En härlig fiskerapport från Krille!
*
Blev en liten tur i söndags med vår "glada gubbe" Larsson. Var väldigt dimmigt men lyckades ändå se att vår läromästare
Martin "kungen av VJ" oxå var på plats, men vi valde att fortsätta vidare ner till vår håla som levererade den fina gös (3.75kg) Larsson lyckades lura. Slog Martin en signal under tiden och var väl lite överens om att förhållandena inte var dom bästa, men om man bara skulle ge sig ut när dom är bra och man har tid skulle man aldrig komma ut. Väl framme så lyckas vi inget vidare med att hitta gös, men abborrar fanns i mängder. Plötsligt händer det! En gös attackerar min jigg efter mycket knixande med dunsar i botten och småryck en lite bit upp. En matgös kommer upp i båten som ska avnjutas till middag idag. Laila blir alltid lika glad när det serveras så fin fisk (men ska vara benfri då. Har lite fler kontakter men får dom inte att fastna. Larsson börjar byta jiggar och muttrar lite vilket ger resultat, en gädda på knappa 3kg faller för hans ena jigg. Jag var inne på att det var en fin gös även denna gång, kändes så iallafall då vi var bland gös och hade fina ekon lite då och då i denna stund. Vi tappar position och kommer lite avsides. Då vi söker ny fisk får vi en fin träff och jag bestämmer mig för att prova släppa och bara hålla still då mitt förra knep inte längre gav resultat. Fisken stiger långsamt och "PANG" vilket hugg, en lååång kamp följer. Är ju en fantasisk känsla att drilla stor fisk på så lätta grejer (är man ju inte van vid, än. Förstår ju att det inte är en gös som fallit för den jigg som blivit lite av min favorit. Vilken fin gäddmadam som kommer upp ur djupet, denna bredd över rygg och välgödda mage har jag aldrig sett i verklighet. Som tur är har Larsson tagit med sin "lipgrip", som är guld värd vid ett sånt här tillfälle. När hon väl kommit i båten vägs och mäts hon för att sedan sättas tillbaka med respekt. Efter lite återhämtning beger hon sig ner i djupet igen. Efter detta är jag rätt nöjd, men vi fiskar ändå en halvtimme till innan vi ger oss av hemåt. Hon var ca. 116cm och vägde ca 9,85kg (hade en liten utväxt på ena sidan av munnen).
//Kristian
*
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)