindstilla och sol. Lasse sa att han under dessa förutsättningar troligen skulle få svårt att få med några av hans trogna vapendragare på nått fiske. Men både jag och Peter har trotsat kluriga förutsättningar förr med lyckat resultat, så vi struntade mer eller mindre i vädret utan lät spön och beten tala istället.

    Första stället vi driver över är helt tomt på huggvillig gädda. Men vi visste att efter en kall natt kan det ta nån timme innan gäddan vill ha frukost. Vi gled vidare till nästa ställe som även detta var tomt. Lasse berättar den ena storgäddhistorien efter den andra vartefter vi glider förbi vassar och gräsruskor. Man kan ju inte vara annat än på helspänn efter alla storgäddor han berättar om!

    Till slut glider vi in på ett ställe där vi skrämmer iväg den ena braxen efter den andra som sätter iväg i stora virvlar. Perfekt! utbrister Lasse. Är braxen här, då är garanterat gäddorna här också! Så vi nöter på och börjar nu få kontakt med gäddorna. Vi åker ett varv i viken och har många kontakter. Jag krokar och returnerar 3 gäddor med vikter upp till 4 kilo. Peter har fler kontakter än mig, men har problem att få till mothuggen. Han tappar vad som ser ut som en finare fisk i en stor virvel. Gädd-gurun Lasse har däremot problem med att hitta rätt. Han tappar ett par påslag och är inte alls med i matchen idag.

    När vi tagit ett rejält varv runt i viken och är på väg att göra en platsflytt, så lyckas jag felkroka en brax som sticker som en oljad blixt i sidled. Den hinner precis lossna när Peter kastar mot exakt samma ställe och krokar nått i en stor virvel. Vi garvar och säger att det är en brax till, men snart ser vi en stor gäddstjärt piska ytan. Peter håller sig lugn och Lasse landar en fin, lång gädda och Peter spricker upp i ett leende så käkarna nästan går ur led. Gäddan är 111cm lång och 8,22kg tung. Detta är 3:e turen vi fångar gädda över 8 kg på de 4 turer vi varit ute på med Lasse. Han är helnöjd med en ny storgädda i båten och struntar i att det går troll i hans eget fiske.

    Glad Peter med fin fisk:


    Det står 3-3-0 i gäddstatistiken nu, och eftersom vi slagit vad 50:- på största gädda och 50:- på flest, så är koncentrationen på topp. På väg in i nästa vik stannar vi vid en vass och både Peter och Lasse missar varsin mindre gädda. Jag drar ett kast utåt i viken och när spinnaren glider över gräset ser jag en stor gädda stiga upp ur tuvorna 5 meter bakom draget. Wow utbrister jag högt! Gäddan tar sats för att jaga efter betet men får troligen syn på båten bara 2 meter bakom mitt drag, tvärvänder i en stor virvel och sjunker ner i gräset igen. Kommer nog sent att glömma den breda gröna kroppen när den tvärvänder och sticker. Äntligen fick man vara med om att se en 10+ gädda göra sin attack! Djupet är bara 1 meter ner till gräset och vattnet är här alldeles klart. Så himla fränt! Tyvärr ser vi inte röken av den nått mer trots att vi gör 2 försök till.

    Vi glider framåt mot nästa vik och jag tar en 3 kilos under transporten. Väl framme i nästa vik tar jag återigen en gädda i 2-3 kilosklassen och är nöjd nu med att ha gjort ett litet ryck i mängdtävlingen. Även här drar Lasse den ena storfiskhistorien efter den andra, men trots idogt nötande i 2 timmar får vi inget mer. Vi glider iväg till dagens sista ställe och under denna transportsträcka lyckas Peter hiva upp två snabba gäddor och utjämna tävlingen till 5-5-0 nu.

    Väl på nya stället shocköppnar Peter och tar ledningen med 5-6-0 med en riktigt äcklig böldskadad liten gäddusling. Jag kontrar snabbt med dagens minsta gädda till 6-6-0 medans Lasse är fortsatt iskall. Han får inte ens någon kontakt med nån fisk nu och har nog gått igenom samtliga drag han har vi det här laget. Precis när det börjar skymma händer det som inte får hända. Peter får hugg och tar med den gäddan ledningen även i mängdtävlingen! Nu är goda råd dyra.

    Vi fiskar mitt i natebältena och 9 kast av 10 slutar med en peruk på kroken. Lasse säger att om jag ska ha nån chans de sista skälvande minutrarna så ska jag nog satsa allt på ett kort och sätta på en stor enkelkroksspinnare, som inte fastnar i gräset lika mycket. Sagt och gjort. På med en spinnare och dra hem dom i ytan får det bli! 2:a kastet smäller det på en kilogädda. Ja! Lika i alla fall. Peter och Lasse börjar packa ihop i det tilltagande mörkret medans jag tänker utnyttja all fisketid som går. 3 kast senare sänker jag Peter för gott. En ny kilogädda avgör kampen till min fördel. Peter vinner största gäddan och jag tar hem mängdtävlingen med 8-7-0. Stackars Lasse bommar och får en nolla i protokollet på sin hemmaplan. Surt!

    Vi åker hemåt i tät dimma och är helnöjda med dagen! Lasse lovar oss ett sagolikt efterleksfiske i vår, så det ser vi fram emot!
    Vi summerar ihop 15 fångade gäddor + ett 15 tal missade fiskar, samt en snabbtitt på en 10+:are. Helt ok resultat med tanke på att vädret egentligen borde satt stopp för allt vad gäddfiske heter. ;-)


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X