Igår stack jag och Andreas ner till Blekinge för lite sommarfiske efter gädda. Inspirerade av dessa grabbar http:\\fiske.gol-dahlgren.com som hade haft ett grymt fiske. 02:00 åkte vi ifrån Växjö mot Karlskrona. 03:30 var vi framme och Blekinges underbara skärgård låg framför oss. Våra vanliga hotspots var ingen ide att fiska på. De är alldeles för grunda nu och med en vattentemp runt 19 grader. Kl 04:20 högg första snipan för Andreas och givetvis på bevort tuben tånglake. Efter en snabb förflyttning mot yttre skärgården testar vi ett ställe intill en vass som hade lite djupare vatten strax utanför. Direkt så hugger en gädda till på Andreas tuben tånglake. Denna var lite större ca 3,5 kg. Jag ger upp mitt dängande med en mctail och slänger på en tuben jag också. Andra kastet får jag ett fint ythugg. Gäddan är en riktig fighter som känns betydligt större än vad den är. Den är i samma storlek som Andreas gädda men kroken sitter under magen så den kämpar som bara den. Nu hugger det igen för Andreas och nu dubbeldrillar vi fisk av samma kalliber och känns det som vi är på gång!
större än så här blev dom inte men pigga var dom och levde jävel i båten var dom duktiga på. Denna ville inte vara med på kort och slog sig ur gälgreppet så jag fick en vass gälbåge i handen. Då blir minen på fotot så här krampaktigt. De åtta första gäddorna tog vi på Tuben de ville inte hugga på nått annat. Då går solen upp och det blir en riktigt varm och solig dag på en gång. Gäddorna av den större sorten är som bortblåsta och kvar är bara en sjuk mängd små gäddor i storlek från 0,3-1 kg. Vi slutade räkna vid 30 snipor.
kl 07:00 var vädret redan så här fint.
25grader varmt och klarblå himmel är inget bra gäddväder. Vi la ner fisket ett tag och solade i båten istället. Det blev lite grillning och lite mer fiske framåt kvällen men det gav bara en massa snipor. Hade vi stannat och fiskat senare på kvällen hade fisket säkert blivit bättre men nu var vi så trötta. kl 19:30 gav vi upp. Resan hade mycket positivt med sig. Vi hittade många heta ställen som vi tror kan ge mycket gädda höst och vår. Nu är det snart dags för en veckas semester på Öland och det kommer vara en paus i fisket och bloggandet en stund men i morgon så tar jag och svärfar en tidig gösrunda för att se om vi får nån matgös som vi kan ta med och grilla på öland.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
större än så här blev dom inte men pigga var dom och levde jävel i båten var dom duktiga på. Denna ville inte vara med på kort och slog sig ur gälgreppet så jag fick en vass gälbåge i handen. Då blir minen på fotot så här krampaktigt. De åtta första gäddorna tog vi på Tuben de ville inte hugga på nått annat. Då går solen upp och det blir en riktigt varm och solig dag på en gång. Gäddorna av den större sorten är som bortblåsta och kvar är bara en sjuk mängd små gäddor i storlek från 0,3-1 kg. Vi slutade räkna vid 30 snipor.
kl 07:00 var vädret redan så här fint.
25grader varmt och klarblå himmel är inget bra gäddväder. Vi la ner fisket ett tag och solade i båten istället. Det blev lite grillning och lite mer fiske framåt kvällen men det gav bara en massa snipor. Hade vi stannat och fiskat senare på kvällen hade fisket säkert blivit bättre men nu var vi så trötta. kl 19:30 gav vi upp. Resan hade mycket positivt med sig. Vi hittade många heta ställen som vi tror kan ge mycket gädda höst och vår. Nu är det snart dags för en veckas semester på Öland och det kommer vara en paus i fisket och bloggandet en stund men i morgon så tar jag och svärfar en tidig gösrunda för att se om vi får nån matgös som vi kan ta med och grilla på öland.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)