Team Hajmat: En dags gäddfiske med Team Adrenalin! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Hajmat: En dags gäddfiske med Team Adrenalin!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Hajmat: En dags gäddfiske med Team Adrenalin!

En mycket lärorik dag med trevligt sällskap.

-
    Jag vaknade på lördagsmorgonen av ett sms vid halv fem-tiden. Jonas Norrmén och Andreas ”Dimman” Dimberg från Team Adrenalin satt redan i bilen på väg för att hämta upp mig – de var uppenbarligen taggade. Fort upp och slänga i sig frukost, packa maten för dagen och snart stod bilen med Jonas båt på släp utanför lägenheten. Snart var grejerna ipackade och vi var på väg mot dagens destination – ett nytt vatten för oss.
    Till slut var vi framme och kom ut med båten precis efter att solen börjat lysa upp dagens gäddarena. Vattentempen låg på drygt 15 grader (ett faktum som gjorde Jonas mycket glad, på gränsen till upphetsad) och vädret kändes bra – mulet och en lagom kraftig vind från syd. Snart hugger dagens första gädda på Jonas vita Grinder och även om den inte var den största så kändes det bra att ha landat åtminstone en fisk – det nya vattnet skulle säkert innehålla fler gäddor än så…

Vi fortsatte nöta på och tog en och annan fisk, ingen större. Huggen kommer ganska glest och vi känner oss inte riktigt hemma på det nya vattnet när vi dessutom inte har någon tillgång till sjökort. Efter någon timme har Jonas en försiktig stöt på sin gröna Svartzonker Tail*och mothugget signalerar större fisk, men den lossnar omgående. Lite smått besvikna över detta fiskar vi vidare och i ett bakvatten är det något som brutalt kommer och våldför sig på min McTail alldeles vid båtkanten, men mothugget kammar noll. Fan!
    Vi stärker oss med lite lunch och är snart på banan igen med nya krafter. Jag fiskar med ett nytt, riktigt trevligt gummibete från betesbyggaren John Andrée*och när det långsamt vaggar fram 1,5 meter under ytan precis i ett bakvatten får jag ett försiktigt hugg och svarar hårt med ett inte alls lika försiktigt mothugg. Gäddan använde samma hårda medicin och bjuder mig på en riktigt härlig fight innan Jonas kan håva den vackra gäddan.

Dagens första femkilos och 94 centimeter lång. Underbart! Den vackert tecknade gäddan simmar snabbt tillbaka och vi fortsätter fisket. Vi testar lovart, lä, grunt, djupt men hittar inga större ansamlingar fisk, det kommer bara någon lite här och lite där. Framåt kvällningen provar vi en vik som gav en del kontakter under morgonen och där den nu ganska kraftiga vinden legat på under hela dagen. Tanken var att vinden borde drivit in fisken i viken och aktiverat den. Nästan omgående plockar Jonas en pigg liten gädda på sin Grinder och bara några fåtal kast senare kommer en fin gädda i femkilosklassen och attackerar min Sub Seducer mitt framför fötterna på mig men mothugget görs för snabbt och gäddan simmar snabbt iväg med några kraftiga paddeltag med stjärtfenan. Snart får jag revancsh med ett bra hugg på samma bete och fightar in en bångstyrig trekilos bland växterna. Jonas vill inte vara sämre och krokar en till i samma storlek, återigen på Grindern.

Dimman, som för dagen saknar spinnerbaits i sina lådor, lånar nu ett spinnerbait av mig, tillverkat av Svartzonker, och landar snart även han en gädda, denna är dock bland de mindre under dagen. Han får dock upprättelse inte långt senare när någonting bättre hugger det grön/gula spinnerbaitet. Fighten är bra och snart kan Jonas håva dagens längsta gädda.

Precis 100 centimeter lång och 5,7 kilo tung – en riktigt trevlig gädda!

Mörkret kom snabbt och vi landade inga fler gäddor den kvällen – man ska sluta på topp. Vi summerar dagen till drygt 15 gäddor, två av dessa över fem kilo och den längsta på 100 centimeter – med tanke på att vattnet var nytt för oss var vi nöjda. När vi trailat upp båten och packat ihop allting upptäcker vi att det i hamnen finns ett stort sjökort på en tavla. Lite snopet konstaterar vi att hade vi sett den på morgonen hade dagens fiske kunnat bedrivas effektivare, och framför allt – båten hade kunnat köras betydligt snabbare när man visste var alla stenar höll hus…
    Min kamera var i filmläge under dagen och jag förevigade alla minnesvärda stunder av dagen med denna. Njut!

Postat i:Betesbyggande, Fiskerapporter, Fiskevideos, Utrustning/beten

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
986 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 845 visningar