MeanMachine: Höstfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Höstfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Höstfiske

Har äntligen köpt en trailer till båten och kan nu ge mig ut och fiska lite seriöst även när isen inte ligger. ;-)

Liten summering av sommaren/hösten:

* Yngsta dottern Louise har visat sig vara en hejare på att meta. Jag har tagit med henne några kvällar och metat i en liten sjö med mycket sutare i. Fina sommarkvällar har vi suttit på en sten och metat med 4 meter långa metspön, där starka sutare knäckt linor, rätat krokar och trasslat in sig i näckrosorna till bådas vår förtjusning. Louise drog på egen hand upp ett gäng sutare och vågade till och med hålla upp en av dom, med lite skydd mot slemmet.

* Har varit på 3 guidade gäddfisketurer med kollegor på jobbet. En kompis jag känner genom jobbet, Lasse Bergström som guidar genom Söders Sportfiske, är guiden och kan varmt rekommenderas om ni ska boka guidefiske. En skönare snubbe får man leta efter!
    Fisket har varit växlande. Första turen var vi på Mälaren. Vi drog ett 40-tal gäddor med en 8 kilos i topp. Andra turen var också Mälaren och där fick vi 24 gäddor med en fin gädda på 10,02kg. Se bilden nedan. Lasse håller fisken som Peter fångade men inte vågade röra. Hehe.

Den 3:e turen var vi i havet i Trosa skärgård. Det var en kall frostnatt och fisket var trögt. På 3 båtar fick vi 18 gäddor. Vår båt vann med 8 av dom. Dock ingen större än 2 kilo.

* Stefan och jag har gjort ett försök att fiska av en av våra ismeteplatser efter lite gädda, fast från båten. Det enda som hände på hela dagen var att jag hittade ett braxenstim och lyckades felkroka 2 stora braxnar i ryggfenan. Nån gädda såg vi inte röken av. Dock hittades flera intressanta fiskeplatser med hjälp av ekolodet, som skall testas i vinter.

Jag har haft lite fisketillfällen senaste veckorna, men inte haft sug efter gädda, då alla rapporter runt om i länet visar på riktigt trögt gäddfiske just nu. Så jag har tagit mig ut på en lokal sjö för att finslipa lite vertikalteknik. Laborering med ekolod, jiggar, fisketeknik mm har varit riktigt intressant och givande. 1:a turen kom jag på hur jag skulle fiska för att kunna se jiggens rörelser på lodet. Riktigt spännande att kunna se vad som händer! Hur en fisk går upp och smälter ihop med jigg ekot utan att hugga, och hur man då med olika rörelser antingen skrämmer ner fiske till botten igen, eller triggar den till att hugga! Det är SKRÄMMANDE att se hur många gånger fisken avbryter sitt intresse! 9 fall av 10 avbryts huggen för mig just nu! Så här finns det teknik att slipa på. Lyckades lirka upp 6 gösar och en gädda denna första tur. Allt var smått utom den sista gösen som smällde på med ett riktigt karatehugg så man nästan skiter ner sig. Uppskattar dess vikt till knappa 4 kilo.

2:a turen var fisken inte alls på humör. Hade nog ett 30-40 tal fiskar som kom upp och tittade på jiggen, men lyckades bara lura en liten gös och en liten gädda att hugga.

3:e turen var igår. Åkte ut lite tidigare för att få lite fler timmar i båten. Jag trailade i båten samtidigt som ett par andra killar. Jag åkte förbi dom medans dom grejjade med sina trollingprylar. Jag har hunnit börja vertikala när dom sakta kommer glidande förbi mig och lyckas kroka en fisk som inte kan ha varit långt från min båt. Det tar tid för dom att få in firren och efter mycket rabalder hör jag dom jubla. Jag hör ordet gös och hör när dom väger firren. 7,2kg hör jag dom utbrista. Hmmm. Kul för dom tänker jag.... Jaja, verkar ju som fisken var igång i alla fall.

Jag lyckas dock inte hitta nån huggvillig större fisk idag. Hittade små fläckar med huggvillig mindre fisk. Kan summera dagen med 9 smågösar, en liten gädda från 15 meters djup och 2 fina abborrar där den största av dom nog snuddar kilo-strecket. Hittar på slutet av turen en jiggfärg dom svalde med hull och hår, och en teknik som i alla fall lyckades trigga igång smågösarnas huggnerver.

På onsdag blir det en spännande tur upp till Östhammar med Lasse, där han ska visa mig sina hemliga storgädd vatten. Ska bli så himla kul!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 840 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 320 visningar