keldor: Drömmer mig tillbaka. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

keldor: Drömmer mig tillbaka.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• keldor: Drömmer mig tillbaka.

Allt startade för ett par år sedan då vi fick ett erbjudande på jobbet att köpa billiga flugspön, hade flugfiskat tidigare men det var länge sedan. Spöna var riktigt trevliga, helt okänd klinga men en arbetskompis som är riktigt duktig på flugfiske testade dom och gav dom klartecken, så det blev en utrustning igen, spöet hamnade i förrådet ett tag "3år". Och kunde kanske ha stannat där om inte en gammal kompis hade dragit med mig på en resa i fjol, här är reseskildringen som jag mins den.

Vad tror du, ska du med till fjällen efter midsommar, du kan ta med dig dotra, var frågan man fick i slutet av Mars. Givet var svaret, vad ska vi fiska och var, fick veta att Öring och Röding var vad vi skulle fiska och att vi skulle till Gauto.

Han med en Norge tur innan vi skulle dit, men så småningom var det dags, vi som åkte var Mikael allmänt kallad "Linus" hans grabb Rasmus jag och min dotter Angelica och våran kastinstruktör Peter, det var han som skulle hjälpa oss att kasta med flugspöna igen.
    Vi bunkrar upp med allt nödvändigt mat lite öl massor av torkat ren hjärta, lite godis, festis och liknande nödvändigheter.

När vi kom fram på eftermiddagen så var det bara att hämta båten och packa upp i stugan. Rassa ville genast börja fiska, så efter lite hjälp så hade han ute ett bottenmete.
    Efter en stund så fick han första fisken en fin stekare, nu var han nöjd och ganska trött så Angelika fick vara barnvakt ett tag medan vi "vuxna" kunde gå en liten tur, både Linus och Peter spräckte nollan på den lilla turen, jag lyckades bara plurra och blöta ner mig, börjar bli övertygad att fjällfiske inte är för mig och Öringarna hatar mig, är ganska säker på att jag kommer att nolla hela turen. Blev dags att avsluta dagen med lite torrkött och en Whiskypinne på verandan innan det är sängdags.

Ny dag nya tag, Linus har varit och kollat var fisket ska vara bra och fått ett tips om Loppsjön, 1,5km vandring dit, verkar bli en lagom dagstur. Kanon väder, färdig packade så åker vi över sjön, passade på att trolla på väg över, helt dött.

När vi väl kommer fram till Loppsjön efter en stunds vandring är Rasse helt övertänd, han vill fiska NU, så efter att han fått lite hjälp är hans mete ute, vi andra fixar till vårt "läger". Då drar Rasse sin andra stekare, ännu en fin fjällöring. Men nu är det dags att försöka sig på lite flugviftande.
    Jag, Peter och Angelica ger oss iväg mot sjöns utlopp, där lämnar jag dotra med sitt mete och några instruktioner om hur stor fisken ska vara för att dom ska vara lagom att behålla, hon får veta att dom ska vara mins lika långa som hantaget på spöet, mer om det senare.
    Jag och Peter vadar oss nedströms fjällbäcken, Peter drar snabbt ett par mindre Öringar innan jag får min första.

Efter en stund ger jag mig av nedströms för att "träna" på egen hand, får ett gäng små öringar och känner ett "viftande" börjar komma tillbaka igen, man kunde faktiskt det här en gång i tiden. Hittar en underbar hölja, får ett par Öringar till, når det är dags för "mitt hugg" kastade flugan mot mitten av strömmen precis där det är för djupt för att se botten då jag ser en skugga lossna från dom andra, skuggan höjer sig långsamt mot ytan och tar flugan i ett bestämt vak. Stramar åt linan och den sitter, sen bär det av Öringen blir helt tokig, omväxlande så går den mot botten och stöter och omväxlande så rusar den runt och hoppar, så småningom är den klar för landning, en helt underbar fjällöring gul med sina klar-röda prickar, den var värd hela resan bara den. Det är då jag hör Linus skrika om att maten är klar, börjar en kort promenad till lägret och undrar lite över hur det gått för dom andra.

Angelica sitter och ritar när jag kommer tillbaka, frågar hur det gått, hon berättar att hon har fått några men dom har varit lite små så dom har fått gå tillbaka, bra sa jag hur små var dom, ja ungefär som hantaget på mitt spö sa hon, det är då jag tittar på hennes spö och ser att hennes hantag är drygt 40cm långt, ja vad kan man säga, dom Öringarna valde rätt. Peter har också med sig en Öring tillbaka, det är bara Linus som inte har fått något, men Peter lovar att stanna med Rasse och hjälpa han, så efter mat så är Linus fri att vandra iväg en stund.
    Vad äter man i fjällen? Hamburgare så klart. Öringarna sparas till kvällsmat, den här gången.

Resten av dagen forsätter på samma sätt, vackert väder, vakande Öringar och nästan inga mygg. Oja, Linus drar även han några Öringar, och en björk blir kär i mig, det spelade ingen roll hur jag kastade björken var där, alltid där.

I skymningen eller vad man nu kan kalla det, så börjar vi vår resa tillbaka till stugan. Rasmus klarade inte sig hela vägen, han somnade i knä på Angelica. Och Linus tar en Röding på "långdrag och mask", den var liten.
    Angelica stannade som barnvakt i stugan när vi andra ger oss ut på en liten kast kurs i natten, får veta att det ser riktigt bra ut, sen lånar Peter mitt spö och visar hur man ska kasta, jag svär på att jag ska aldrig kasta offentligt igen. Efter en lagomt förödmjukande kväll, avslutas den med ett par öl och en bastu. Bastun ja, den låg vägg i vägg med Peters säng, bastun var varm, riktigt varm, det var Peters säng också.

Ny dag, börjar med frukost, stekt Öring på hårbröd, kan bara inte bli bättre. Vi beslutar oss att fara upp till Loppsjön i dag också.
    Idag siktade vi in oss på inloppet av sjön och så hyrde jag en båt i sjön så att barnen skulle få det lite enklare att fiska. När vi kom upp packade vi båten och Linus och barnen ror i väg mot inloppet, jag och Peter tar våra ul-spön och går och fiskar oss dit. Havägs mot inloppet hittar vi en raststuga med bord och allt, det blir dagens lägerplats. Efter en kaffe och lite fika så börjar fisket på allvar, flugspöet kom fram igen. Inloppet är väldigt mycket mer svår vandrat, men man får småöringar i alla småpölar som man hittar.

Byter av Linus med barnen och ror upp i forsen, vi får ett par små men ungarna tycker att det är kul i alla fall. Dagen blir en riktig slappar dag med vackert väder och hyfsat med fisk. Vi bryter lite tidigare eftersom att vi lämnat morikan nere vid Loppviken, och vi hade inte riktigt tänkt oss något "hardkor" fiske.
    [IMG][/IMG]
    I loppviken ser vi massor av vakande fisk, testade med allt, men dom vill bara inte. Tillslut fuskar jag med mask och ett lätt bly som sänke, drar ett gäng på kort tid.
    Avslutar dagen med en middag på stranden bestående av stekt ren och stekt potatis nersköljt med en kall en.

Ja där tar resan slut för den här gången, har säkert glömt massor, men jag vet att jag ska tillbaka igen.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar